Påverkar kaniner varandra?
Har en liten fråga… Får som sagt hem Charlie nu på lördag och jag har en känsla av att hon är väldigt skygg, då hon inte blir hanterad av människor (hon var uppfödd till att bli ormmat). Willow å andra sidan är helt tam vid det här laget. Då undrar jag om Willow kan "lära" Charlie att inte vara rädd för mig eller sambon? Eller påverkar kaniner inte varandra så?
Ja, kaniner påverkas av varandra. Hon kommer förstå att Willow inte är rädd. Dock är de bytesdjur och försiktiga av naturen (och de som inte är det blir uppätna först) så jag tror inte Charlie kommer lära sig att lita på dig själv, eftersom hon lyssnar mer på sin överlevnadsinstinkt än hon tänker på hur Willow inte är rädd för dig. Instinktivt "tänker" hon nog i en sådan situation (där hon själv inte är trygg men någon annan inte är rädd för dig) att den kaninen bäddar för att bli uppäten och låter bli att härma.
Jag tror du får arbeta fram själv den tillit Charlie behöver för dig. Men jag tror att det kommer gå lättare då du har Willow som är trygg! :) Jag tror insikterna om trygghet och tillit kommer komma snabbare till Charlie när hon ser att Willow redan har köpt konceptet.
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Ja dem kan göra det.
Har ett exempel här hemma: Flizan var sur och morrade i buren, fick sällskap av Tufsan som aldrig morrat en enda gång, och vips så slutade Flizan också med sånt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker de påverkas, Kiara var rädd för mig först, sen när jag var med henne och Cornflakes tillsammans var hon inte lika rädd… Men vet inte om de var pga corny :P
/Christel & kaninerna! 
#1 Tack för svar! Det låter logiskt ;) Jag tror att Charlie kommer att vara rädd, men när hon ser Willow som är så gosig och orädd så kommer hon att bli ganska nyfiken. Hoppas att det inte tar mer än några dagar att vinna Charlies tillit! :)
#2 Oj, det låter bra! 
#3 Haha vi får se! Det kan ha varit det, vem vet :)
Jag tror du bör ställa in dig på att det kan ta tid. Det tog mig mer än ett halvår att vinna min omplaceringskanins tillit. Räknar du med mirakel kan man lätt bädda för problem. Räknar du med att det tar tid känner kaninen sig lugn och trygg med att den får komma i sin takt. Lycka till :)
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
#5 Oj vad länge! :O Men hon är en bäbis fortfarande och har inte haft ett dåligt liv, hon har nog bara inte blivit hanterad speciellt mycket. Såklart jag låter det ta sin tid :) Tack!
Har inga personliga erfarenheter, så jag kan inte göra mer än att önska dig lycka till! Både Willow & Charlie är två bedårande ungar som säkert kommer trivas perfekt tillsammans.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#6 Inga av mina har tagit så lång tid, men beror helt på kaninen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Tack så mycket! Jag hoppas det :)
#8 Willow blev tam på bara tre dagar, fast hon var aldrig direkt rädd för oss. Hon åt ur min hand redan första dagen. Jag hoppas att Charlie inte tar så extremt lång tid på sig!