Uppmuntra hoppning
Min lilla Willow på 8,5 veckor är superduktig på att hoppa! Hon har hoppat över flera saker i rad och även hoppat upp på en transportbur, så hon kan hoppa både mycket och högt!
Hur ska man uppmuntra detta tills hon blir stor nog för sele och riktig hoppning? 
Jag vet bara en sak.. som gjorde enorm skillnad med min plupp.
SKaffa mjuka sköna mattor o halkskydd under. Sedan blev han en racer-kanin
Min lilla Turbo.
Mjuka mattor som är lite tjocka o ger bra stuns efterliknar deras naturliga underlag o är bra för deras tassar o skelettet o motverkar sår på hasorna. Min kanin hade visserligen hoppat runt, men jag såg att han hade ont i hasorna.. o att han var som bambi på hal is på det hårda klickklack-trägolvet. Efter att han fått mattor så kunde han verkligen börja rejsa o göra glädjerus osv.
Jag tror jag får lägga turbo till hans redan många namn. :D Men så är det kärt barn har många namn.. så även kär kanin.
Asså… börja me nån matta itaget.. det är ju dyrt.. :/ kanske köpa begagnad o tvätta upp i maskin..? Jag köpte på ikea, en jätteskön som heter Flokati.. den är i ull o så står d att man måste kemtvätta.. men jag tvätta i maskin i handtvättprogram med Sonetts ulltvätt o mattan kom ut jättefin, om dock något förändrad i luggen.. men det var lika fint så. Så det kan man ofta göra när man köper nån matta begagnad… ta hem o tvätta i tvättstuga o vips fräsh matta.
Min kanin älskar " choklad för gnagare" som man kan hitta i dom flesta djuraffärer
Däremot ska man max ge 3 per dag annars kan kaninen få diarré 
#1 Tack för tipset! Dock bor Willow på balkongen så trägolvet är inte halt och det skulle nog se lite konstigt ut med en matta där ute :P Men vi har tagit ut en filt som vi brukar sitta på och kela med henne. Så hoppar hon över våra ben ibland när hon är på "springa runt och hoppa"-humör 
#2 Okej, jag ska leta upp något sånt godisaktigt :) Just nu är hon helt galen i maskrosblad och gräs, hon vill inte ens ha frukt och grönsaker när det finns grönt att äta, haha!
Men ska man ge dem godis när de har hoppat över något, eller vad gör man? 
#3 Ge henne inte för mycket godis när hon är liten bara!
#3 I 'tävlingshoppning' så ska man inte ge dem gott efter varje hinder. Man ger istället då loppet är slut, eller efter hela tävlingen.
Men du kan nog vänta i någon månad till, lillen växer fortfarande :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Vänta med att hoppa tills den är 3½-4 månader, alltså hinder och så.
Och tills den är sele van.
Min Smilla hoppade över saker i buren som liten men vill helst inte hoppa vanliga hinder :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja såklart jag inte ska hoppa med sele osv nu när hon är så liten.. Tänkte bara uppmuntra att hon gillar att hoppa på egen hand :)
Kanske kan sätta ut lite saker hon kan hoppa upp på? Tex. trälådor eller dyl. ( inte för höga och med plan halkfri yta så hon inte skadar sig). Kan säkert vara både roligt och lite träning på samma gång :)
Säger som andra, låt henne nte hoppa för högt när hon är liten! ;)
Men som jag har läst så ska man inte hoppa för att musklerna fortfarande växer osv
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#7 Jag låter det komma naturligt, gillar dem att hoppa fortsätter dem helt enkelt :)
#7 Jag låter det komma naturligt, gillar dem att hoppa fortsätter dem helt enkelt :)
#8 Har en plastlåda som är låg och inte så hal (det är där jag förvarar borste, kloklippare, osv.), en trälåda, transportburen som har en liten dörrmatta uppepå osv.. Sen kan hon hoppa över trälängden mellan stolsben. :) Det brukar hon göra!
#9 Nej jag försöker se till så hon inte hoppar upp på för höga saker. Vill ju inte att hon ramlar ner!
#10 Okej :) Ja det är väl sant, haha