Utställning???
Här är min hemsida: http://www.123minsida.se/kaningardeningaro/89267453
Har sätt många bilder på kaniner med stamtavla och poäng på utställningar osv.
Min kanin ser faktiskt ganska lik ut som dem i utstälningar, skulle jag få bra poäng om jag ställde ut honom och till och med den andra kaninen (se hemsidan)
Undrar även om man måste vara regestrerad eller något annat för att ställa ut kaniner. Intresserad av att avla din hona med mina hanar? Maila mig för svar på bea98@live.se är inte inne här så mycket.
Tack!
För att kunna ställa ut kaninerna på SKAFs utställningar så krävs att kaninen är märkt, antingen i öronen eller med en ring runt vänster baktass samt att den har stamtavla. Finns inget sådant kan de inte ställas ut annat än i PET-klass.
Om kraven på märkning och stamtavla är uppfyllda så räcker det att vara medlem i SKAF (skaf.info är hemsidan).
För att få ställa ut dina kaniner i Skafs utställningar behöver du vara medlem och dina kaniner behöver vara antingen öronmärkta eller ringmärkta och ha stamtavla.
Såg bara en sak på din hemsida under honor
"Jag är på jakt efter en renrasig hona med stam antingen dvärgvädur eller Löwen, kan även täkna mig lejonhuvad men det kan bli problematiskt att borsta pälsen en gång i veckan."
Löwen och lejonhuvad är samma sak:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Nej!? Löwen och lejonhuvad är inte samma sak.
Så jag kan med andra ord inte ställa ut? Eller du sa något om pet - klass
Löwen är ett tyskt ord som betyder lejon - alltså är det helt fel benämning. Här i Sverige heter det Lejonhuvad kanin och i Tyskland heter det löwenkaninchen (?) om man menar kaninrasen.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3: Löwen och Lejonhuvad är samma sak, så jo.
Precis som #5 säger så är Löwen det tyska ordet för djuret Lejon. Lejonhuvad kanin heter på tyska Löwenkopfkaninchen. Löwen = lejon, kopf = huvud, kaninchen = kanin. Alltså Lejonhuvad Kanin.
#4: Du kan inte ställa ut på vanlig utställning, nej, utan då är det PET-klass som gäller. PET = husdjursklass. SKAF kallar det för S, dvs sällskapsklass.
Precis som de andra säger så är löwen tyska för lejon.. Det heter t.ex. løve på danska, så det är väldigt likt :) Alltså är det samma ras.
jaha, men vad krävs det för den där PET - utställningen?
Det är också svårt att avgöra på bild om en kanin får bra poäng eller inte. En domare bedömer kroppsform, päls, färg osv, sådant som man behöver känna på kaninen för att avgöra. Så även om andra kaniner ser lika ut som din på bild så kanske de är väldigt olika i verkligheten.
På en Pet-utställning är det andra krav än på en riktig utställning, där bedöms mest om kaninen är charmig och välskött typ.
Ljustadalens kaningård
så om han tillexempel är blyg, får man minuspoäng då? Bra att få veta all information.
#10 Jag har aldrig ställt ut i pet-klass så jag vet inte. Men jag kan tänka mig att en "charmig" kanin som visar sig bra kanske får högre poäng än en som inte gör det. Men minuspoäng får de inte, bara lägre :)
Ljustadalens kaningård
Har ställt ut i pet-klass en gång, dom kollade typ och kroppsform, päls, färg och teckning och kondition, vård och sundhet.
Skafs kelkanins bedömningskort.
// Hanna
#12 Jag kan tänka mig att det är lite olika vad man bedömer (eller har SKAF utarbetat en mall för pet-klass nu?). Hur kan man bedöma typ på en kanin som inte är rasren? Hmm..
Ljustadalens kaningård
#13 Ingen aning hur man kan bedömma vissa av dom sakerna, ena dommaren satte tillockmed fel färg på min kanin, skrev bara av bedömningskortet jag fick:)
// Hanna
Tack!
Men jag behöver inte vara an,äld hos någon klubb eller något?