Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1086 ggr
SagaoAlfred
0

En till kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill så gärna ha en liten kanin till, en fläckig fusch eller något sådant. Ville egentligen ha det redan då jag köpte Saga, men eftersom det inte fanns någon sådan här i närheten så ja.. då blev det Saga då istället å det ångrar jag inte alls. (Även om hon just nu är riktigt riktigt jobbig)

Så jag funderar på att skaffa en kanin till.
Som nog de flesta vet så har jag ju två kaniner som är tillsammans hela dagarna, och eftersom dom är lösa i hela huset så undrar jag hur ni tror det skulle gå med en till kanin?
Vill ha en hane iså fall, eftersom min hona är så fruktansvärt bråkig så vill jag inte riskera att ha en till Flört
Har hört utav andra att honor ofta kan vara lite tjurigare å surare än hanar och så.

Om jag köper en hane och kastrerar honom, tror ni att han skulle gå ihop med mina andra kaniner då? Eller måste jag alltid ha honom för sig själv?

Jag vet att många utav er här inne varken tycker att man ska kastrera kaniner, eller skaffa dem "bara för att man vill" typ. Utan att man ska ha ett syfte.
Men nu vill jag det iaf, så inga påhopp tack.

Keligast
0

om du har plats och tid så går det nog men den nya killen kankse inte kommer gå ihop med din andra hane (fast båda är kastrarade) så jag skulle nog tänka på vad du skall göra om dom inte går ihop..kanska skaffa en stor bur som den kan vara i om det inte går ihop men det måste vara jobbigt om inte alla 3st går ihop..

SagaoAlfred
0

jag har plats och tid, men ja. det är just det jag är rädd för. att dom kanske inte kommer att gå ihop.
såklart vet jag att det är olika för alla, men jag tänkte bara om någon annan har varit med om något liknande å hur det gick då eller nått?
jag har tänkt på detta beslut i över ett halvår nu, å fortfarande inte kommit fram till något vettigt beslut.

Tina-A
0

Hanar vill ju gärna ha sitt revir och kan därför bråka med andra hanar. Alfred har ju redan vant in sitt revir så frågan är ju om han vill acceptera den andra. Möjligtvis om båda är kastrerade, var väl någon här inne osm lyckats hem 2 hanar ihop? Det är dock inte så vanligt att de passar, det bästa brukar ju alltid vara kastrerad hane + hona.

Passar de inte ihop kan de ju börja bråka och skada varandra så om du nu skulle skaffa en till är väl frågan om du ska släppa ihop dom på en gång? Det bästa vore väl i så fall att skaffa en bur till den andra hanen, och efter ett tag försöka presentera dom under väldigt strikt uppsikt. Ryker de ihop måste du nog ha hanen i buren hela tiden..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Martina-b
0

Det kan mycket väl gå det är bara att vänja dem och gjärna de första gångerna där ingen utav dem känner sig hemma och när de blivit vänner där så kan börja ha dem  lite tid åt gången i huset så det kan ju ta ett tag och vara lite jobbigt men det är ju inte säker att det går och kanske går det med en gång :D

[Niike]
0

Vet inte om det går. Kanske Alfred känner att Saga är hans hona, och vill ha henne för sig själv, bjuder inte in någon annan i "gänget". Om du ska köpa från uppfödare kan du ju kolla innan om det är ok att lämna tillbaks honom om det inte skulle funka. Det gjorde jag när jag skulle köpa ett till marsvin, men det gick bra så jag behövde inte lämna tillbaks honom. :) Det är nog bäst att låta dem träffas där ingen av dem känner sig hemma så att de inte börjar bråka om reviret. Kanske det är bäst att låta hanarna träffas själva utan Saga först ? Lycka till.

Tina-A
0

Måste bara säga att det tyvärr inte är så vanligt att 2 hanar går bra ihop. Det händer ibland, men inte vanligtvis.

myriis
0

Jag skulle rekomendera att du köper en till hona istället.
Det är inte säkert att två honor från olika kullar går ihop, men det är nog mindre "rimligt" att två hanar går ihop. Trots att dem är kastrerade.
Honor behöver inte vara tjuriga ;) Jag har två honor, ska skaffa en, ev 2 till i år och har bara en hane. Tycker dem är ganska lika, faktiskt.. =)
Jag har hört ju större yta kaninerna har, desto bättre. Då behöver dem inte gå nära varann och ha tråkigt och börja bita varandra.
Jag skulle föreslå att om du vill ha en till kanin köper du en unge och låter den bo i en egen bur i något rum där dem andra kaninerna ínte får vara. Sen kan du låta dem nosa på varandra och se om det funkar. Men tänk på att dem kanske inte välkomnar den nya kaninen, speciellt inte Saga eftersom honor kan vara riktigt revirtänkande. Dem parar sig inte ens med en hane om det är "deras revir" (d.v.s deras bur eller område)
Så testa att låta dem träffas på ett ställe där dem aldrig varit förut. Om dem varit överallt i huset kan du skura t.ex. badrummet med såpa så att all "revirdoft" försvinner.

ciss
0

Fläckiga fuschar rules! Speciellt Engla. :-)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

SagaoAlfred
0

Oj! Jag hade helt glömt bort denna tråd!

TACK till alla som svarat.
Jag skulle ta en kompis två marsvin, men pga. olika skäl så blev det inte så, å jag blev rätt ledsen (Inte så att jag började tokgråta direkt men ni förstår) Å mamma har varit helt inne på att skaffa en till kanin sen dess. (Jag har ju varit det jättelänge)

Men alltså, jag vill inte riskera att ha en till hona, trots att jag vet att alla kaniner är olika osv.
Men jag tänkte det att, jag har mina två kaniner i ett rum nu, och om jag köper en till kanin så har jag honom i en bur inne på mitt rum istället. Där brukar iofs Alfred vara, men det är bara att jag låter Alfred och Saga springa i resten utav huset (Som dom redan gör) Och har den nya i mitt rum. Ifall dom inte går ihop alltså. Jag har redan uteburar så det räcker att den nya också kan vara i en å sådär.

Igår när jag å mamma gick på stan sa mamma helt på eget intiativ: "men kan vi inte gå till djuraffären å kolla om dom har några söta kaninungar där" så vi gjorde det men dom hade bara marsvin, hamstrar å så. Dom brukar ha kaniner där också, men ja.. tydligen inte nu.
Men det finns en bättre djuraffär på ett annat ställe i stan där dom tar jättebra hand om djuren och jag vet flera som köpt därifrån som har fått jättebra djur, det är jättebra personal osv. så jag ska försöka åka dit snart :)
Jag letar på blocket varje dag, men det finns inga kaniner här i närheten som jag vill ha ;(

Tack för all hjälp!

KajsaM
0

Lycka till att leta :)

Clariiz
0

vart bor du? Jag kan hjälpa dej! (skulle mina kaninbebbar blå långhåriga och fläckiga/brokade. kan du få köpa en . om du bor i närheten :D.)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Denna kommentar har tagits bort.
SaraB
0

Måste bara säga: #0, UNDERBAR bild! <3 :)

SagaoAlfred
0

#11 Jag bor i västernorrland, örnsköldsvik för att vara exakt :)

#13 Tack så mycket :) Dom ligger typ alltid sådär!

Clariiz
0

#14; lite långt kanske xP

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

SagaoAlfred
0

#15 jag bor långt ifrån alla som har fina kaniner, verkar det som Flört

Clariiz
0

hehe.. bor i eskilstuna ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

SagaoAlfred
0

ojdå.. ja, dit är det ju en bit tyvärr :(

ciss
0

Är inte Örnköldsvik ganska nära Skellefteå?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

SagaoAlfred
0

#19 Näää, tyvärr inte :/ eller.. det är inte superduper långt, men rätt så..
Sollefteå därimot är inte lika långt.. eller, 10 mil kanske!
Vadårå? ^^

Spannarboda
0

jag har en underbar hane som inte går i hop så bra med vår andra hane(han tuggar på midi) och som sagt så kan jag skänka midi bara han får ett bra hem,han är varldens undrebaraste och goaste kanin,men då min kaninhona var så god till att skaffa sig en kull då vi redan har en tidigare kull så har vi inte plats för honnom! han finns i örebro län! PS kaninungar finns oxå till salu! det är Midi på bilden

Absolut.bacardi@hotmail.com

SagaoAlfred
0

#21 Gud så underbar! Å va tråkigt när som händer, att man inte kan ha kvar honom.
Tyvärr så letar jag efter en kanin som är ljus i botten (helst vit) och sen fläckig i antingen grått eller brunt eller svartaktigt. brokade på något sätt alltså.
Å så är det väldigt långt till Örebro tyvärr.

Spannarboda
0

#22 jag har 7 kaninungar oxå 2 olika kullar! de är efter Converse och Midi

SagaoAlfred
0

Vart bor du?

Denna kommentar har tagits bort.
Clariiz
0

*putt*

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Spannarboda
0

#24 om du menar mig så bor jag i örebro län, i kopparberg, men kaninerna finns i lindesberg(spannarboda)

Stravaganza
0

Jag köpte en. Men jag önskar jag fått köpa hans bror också. :(

SagaoAlfred
0

Hejhej (:
Längesedan jag skrev nått i den här tråden nu och var nära på att skapa en ny, men så kom jag på att den här fanns (:

Jag vill bara säga att jag INTE ska para Saga! (pga. en massa olika orsaker som jag inte orkar gå in på nu)
Och att jag ska köpa en liten fläckig kaninunge som är en blandras mellan löwen och dvärgvädur!
Jag är så fruktansvärt glad! Jag har ju som många här vet letat efter en sådan ett bra tag, och nu ikväll kom jag i kontakt med en tjej som har en kull på just sånna och bor ungefär 3 mil bort från mig så om någon vecka ska jag komma och kolla på dem och 3 veckor senare blir någon min :)
Dom är 4 veckor nu och helt underbara! (Hon har visat bilder) så jag måste vänta i 4 veckor men.. åh! Jag är verkligen jättejätteglad!
Pratade med min mamma precis också å hon tycker också att det ska bli roligt å sådär! (Var lite rädd att hon skulle bli sur å sådär, även fast jag får skaffa en eftersom jag är över 18 år osv. så vill jag helst ha mina föräldrars tillstånd eftersom jag bor hemma fortfarande)

SagaoAlfred
0

Ingen som skrivit något sedan mitt senaste inlägg, men jag vill bara visa några bilder på kaninungarna.. dom är helt underbara (:

en suddig bild på den brunvita jag helst vill ha, ifall det är en hane..

SagaoAlfred
0

En bild på en utav dom svartvita ungarna! (:
Antagligen blir det en utav dem, eftersom den brunvita aaantagligen är en hona, men vi är inte säkra än ;)

SagaoAlfred
0

en bild på alla ungarna (tror jag, eller så är det många utav dem) :)

jag är helt kääääär!

Tina-A
0

Ja, dom är jättegulliga :) Hoppas allting går bra med.. ja, allt! :D

KvirrZ
0

Vad söta! :)

- Mvh Emma

SagaoAlfred
0

#33 Jaa, dom är helt underbara. Har tyvärr inte träffat dom irl ännu, men ska försöka göra det om några dagar!
Både jag och tjejen som äger dom tycker det är roligare ifall jag träffar dom innan, så jag kan "känna mig för" vilken unge jag vill ha osv.
Åh, jag längtar! :D

#34 Jaa, visst är dom? ^^

myriis
0

Hur ska den bo? I bur själv eller? :) Söta!

SagaoAlfred
0

Den ska bo i en bur i mitt rum från början, senare ska den kastreras och så får jag se hur den går ihop med mina andra två. ifall den inte går ihop med dem så får dom vara i olika rum bara (:

myriis
0

#37: Okej, lycka till!

SagaoAlfred
0

Tack så mkt ^^