Hur många?
Hur många kaniner tycker ni är ok att ha i samma bur?
(Givetvis att buren är stor nog för att ha flera i).
kissmekate.blogg.se
Jag tycker inte mer än 2 :)
Om buren är extremt stor kan man väl ha flera, men i vanliga burar från affärer och såna man brukar ha.. då skulle jag säga två :P
inte mer än 2 :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Det beror ju på.
Har man en riktigt stor inhägnad med många hus/gömställen och andra aktiveringssaker så tycker jag att det är helt okej att ha en en liten flock som går bra ihop.
Sen om man har som jag då två-vånings bur där båda våningarna är 150*70*60 så sätter jag max in 3 kaniner, med förutsättningarna att dessa går bra ihop och inte har något imot att vara nära varandra. Sen finns det då bodel och sithylla på båda våningarna i buren så att de ganska lätt kan koma ifrån varandra endå.
I ett fack skulle jag bara ha en kanin, om facket då inte är runt 170-200 cm då tycker jag att det är okej med två kaniner :)
Sen vet jag att det kan funka att ha fler kaniner i mindre burar utan att kaninerna bråkar o.s.v. men själv tycker jag inte att det känns rättvist mot kaninerna.
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
Kaniner ska helst bo ensamma så jag säger 1 :-) men ibland 2
har man plats i buren för 2 eller ännu fler tycker jag man kan ha det. då blir det ju aldrig tråkigt när man har många kaninkopisar att leka med!
HAHAHAHAHAHA…..
I vanliga inneburar från djuraffärer skulle jag säga MAX två (om buren är 120 eller längre) annars en.
Men har man större inhängnader så som andra beskrivit tycker jag man kan ha flera kaniner i samma bur med förutsättningen att de går ihop. Tex. har jag mina tre kaniner tillsammans i en stor utomhusbur med tillhörande Hage och tycker det funkar super! :)
Hälsningar Emma! :)
Beror på, hade 3 honor utan problem på en yta som är ca 2kvm, fungerade superbra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det beror helt på burstorlek. I en 100x50 cm bur så passar det att ha en kanin då man inte har plats att göra två revir, men om man har en stor bur/inhägnad så kan man ha många fler. Jag har just nu fyra vuxna/ungdjur i en stor bur med inhägnad tillsammans med 6 små bebisar. Funkar bra :) Kommer att bli kanske 6 st vuxna i den buren under förutsättningen att de trivs tillsammans. De är mina absolut mest harmoniska kaniner, de som bor många tillsammans :)
Ljustadalens kaningård
Så individuellt. Tycker inte det finns någon gräns. Det beror på kanin och bur.
Men tillräckligt många kvm kan man säkert ha gigantiska flockar på 20 st. Medans i andra fall räcker det nog men 1-2 st.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Instämmer med Clara faktiskt. Det är mest ytan som begränsar tycker jag och även kemin kaninerna emellan.
Beror ju på hur stor ytan är, det går ju och ha några stycken bara dem inte bråkar och har plats :)
Om jag hade en vanlig modell av en trixiebur tex skulle jag nog välja att bara ha en kanin i den, då de fuskar med måtten, men om man bygger själv som jag nyss har gjort ett kaninhus som är stort och har mycket utrymme kan det ju ibland vara bättre att ha flera kaniner både för värmens skull att de kan ''krypa ihop'' och även sällskapet! Som jag har det nu så har in lilla lejon DW blandning det vädligt bra men jag har ändå planerat att han ska få 1-2 kaninkompisar att dela den stora buren med!
Så det beror helt på storleken på buren och vad man har plats och råd med! Att bygga en stor bur är ju såklart ibland dyrare än att köpa en för liten i affären!
Jag har 3 honor (kullsystrar) i en bur på 150*70*70. Det funkar men är inget jag ser som optimalt. 2st (dvärg) på den ytan tycker jag är lagom.
Tycker inte att man ska tränga ihop två st kaniner i en 100*50 bara för att det är lagligt, så i en sådan bur tycker jag man ska ha högst en.
Sedan beror det ju på vilket kön kaninen är. En kastrat och en hona kan man kanske ha på en yta på ca 150*80 cm(dvärgraser). Men eftersom kaniner är kolinidjur tycker jag inte att man ska ha dem i flock. Sedan ska man ju ha så stort som möjligt 

Min bur är 3m*75cm*70cm . Har 5 kaniner ihop (mamma , pappa och tre av deras ungar, två honor och en hane). Det är dvv och verkar trivas ihop, de ligger nästan alltid tillsammans. Sen får de givetvis springa i vardagsrummet en stund om dagen tills de tröttnar och går in igen.
kissmekate.blogg.se