Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 731 ggr
[KaptenKanin]
0

Färgmöjligheter

Jag undrar vilka färger som blir möjliga mellan dessa två:

Pappa: Svart/vit, creme japantecknad (Rexpälsad!)

E: vit blåögd med rexanlag | U: Havanna (Rexpälsad!)

Mamma: Svartbrokad

E: Blåbrokad | U: Svart

Zvintos
0

Vilken färg? menas exakt med svart/vit creme japan? Det finns ingen färg som heter så, så då blir det svårt att säga vad det kan bli.

Bild på pappan (dvs hanen)?

Sen kan jag även säga att mamman inte är svart. Två zoblar kan inte få svart, utan då är det en väldigt mörk zobel brun. Eller så är det en annan pappa, alternativt annan färg på pappa.

[KaptenKanin]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jag är så dålig på färger så jag har aldrig tänkt på det, men då är nog mamman till honan svart då hon är extremt mörk (eller en ljus svart då).

På andra sidan är han vit i teckningen :)

Zvintos
0

Ser ut som en vanlig gul/svart japantecknad. Helt kritvit är han väl inte på andra sidan? Är troligen bara att det gula är blekt där. Eller så är det wienerteckningen som sitter där helt enkelt.

Gul/svart japantecknad (wienertecknad?) + svart blir svart eller viltgrå, beroende på om det är viltfärgad eller enfärgad japantecknad det är frågan om. Eftersom hanens pappa är vit blåögd så kan det finnas viltfärgat där. Då med eller utan brokat och wienerteckning.

[KaptenKanin]
0

#3 Okej… då tror jag nog att det är väldigt blekt viltfärgad gul/svart japan :) Tack så mycket för hjälpen!

[KaptenKanin]
0

Någon som vet om det kan bli rexpäls eller RT? :)

tootiis
0

#5 Har honan rexanlag? Om inte så blir ungarna rexbärare :)

// MT ♥

[KaptenKanin]
0

#6 Nej det har hon inte, så RT :) Tack så mycket ! :)

tootiis
0

#7 Ingen orsak :)

// MT ♥

Ljusta
0

#5 Här i Sverige brukar vi kalla "RT" för rexbärare :)

Ljustadalens kaningård

mlinz
0

RB är då den svenska förkortningen :) Behöver ju inte blanda in tyskan när vi har ett perfekt svensk ord :)

[KaptenKanin]
0

#9 Majoriteten av uppfödare jag känner kör på det tyska "träger" så det har bara blivit det jag använder. RB är väl vad jag borde säga men det vägrar ploppa upp i huvudet istället ;)

[KaptenKanin]
0

#10 Nej men däremot ser jag inget egentligt fel med det heller ;)

Ljusta
1

#11 Jag vet att många ser på uppfödare som använder termen "träger" istället för bärare (eller rb) som att de är lite okunniga, så vill man slippa den stämpeln så är det bra att använda den korrekta termen. Men det brukar vara svårt att släppa invanda vanor, jag vet :)

Ljustadalens kaningård

[KaptenKanin]
0

#13 Verkligen? Oj det visste jag inte, hehe då måste jag skärpa mej! Tack då :)

[KaptenKanin]
0

Kollade noga idag och han är kritvit på rumpan, ena sidan och dessutom på mage och hals. Kan allt det vara så solblekt?

Zvintos
0

#15: Då är det nog snarare frågan om wienerteckning. Glad