Underlag i buren?
Underlag i buren för en kanin..
Jag har länge funderat över en grej, om det är så att man vill kompostera sin kanins avföring samt bur-underlag vilket underlag bör man då använda? Enligt min erfarenhet är spån inte särskilt enkelt för naturen att bryta ned, det tar sin lilla tid, eftersom det är trä. Men kan man då till exempel använda sig utav av jord (planteringsjord eller vilken sort vore bäst?) som underlag i kaninernas burar utan att det "tar skada" på kaninerna? Eller finns det kanske något annat bra underlag?
Kanske finns det någon här på forumet som har något annat tips? på bra material, till exempel att använda sig av toalettlådor och bara kompostera innehållet i de? Ja, jag vet inte riktigt men jag hoppas att någon förstår mitt problem. Skulle gärna vilja kompostera i framtiden då jag hört att avföring från kaniner är näringsrikt för växter.
..En annan grej också..
Vilket är egentligen det bästa underlaget i buren tycker ni? Räkna med kaninens trivsel, kompostering, renlighet för kaninen och pris.
Torv funkar bra om man vill kompostera. =)
Dock bör man se till att välja det lite dyrare märket (grön förpackning), då den billigare sorten tyvärr tenderar att damma.
Just nu fick det bli en spånbal, men kommer fortsätta använda torv till honan och lillgrabben.
Hanen får fortsätta ha spån då han är omöjlig att hålla ren med torv som bottenmaterial.
Torv är lite dyrare än spån, iaf här.
Men i gengäld känns det som att torven räcker längre, burarna håller sig fräschare samt att komposten mår bättre.
se what you mean exacly, känns jättetrist att slänga näringsrikt i soppåsen för förbränning..=(
Själv har jag sånt där komposterbart pappersströ i toalådorna, tömmer dem ca 2 gg/v vår-höst oftast bland buskar/under jättebambun/i komposten (i min trädgård).
Vintertid i komposten o om det blir för fullt i soppåsen (tyvärr)
Blir ju oxå en del halm men inte så mkt då jag kör fleece/matta utom i husen på vintern. Komposterar en del halm med o lägger runt buskar/träd/perenner på hösten så de bäddas in.
Jo, mina tomater älskar kaninlortar..=)
Säger som Ninni att torv skulle funka bra om du vill kompostera det, dock använder jag spån + halm :)
är inte spån "lättnedbrytande" ? eller är det torv som är bäst?
hur mkt kostar torv?
#4: Spån är inte lätt för naturen att bryta ner.
Har spån kvar på komposten från x antal år tillbaka, som inte förmultnat ännu.
Men torven från i år är i princip borta.
Torv kostar allt ifrån 89kr - 120kr beroende på märke.
Det dyrare är bättre då det inte dammar lika mycket.
Jag ska börja med torv. Och där vi har kaninerna är mot norr så gräset kommer antagligen inte att växa där sen i alla fall så vi ska göra en torvplantering så kan jag bara slänga ut det när jag städar :)
Emma
kan man blanda torv och lite spån om det dammar ? tänkte bara ha spån och torv så det inte kostar så mkt =)?
#7: Jag vet många som blandar torv och spån, särskilt till häst. Finns även s k torvmix att köpa, som är just spån blandat med torv (:
aa det var därför jag tänkte att man kan ha det till kanin ! =)
men det funkar nog =)
Jag tror nästan jag ska blanda torv+spån. Eller tror ni det funkar med torv+halm? ;)
I deras toalåda ska jag börja blanda 1/3 toa-lätt 1/3 spån och 1/3 träpellets. Toa-lätt är så dyrt. Betalar allt själv och om man har 50% spån och 50% toa-lätt fastnar det för mycket i Nessies päls så jag tror att det kommer att funka bra :D toa-lätten och spånet suger ju upp :)
Emma
#10 tänkte testa spån+torv.. min kompis använder träpellets (om vi tänker p samma) det är som små träbitar typ .. tänker vi på samma ?
iallafall , hon säger att det är bra men jag vet inte =)
#11 Tror det är samma, det är igentligen till att elda med men det funkar till kaniner med ;D
Emma
#12 jaha xd min kompis köper det på en djuraffär tror jag men jaja =)
#13 Typ missan remiss eller något? :P
Emma
Använder torv med halm. Funkar perfekt att bara lyfta bort halmen och sedan strö ut torv med kaningödsel i trädgården där det behövs. Tänk på att köpa OGÖDSLAD torv utan BEKÄMPNINGSMEDEL. Inte lika lätt att få tag på kanske, men det enda som inte är skadligt för kaninerna.
#14 ingen anning =)
Så ni menar alltså att det bästa alternativet är att köpa bra torv (som inte dammar) och blanda det med spån? Men spån är ju som sagt inte lätt att bryta ned. Hade en tanke på att annars använda tidningar som underlag och sedan återvinna de, men jag kan förstås inte endast ha tidningar. Jag har försökt att ha tidningar och halv endast. Dock så blir buren enligt mig skitig på något dygn bara.. Behöver något som suger upp att ha ovanför tidningarna, skulle torv fungera där?
Torv har jag numera. Suger upp mycket bättre än spån men ser lite smutsigare ut i och med att det är så mörkt. Framförallt så verkar kaninerna gilla torv mycket bättre. Rullar gärna runt i det och gräver mycket. (Jättekul med långhåriga kaniner!
)
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
toa-lätt står ju är komposterbart iaf
#19: Fast man behöver inte köpa torv och blanda med spån, det finns redan färdiga balar med torvmix (torv + spån) att köpa. ^^
Föredrar torv egentligen och skulle gärna fortsätta med det, men fick byta till spån igen just nu.
Köpte förut den billigare sorten torv och det kan jag säga på en gång att jag inte gör igen.
Jädrans vad det stack i näsan när jag städade burarna.
Dammet yrde!
Vilket inte är sådär jättebra om man är känslig för damm, vilket jag är.
Kan säga att jag snöt brunt sen. 
Så nästa gång blir det definitivt den dyrare varianten.
Förhoppningsvis slipper jag använda spån till min hane, som är en riktig lortgris.
För honom funkade inte torven, utan han lyckades alltid få kiss i pälsen när han hade det.
Till honom fungerar spånet bättre, jämfört med den billiga torven.
Kan man ha jord i buren som underlag?
#23 Gammal tråd.
Vad för jord menar du? Finns massor av sorter :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#jo, den var lite gammal men jag var lite stressad och orkade inte göra en ny ;)
planteringsjord, går det att använda? Min kompis har slut på spån så det vore bra med snabbt svar :)
#25 Nej det är inte så lämpligt. Viss planterjord t.ex innehåller gödningsmedel osv så inte så bra nej
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej men tack så mycket för snabbt svar! :)