Underviktig?
Jag vägde min ena kanin idag och det låg på ungefär 800 gram.
Fick hålla lite med , så lite mer väger hon väll.
Men jag kan ju säga att det är en dvärgvädurs hona på ungefär 8 månader.
Är inte det väldigt lite?
Hon får dock mycket träning.
Minst ute från buren en halvtimma per dag , men det brukar bli uppåt 2 timmar.
Och hoppträning 1-3 gngr i veckan , dock inte långa pass.
Hur ska jag få henne att gå upp, om hon nu behöver det.
Vad ska en dvärgvädurs honas vikt ligga på?
Men jag kan ju säga att hon ser inte smal ut , utan tjock rättare sagt! ^^'
Men hon är inte sjuk , och äter som hon ska.
Dock kanske bur kompisen tar lite mer mat.. ;p
ingen som vet? :o
Har faktiskt ingen aning om det är normalvikt, men tror att det är undervikt ja. Men det är nog inte för lite :) Dem är ju rätt "tunna" som små, de växer till sig senare. (på bredden, hehe)
Dem ska ju väga 1,5 som vuxna ungefär.
Har hon en liten gosemage eller är hon helt slank? Har hon dåligt hull (att man lätt känner revben osv) så kanske det är dåligt hö/dålig pellets.
Bra att du tränar mycket iaf, det stärker musklerna och av de erfarenheter jag har så har kaniner som tränas ordentligt redan när de är små, lättare att hålla vikten livet ut :)
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com
*Men det är nog för lite ja, skulle det stått
Om det är för lite är svårt att säga med säkerhet. Det är väl inget de bör väga vid 8 månader om de ska ha rasens "önskevikt". Däremot så följer inte alla standarden, utan vissa blir mindre och andra blir större. Jag har själv haft en dvärgvädurshona som väger 1.2kg som vuxen (född 2008). Hon var helt enkelt mindre än vad hon enligt standarden borde vara.
#2 hon har bra hull.
Och maten och hö't är bra med!
Äter upp allt på en gång. ^^'
Hennes kompis & hon delar på 5 msk per dag.
Och jag tycker absolut att det räcker , då det är hög fethalt i pelletsen.
Vet dock inte om hon har någre mer raser i sej än dvärgvädur.
då hon är köpt på djuraffär.
Lite liten tycker jag nog att hon är egemfört med hennes kompis som är dvärgvädur.
Men hon ska väll växa lite till.
#5 Hmm, då är hon nog ganska normalviktig. Svårt när man inte får klämma lite i verkligheten på kaninen :P
Jag har 4 kaniner här hemma från zooaffär. Alla dessa är väldigt små och väger nog inte mer än 1,5 kg. Vissa är helt enkelt mindre än andra, precis som vi människor. :) Så länge hon har bra hull och är pigg och glad och äter upp allt tror jag inte det är några problem.
Om hon är från djuraffär är hon knappast renrasig. Eftersom vi inte vet vad hon är för korsning så är det svårt att säga en idealvikt.
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com
#6 jo , jag undrar om hon inte har lite hermelin i sej.
Tack för svaret! :)
Han ser ut att vara i normalhull i alla fall, kanske liten för sin ålder?
Men hade minskat ner på hoppträningen, bara ca 1 gång/vecka, man bör inte träna dem så ofta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.