Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4792 ggr
Valkyrie
0

kaninerna bråkar

Hej!

Mina kaniner ska till kaninvakt idag i en vecka.
Har ej heller hunnit med de så mycket så de har inte fått jättemkt pyssel senaste 2 veckorna.
Man hör att de jagar där inne i stora buren, George jagar Diana och hittade även en liten pälstuss där inne som George nog tagit bort.
I hagen skulle jag ge de mat och då jagar George Diana argsinnt och när jag skulle klippa klor på George morrar han.
Såklart jag förstår att det handlar mycket om maten också.
Såklart de bufflats om maten innan men då har de ätit från samma skålar osv.

George är 2½ år.

Diana är snart 1 år, hon har en orolig blick nästan hela tiden och är ganska nervös av sig och stampar när George håller på.

Hos kaninvakten ska de bo i en 130x50 bur och få utevistelse typ daglig i Hage 1x2 m.

Nu blir jag lite orolig om de verkligen kommer hålla sams tillsammans, bör de bo i 2 olika burar kanske? har ju bott tillsammans ända sedan sommaren men det känns som de glidit ifrån varandra lite.
Men har sett de sitta och gosa förra veckan senast så helt ovänner är de inte.
Hur skulle ni ha gjort?

Bör de kanske bo i egna burar och gå i rasthage tillsammans?

Mvh Johanna

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
1

Hör du att kaninerna håller på och kivas och honan verkar må dåligt (är stressad), så hade jag personligen helt klart särat på de.
Det viktiga är att de mår bra, oavsett om de är ensamma eller tillsammans.

[ninnakm]
0

Hej! Jag har en rexhona, som går tillsammans med en Lejonhuvad hane. Dom gick tillsammans först, men sen fick honan gå med några andra honor. Då hade hon en orolig blick och dom jagade henne hela tiden. Eftersom det inte fungerade fick hon bo med hanen i gen. Han jagar henne i bland, men nu är dom jätte bra vänner. Men det har alltid för mig, att när min hane och hona ska vara på ett nytt ställe, en kompis som passar dem så har dom alltid börjat bråka, nu var inte det här svaret p don fråga kanske hehe, men i alla fall:)

Valkyrie
0

1# Jo exakt det var det jag tänkte.

Men om det är så att de inte skulle bråka men om man särar på det, vad tror du de känner då?

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#3: Svårt att säga, men jag tror nog att de borde kunna vänja sig vid det till slut.

zezagena
0

Trol går det bra eftersom de byter miljö o hamnar på neutral mark

hos kaninvakten.. Trol är George rätt dominant o kanske rastlös vilken gör att han jagar runt o vill visa vem som boss Flört

watervalley
0

Har precis samma problem…

Men när man kommer till dom så sitter dom o gosar o allt  ,  men sen jagar dom varandra för fult ös..  :C

[JohannaGudinge]
0

Jag skulle ha särat på dom. Min personliga åsikt. Jag skulle må dålig om det vore mina som höll på så. (nu har jag dock mina i varsin bur)

Sussii92
0

#0 Jag hade också särat på dem eftersom det inte är speciellt hälsosamt för honan att behöva vara stressad hela tiden, när två av våra ungdjur började bråka så delade vi buren på mitten (2kvm bur i 2 st 1kvm) så att det fortfarande har kontakt genom gallret men så att de inte är "på" varandra hela tiden och jagar :)

I ditt läge hade jag satt dem i två burar som jag hade ställt nära varandra så att de fortfarande kan röra vid varandra men har samtidigt har friheten att vara själva om de känner för det :)

#6 Det gjorde våra små ungdjur också vi tyckte det var lite synd att sära på dem men det var det bästa alternativet, att som jag beskrev tidigare att sätta ett galler mitt i buren så den delas i  två (om man har stor bur) eller sätta två burar nära varandra. Någon av dessa lösningarna tycker jag är det bästa då de kan själv välja om de vill vara nära varandra eller vara för sig själv :) Dessutom kan det på detta sättet ligga nära varandra fortfarande och pussa/slicka på varandra genom nätet när de känner för de och lägga sig och vila i sitt hus eller på något annat ställe om de vill vara ifred :) Kanske kan du bygga om din bur så som jag har det alltså göra den till en stor bur med galler i mitten, det funkar väldigt bra för oss iaf :)

watervalley
0

#8  Jag har en 120 * 60 * 60 bur ..
Och den kan man väl knappast dela på?

Zvintos
1

#9: Den buren kan vara anledningen att de bråkar.
Även om det är lagligt så brukar det vara svårt att få kaniner att samsas helt på den ytan, eftersom de får svårt att vara helt själva utan den andra nära inpå.

Sussii92
0

#9 håller med #10 i ditt fall, en större bur hade helt klart kunnat göra saken bättre :) Som ninni säger är den laglig men kaniner gillar att röra på sig mycket och vissa vill ibland inte ha andra kaniner så nära inpå vilket kan göra att det bråkar.

Har du möjlighet att ha en större bur hade det klart varit värt att testa, du kan t.ex. bygga en egen bur som jag gjort med dubbla kompost galler (enkla för större kaniner) och med en badrumsmatta som golv med halm eller annat strö på :)

watervalley
0

#1o & #11 - Då ska jag genast åka o köpa ny bur eller bygga ut :) 
Tack för svaren :)

Sussii92
0

#12 Inga problem :) Ja det blir nog bra oavsett vilket av det du gör :)

Det skulle kunna minska den spänningen som troligen finns mellan kaninerna, de är som sagt revirdjur :) Måste dock tilllägga att en del kaniner faktiskt trivs bäst ensamma men oftast går det att vänja dem vid varandra om de har en stor bur nog att kunna röra sig fritt och slippa så mycket av revir känslan de lätt kan få i en mindre bur :)

Skulle det trots det inte fungera så rekomenderar jag det jag skrev i #8 :) Har du byggt ut buren så fungerar det med mycket bra att bara fästa ett galler emellan och om du köpt en bur till så sätt bara dem nära varandra så de fortfarande har varandras närhet om de vill :)

[Kaninlycka]
0

Jag skulle också rekommendera att du särar på dom, man ska bara låta kaniner bo ihop om de verkligen trivs tillsammans.

watervalley
0

Jag särade på dom ett tag när jag hade en kompost galler bur förut , Så särade jag på dom , Men då ville dom vara med varandra så dom kröp genom gallreet till varandra. .

Sussii92
0

#15 Det gjorde mina små ungdjur också i början men de är mycket gladare nu det är bara i början de blir så :) Nu ligger de ibland brevid varandra och sover lungt men störs inte av att buren är delad så mycket det kan ju fortfarande vara nära varandra :) Detta är ett bättre alternativ än att kaninerna ska vara stressade hela tiden iallafall :) Men i första hand ska man så klart försöka testa allt annat men om det inte löser sig så är det bästa lösningen på ett särbo liv för dem :)

Valkyrie
0

De trivs verkligen bra tillsammans men tror de var väldigt hungriga idag och det var därför.
De bor tillsammans, känns inte rätt för de att sära på de.

tråden kan låsas

Rest in peace Valkyrie!

Sussii92
0

#17 Okej, vad bra att det troligen löser sig :) Alltid roligast när de kan få vara tillsammans :)

Ändast_kaninavel
0

De utövar nog bara rang? Eftersom att du sa att dem fortfarande gosar eller vad man ska kalla det, så är det nog ingen fara, jag skulle ha låtit dem hålla på ett tag.

Min kompis särade på sina kaniner då den ena skulle få kull, sedan vågade dem inte sätta tillbacka dem. Men hennes lillebror råkade släppa ihop dem en vacker dag och jädrar vad dem slogs!!!!! Tillslut slutade dem bråka och nu kan dem alldrig skiljas åt. De ska nog bara visa som bestämmer.