Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 429 ggr
Tribe
0

Vid utfodring

Hejhej. jag tänkte dela med mig ett trick som jag tränat in på mina kaniner.

Förut hade jag problemet att mina kaniner stod och "hängde" i gallret när man kom för att utfodra dom, jag tyckte de var otroligt jobbigt eftersom jag behövde vara försiktig så kaninen inte ramla ut. Och sen att dom är så ohövliga och knycker mat ur skålen när man ska lägga in den. Jag bestämde mig för att göra något åt det och ville aktivera mina kaniner och då kom jag på det:

Jag ville att kaninen skulle göra något innan den fick maten, ja sitta eller stå på bakbenen var lite för svårt att lära in, men att hoppa upp på bolådan/hyllan var de perfekta för att få de att jobba. Nu hoppar mina kaniner upp på hyllan när jag kommer med mat och sitter snällt och väntar tills de är deras tur. Jag kan även slå med handen på bolådan utan mat i närheten och kaninen hoppar upp. Genom detta brukar de vara lättare att få tag i kaninen när man ska ta ut den.

Så här gjorde jag :
Först började jag med att lägga matskålen på burtaket, och lät kaninen se när jag la matskålen där. Sen hoppade kaninen upp och fick jue sitt beröm = maten. Efter en vecka hade de flesta kaninerna lärt sig att utfodring är på hyllan och hoppade upp när jag kom med maten. Fast om de inte fick nån mat hoppade de ner och gjorde annat. Då kom jag på att jag ville få dom att hoppa upp på komando, utan mat i framtiden. Jag tog några pelletskorn och la på taket och sen slog jag lätt på hyllan/bolådan. Kaninen kände lukten av pelletsen och hoppade upp och fick då beröm genom att äta pelletskornen. Sen höll jag på med det ett tag. Ibland när jag kom ut för att utfodra kunde kaninerna vara så hungriga att de följde efter matskålen med den handen jag bärde den på. Då slog jag på hyllan och kaninen hade ett "klick" i hjärnan och visste att mat fanns på hyllan så då hoppa de upp och då fick dom mat.

Numera har kaninerna de där "klicket" i hjärnan att hoppa upp på bolådan/hyllan och väntar sig inte belöning längre, utan bara vet att de ska göra det.

Nu har jag matskålar som sitter fast i väggen och kan inte göra de vid vanlig utfodring, men kaninerna hoppar upp på kommando.

Jag tycker detta är otroligt häftigt att en kanin kan göra detta och förstå.

Kan även säga att det är 5/7 kaniner som kan de här nu, och dom två övriga har jag aldrig tränat på de då de är artiga och väntar på maten iallafall. Sen var jag kaninvakt i 1 vecka åt en hane och när han sen kom hem till sin riktiga familj hade han lärt sig detta trick utantill.

Nästa steg hos mig är att lära mina kaniner att gå in i transportburarna på kommando, ska bli spännande och se hur detta går. Ska köra samma teknik som jag gjort med att hoppa upp på taket. Och sen bara behöva öppna dörren och de ska hoppa in. 

Jag lär inte mina kaniner trick som "spela död", eller gå på bakbenen, utan tränar saker som lättar vardagen.

Har ni frågor är det bara att skriva. Och om ni vill pröva på detta berätta gärna hur de går, är alltid kul att höra :)

Tina-A
0

Jätteroligt att läsa! De verkar lättlärda dina kaniner

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

Wow. duktiga niner du har. Dom kan lära sig mer än man tror! Bara man jobbar mycket med dom.

KajsaM
0

Vilka duktiga kaniner du har =)

amand
0

Riktigt smart ju! Vad duktiga dom är! :) Ska nog försöka lära mina 2 också. :D

Tribe
0

Tackar :)

Clariiz
0

Jätte smart!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Frida-L
0

Vad duktiga dina kaniner är!

Tribe
0

Hehe .. Nu springer 2 kaninerna in i transportburarna på kommando! De går framåt Skrattande

KajsaM
0

#8 Hampus älskar transsportburen :D

Talismana
0

Oj vad duktig både du och kaninerna är! Hade gärna lärt min kanin det ifall han hade haft något "tak" att sitta på :P

Matilda_91
0

Är det inte lag på att kaninerna ska ha en sitthylla eller en låda att sitta på i buren?.. eller svamlar jag nu ;)

Talismana
0

OJ :P XD Jag hade det ju förut, men sen gick den sönder.. =/ Han får ju knappt nån stanns att vara på i buren om jag ska ha en sån där :/

KajsaM
0

#11 Hm ingenaning, Tror inte det eller svamlar jag nu? Nån som vet?

Tribe
0

Jag tror att lagen träder fram i september i år, dock är jag inte helt säker den kan ha gjort de nu emellan årsbytet. Jag har iallafall hylla till alla mina kaniner förutom två om jag ska vara ärlig men de har andra saker att hoppa upp på (stenar mm)

Talismana
0

OK, då måste jag köpa en större bur ifall jag ska ha plats med en låda.. :/ Och större rum också XD

KajsaM
0

Hampus har ett hus med platt-tak där han sitter jämnt :P

Matilda_91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Båda mina kaniner har lådor att sitta på och krypa in i och Albin har även en stor sten i buren där han sitter och kikar ut :P

L8sson
0

va kul nu ska jag uut och träna XD

[Niike]
0

#15 Hur stor är din bur? Verkar vara ganska liten om du inte får plats med en hylla/låda.

#0 Riktigt bra gjort av både dig och kaninerna! Kul att läsa!