Kladd i ögat - infektion??
Jag såg igår kväll att Wilow inte ville öppna ena ögat speciellt mycket, men eftersom sambon sa att han hade sett henne i ögat tänkte jag inte så mycket mer på det.
Imorse när jag gick ut till Willow ville hon verkligen inte öppna ögat, så jag tänkte att det var ihop-klibbat av ögongrums. Jag torkade bort massa vitt med en trasa och hon kunde sedan öppna ögat, men föredrar ändå att ha det stängt.
Sambon gick ut för att kika och han sa att hon var röd under pälsen, så han trodde det kanske kan vara en infektion?!
Har Willow fått halm eller liknande i ögat så det har skapat en irritation? Borde jag uppsöka veterinär? Eller ska jag avvakta och se om hon blir bättre under dagen? Hon kan ju trots allt öppna ögat nu igen.
Det är vanligt att långhåriga kaniner får ögoninfektion så det kan det ju vara jag är inte världens bästa på kaniner men kan lite
Kolla så det inte sitter ett höstrå i/vid ögat. Det hade min ena kanin, slutade rinna och blev bra så fort jag fick bort det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du kan ju försöka tvätta ögat lite försiktigt med en våt handduk. fast rör inte för mycket vi ögat bara. det kan va iriterat. ( stavning) om det blir värre vid ögat kanske du ska kolla upp veterinär
#2 Jag såg inget speciellt förutom kladdet.. men ska kolla igen!
#1 Vanligt är det inte direkt. Har 3 st, ingen av dem har haft det.
#4 Ok för det tog 2 dagar innan vi hittade hennes höstrå, låg lite dold, tunnt.
Behandlade mot ögoninflammation under tiden (ögonsalva för djur)
#3 Jag torkade bort all vit gegga från ögat med en duktig handduk (hon satt bara och slickade mig tillbaka, haha). Efter det kunde hon öppna ögat igen, men jag tror att det är irriterat så hon föredrar att hålla det stängt för det mesta.
#5 Om det är ett höstrå, hur får man då ut det utan att peta kaninen i ögat liksom? Om vi säger att det är ett kort strå
Vet inte vad ett veterinärbesök kostar här, utifall det är någon slags inflammation, infektion eller liknande… Får nog gå imorgon om det inte blir bättre. Ska kolla hennes öga igen så det inte är något som sitter där och irriterar!
#6 Vi hade tur, det höstrået Flizan hade stack liksom upp lite så man kunde ta bort det, antagligen pga att ögat hade runnit.
Ingen som vet vad det är? Borde jag köpa ögondroppar?? Gör nog det senare idag, utifall..
Min ena katt brukar få sådär när hon sitter vid balkongen, pga. att det drar. Kan det inte vara något sånt då? Typ vagel eller att hon inte är van vid att det blåser, om hon var innekanin förut? :)
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
Uppdatering: Willow öppnar nu ögat helt och beter sig om om hon aldrig haft något problem med det alls! Det verkar som att det bara hade klippat igen. Ögat ser nästan helt bra ut förutom lite rött vid ögonlocken. Ska hålla koll på det så det inte blir värre! :)