Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 315 ggr
Hellilojloj
0

Kloklippning?

Hej!

Jag skrev för några veckor sedan om min lilla kaninbebis Grisen och hade då lite problem med att hon var rädd och så. Nu är hon inte alls rädd utan jättetam och blir glad när jag kommer hem och skuttar alltid fram när man ropar på henne. Om jag ligger i min säng och hon springer på golvet hoppar hon ofta upp på min mage och sitter där när vi kollar på tv.

Det är bara en enda sak som jag känner att vi borde träna på och det är att kunna bära henne. Inte bara för att det är mysigt, men också för att det underlättar vid kloklippning, med mera.

1. Är det nån som har några tips? hur man lättast vänjer henne vid att bli buren?

2. När man ska klippa klorna på kaniner första gången? Hon är nu 3 mån.

Flippa
0

Hm.. Först så tog jag min högra hand under magen och min vänstra hans vid rumpan sen bärde jag henne. Hon började sprattla lite men då gjorde jag samma sak igen, tills hon förstog vad jag skulle göra. Första gången jag klippte klona på henne så åkte jag till Djurmagazinet så dom fick klippa. Fast jag brukar klippa på min kompis kanin. Det är svårt att förklara. Men dom är rädda i böjan. Men åk till något djur affär och fråga om dom klipper.

Flippa
0

Jag kanske kan ta kort på min kompis kanin när vi klipper så kan jag lägga ut det till dig :=)

ciss
0

Det är lättare att klippa unga kaniner än stora kaniner, så vänj henne när hon är liten vid att bli klippt. Du behöver ju bara klippa lite, lite första gångerna så att hon vänjer sig.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

Försök att vänja henne att ligga på rygg, det blir lättast då. Klipp när det ser ut att behövas, men akta så du inte klipper i pulpan. Tror det finns en artikel om kloklippning där du kanske kan få lite tips?? :) Lycka till!