"köp kontrakt"
Satt och funderade lite kring de med köpkontrakt eller vad man ska kalla de. Jag hade gärna velat veta om kaninerna jag fött upp få ungar, säljs vidare eller avlider. Hur går det till om man har ett sådant kontrakt och hur ser de ut? :) Tacksam för svar!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

Då får du hålla kontakt med köparen, men det är ju inget du kan kräva av en köpare, när dom köpt en unge så är ju ungen deras. Tycker inte det är rimligt att en säljare ska kräva att köparen meddelar om man inte kan ha kvar sitt djur, eller om dom får ungar osv., däremot kan man ju säga att dom gärna får höra av sig. Att skriva nåt slags kontrakt på det tror jag inte är nån bra ide.
Håller faktiskt med #1. Visst kan man försöka utforma något kontrakt, men för mig känns det inte rätt. Och dels så går det i princip inte själv att utforma något som faktiskt är lagligt bindande. Så även om man skickar med ett som båda skriver på, så kan köparen göra som den vill i vilket fall då lagen säger "sålt är sålt" i princip. Däremot kan man precis som #1 säger ex bara säga eller skriva att de gärna får höra av sig om något förändras.
Man kan ju alltid hålla mailkontakt eller något liknande om man nu blir fäst vid någon unge. :)
såhär tycker och tänker jag
Edit: Min länk verkar inte vilja fungera, klicka dej in på min
hemsida - kullar - återköp
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Okej, jag hade ju inte velat ha krav på köparen precis. Me. Skulle ju vara roligt om man fick reda på lite om hur den har de osv. Och om den får några kullar osv. Hade bara hört lite angående de med köpar kontrakt och ville mest höra vad de var. Tror nog att en del av uppfödare skulle uppskatta och veta något angående kaninerna de sålt. Men jag kanske är ensam om de? De var mest en liten tanke. Har kontakt med 2 st som köpt unge ur min senaste kull. Det är roligt att se hur de ser ut nu som vuxna och hur de har blivit. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag tycker att det är okej med ett kontrakt.
När vi säljer hundvalpar har vi kontrakt på att om man ska sälja hunden så är vi dem man ska kontakta först. Men det är ju skillnad på en hund och en kanin lite :)
#5: Jag tycker det är superkul att ha kontakt med köpare. Sen om de väljer att ha kontakt med mig eller ej, är upp till dem. Har fortfarande kontakt lite då och då med en som köpte hona av mig för 3 år sedan. Den honan bor i Finland, så det är extra kul att få uppdateringar.
Kontrakt kan man ju alltid ha, men man kan aldrig kräva av en köpare att den ska följa det då kaninen är deras. Om man som säljare vill ha kontroll på sin kanin så kan man lämna den på foder, dvs utan att sålt den. Sålt är sålt och där köparen tar vid tar uppfödarens ansvar slut.
Jag har inga kontrakt av den anledningen. Om jag köper en kanin så vill inte jag känna mig tvungen att uppfödaren ska veta varje PARNING och kanske ha åsikter om det, och sen vill jag kunna sälja kaninen till vem som helst om jag behöver sälja.
Jag vill hellre se till att ha en bra relation med sina köpare så att de självmant känner att de kan vända sig till mig med frågor och om något händer :)
Ljustadalens kaningård
Kontakt kan vara kul, emn man ska inte kräva det. Jag tycker iaf man ska kontakta när man ska sälja djuret, om det nu kommer på fråga
Jag får hem en kanin imorgon och då ska vi dit och skriva kontrakt. För mig som köpare är det inga problem att skicka bilder på kaninens uppväxt, utställnings resultat och dess ungar (om den får några.) Kommer inte ihåg allt men här är en del av det som står. :)
Nya ägaren ska informera uppfödaren / säljaren om..
_* Kaninen har blivit Champion,
inom SKAF eller SDK
* Kaninen har blivit förälder,
och vem den andre föräldern är
* Kaninen ska säljas,
säljaren har förtursrätt att köpa tillbaka kaninen
* Kaninen har avlidit / ska avlivas och orsak_
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Jag tycker inte man kan kräva saker av en köpare. Vi föder upp reptiler här hemma och det vore ju kul att få bilder på hur ungarna växer, men skulle aldrig tänka mig kräva av köparen att han/hon måste kontakta mig. Och att ha förtur att få köpa tillbaka djuret om det ska säljas vidare tycker jag inte låter rimligt. Alltså, man har sålt djuret och då får man släppa det :)
Kaniner är ju ganska annorlunda från reptiler, men ändå.. Skulle jag i framtiden få ungar på någon av mina kaniner skulle jag inte kräva något av köparen. Får kaninen ett bra hem är det allt jag kräver. :)

Skulle ju själv inte vilja köpa nåt djur om det var en massa krav förenade med köpet, har jag köpt nåt så är det mitt, oavsett vad det är prylar eller djur av vilket slag det än må vara och då gör jag vad jag vill med det.
Jag har ett kontrakt till mina framtida kullar där det står alla självklarheter som burmått, daglig aktivitet och sådant. Och så ifall kaninen får kullar, avlivas eller ska säljas så ska man meddela så att jag som uppfödare har chans att köpa en unge eller köpa tillbaka kaninen. Så får både köparen ett kontrakt och jag som säljare ett kontrakt.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

#13 Gillar inte alls sånt, gärna att man meddelar att dom gärna får höra av sig om det är några problem eller om dom ska sälja, men det ska inte vara några krav på det. Om jag har en kanin som jag inte ska ha kvar och så vill nån släkting eller bekant ha den, ska jag då måsta be uppfödaren om lov, lite så känns det.
#14 Jag skulle som sagt inte heller kunna garantera att sälja tillbaka till uppfödaren om jag kände att jag hade hittat ett bättre hem till kaninen. Nu är de ju tack och lov inte juridiskt bindande men man vill ju inte göra sig osams med uppfödaren heller…
Det finns bara ett sätt att ha kontroll på kaninen och det är att aldrig sälja den ;)
Ljustadalens kaningård
#14&15, nej, inte vad det står i mitt kontrakt heller. Några av raderna lyder "Jag lovar att ge kaninen ett bra hem och jag har läst lagen för mått och skötsel av gnagare och kaniner." och sedan "Om kaninen skulle behöva avlivas vill jag gärna veta och varför, för ifall det är ett fel på generna så är det bra att meddela andra köpare så att de vet om att riskten finns." och till sist "ifall du av olika anledningar inte vill eller kan ha kvar din kanin vill jag att du meddelar mig omgående så att jag har möjlighet att köpa tillbaka kaninen eller hjälpa till att hitta ett nytt hem åt den.".
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner