Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3898 ggr
Lippuz
0

Hyra kaniner ?

Hejsan! :) Jag har haft flera kaniner tidigare. Nu funderar jag över att skaffa igen! Men jag är 13 år till sommaren och då lite osäker på att jag vill ha en kanin tills jag blir runt 19 år eftersom deras livstid är ganska lång. Sommarkanin är inget alternativ till mig eftersom vi reser en del på sommaren. Men jag funderade på om det fanns något att man kunde hyra en kanin? Alltså så länge man ville och sen när man tröttnade (blivit äldre/tappat intresset osv kanske) så lämnar man tillbaka den! Funkar det eller nåt? Skriv gärna vad det finns för alternativ. Det kan ju liksom vara att jag inte vill ha kaniner längre när jag blivit 16 år eller något… Om ni fattar ;) Tacksam för alla svar som finns!! Mvh / Filippa

Fridaaaa
0

Vore bra att skriva vart du finns ;)

Men en tanke, om du hyr en kanin,hur gör du nästa sommar med då?Är ju inte bra för kaninen att flytta fram och tillbaka

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katten_
0

Man ska nog inte hyra kanin i 3 år..

/Christel & kaninerna! Glad

Lippuz
0

#1 Nej jag menar inte att jag hyr en sommarkanin, utan att jag hyr en kanin året runt.

Eller tycker ni att jag ska köpa mig en kanin och när man börjar tappa intresset när man blir äldre (om några år, 3 kanske) så säljer man den eller? :)

Katten_
0

Nej, om du vet att du vill ha kanin i kanske 3-4 år, så kanske du inte ska ha en kanin. Man borde inte hyra en vinter och höst kanin, och inte ha en på sommaren.

Lippuz
0

#4 Ska jag inte ha en kanin alls då? En egen alltså.

Nej jag tror du missuppfattat mej, men glöm det.. ;)

Katten_
0

Ok, jo du kan ha en kanin som är DIN kanin, men du vet inte om du tappar intresset! Men man kanske inte ska säga hur länge man ska ha kaninen, för det vet man inte.

Lippuz
0

6# Mm. Nej absolut inte, den kan ju få sjukdomar eller nåt.. Man vet ju inte heller exakt hur länge de lever.

valorous.kid
9

Om du vet att du kommer tappa intresset om 3-4 år så ska du nog inte köpa en kanin… Du ska nog inte heller bara hyra en och den lämna tillbaka den när du tröttnar. Du kandke kan köpa en äldre kanin? Som är typ 4 år då dör den ju sen när den är typ 7.

Katten_
0

Nej juste.

Katten_
0

Hade en hona som dog innan hon blev 1. Okänd anledning. Rynkar på näsan

valorous.kid
0

Nja, vissa kaniner dör ju unga… Kanske sjukdom eller så ligger det i generna.

Fridaaaa
1

#3 Det var ju just det jag menar, hur ska du göra på sommaren om du hyr året om?

Lippuz
0

Jaa siktar på att köpa en äldre kanin. Bra ide! :) 13# Då får jag ju fixa någon som passar kaninen om jag köper en. Men jag tänkte om man hade sommarkanin och är bortrest i 1-2 veckor då betalar man ju när man inte är med den och det är väl lite onödigt.

valorous.kid
0

#13 ;)

Ändast_kaninavel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min kanin som du kan få hyra! Var befinner du dig? Bor i Stockholm. Här är min hemsida: http://www.123minsida.se/kaningardeningaro

hobbymupp
2

Som de andra säger; satsa på en ganska gammal kanin som redan har någon som "tröttnat" på den så kommer du kunna ha den resten av dess liv. En kanin är ju en kompis och någon som behöver en, det är inte bara att tröttna :S Jag tycker det känns lite orespektfullt mot den levande kaninen att köpa den med tanken att tröttna på den om något år. Så känns det inte som man skulle göra med tex en hund, varför då med en kanin? Så, äldre kanin = kortare tid kanin.

Eller köp ett marsvin/hamster? De lever inte lika länge. Jag är 17 och har haft kanin sedan jag var 10, har inte tröttnat, intresset har bara växt. Hoppas detta inte lät elakt, kritiskt möjligen isf.

Fridaaaa
0

#16 Marsvin måste bo minst 2 st och lever 5-7 år, så nästan lika mycket som kanin. Och dem kan man ej ha ute på vintern.

hobbymupp
0

#17, ah, fel av mig! Har bara hört om marsvin som blivit max 5, men det finns väl säkert massa skötselproblem för dem också som påverkar precis som för kaniner.

Fridaaaa
0

#18 Ja precis, dem ska ju ha t.ex dagliga c-vitaminrika grönsaker osv :)

Adrina
1

Jag ska låna 2 st honor i 1 år av min mammas arbetskollegas son då han ska plugga i australien. Jag är precis som TS, kunde inte ha en kanin länge då jag förmodligen går på internatskola om 2 år men jag är just nu väldigt sugen på kanin.

Jag tycker det kommer bli skitskoj, aldrig haft en kanin innan men intresserade mig för kaniner för 1 år sedan och har läst på massor, när då min mammas kollega frågade mig om jag ville låna dem var det verkligen en chans. Flickorna kommer komma till mig nästa vecka med tillbehör och deras utebur m.m Skrattande

Katten_
0

Vad kul! #20. Lycka till med flickorna! :)

hobbymupp
1

#20 det är ju ett superbra alternativ om man bara kan ha dem en begränsad tid, att låna av någon som reser iväg en längre tid och ändå behöver lämna iväg dem ett tag :) Lycka till!

Minirut
1

Likt barn ska även djur känna sig trygga och inte behöva hatta fram och tillbaka mellan olika hem. Som det låter på dig så är du väldigt osäker på om du kommer vilja ha kvar kaninen om några år. Det är inte rätt inställning. Ska man skaffa ett djur så ska man känna att man vill ta hand om det resten av dess liv. Sedan så kan det självklart bli att man får mindre tid när det blir mer att göra i skolan, eller att man blir allärgisk. Men det är då. Inställningen från början ska alltid vara att DU ska ta hand om djuret så länge det lever. Du hade knappas fått lov att adoptera ett barn med den inställningen, vilket kan låta hårt. Men det är för barnets bästa. Även så för djuret.

http://pillasddv.weebly.com/

[EllenAlicia]
2

om man inte kommer orka ha en kanin så länge den lever behöver man inte köpa någon :)

Ändast_kaninavel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.123minsida.se/kaningardeningaro/89267457 hyr för senare köp, han är 2,5 år  (Skutte) Ej kastrerad

[Tilde]
2

#24 Håller helt med! Ska man skaffa djur ska man vara beredd på att ta hand om det så länge det lever! Det är en levande varelse och inte bara en "leksak" som man kan slänga/ge bort när man har tröttnat. Att skaffa husdjur är i princip som att skaffa barn, fast i form av en lurvig liten filur.. :)

PrinzeZz
0

Vad är det som gör dej sugen på kanin nu men inte om 5-6 år?

kan du inte försöka ta kontakt med någon kaninuppfödare i närheten och fråga om du inte kan få komma och pyssla med dennes kaniner?

Då känner du själv hur mycket tid och intresse du vill lägga ned på kaniner men är ändå inte tvingad att ta hand om en.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Lippuz
0

Tack för allas svar! Och jag vet Nog hur jag ska göra med detta. 16# har haft 4 hamstrar och känner att jag vill ha nät mer "större" att ta hand om eller så annars bra tips?! ;) 25# det är bog lite för långt borta, bor i småland. Annars tack :)

goldcool
0

Om du inte bor jättelångt ner i södra småland så tycker jag du ska in o kika på min sida, för där kanske kan komma finnas nånting för dig.

Eller ja, det funkar ju vart man än bor, men tänkte det blir lång resväg annars…

Jag hyr ut.Flört

Har nämligen tänkt starta upp "pensionat" som en service till alla som hyr av mig. Så låter kanske som nånting för dig.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

goldcool
0

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning