Diarre?
Min kanin har diarre. Vad ska jag ge han för att han inte ska han det längre?

Läste i en tråd som heter "brännässlor" att just brännässlor är jättebra för att bota diarré. Fast man ska torka dem först. Så dem inte bränns.
Kramar

Testa att bara ge hö och vatten om han är äldre än 8 månader! Det brukar hjälpa!

Svar till Frida_L han är större än 8 månader och han har hö och vatten i buren och det hjälper väll endå inte så mycket att bara ge han hö och vatten eller?

Jo, att han har diarré kan bero på grönsakerna och ev. på pelletsen.. Testa att bara ge hö och vatten ett tag, det borde fungera!
det kan va maten han får diarré ifrån… annars kan det va att han fått för mkt grönt när han inte är van vid det (ifall du t.ex. helt plötsligt gett han jättemkt gräs efter vintern)…
Ta bort allt foder förutom höet och vatten så ska det bli bättre, försök sen att ta det försiktigt med grönfoder osv. :)
Skulle det vara långvarigt bör du ta kontakt med en veterinär.

Svar till Jojsan: Du har nog rätt för att jag har gett han ganska mycket gräs det är nog det att han inte är van att få så ganska mkt gräs efter vinter!
Tack för alla svaren:)
ok, man måste vara försiktig i början när man kan börja ge gräs igen, men då kommer det nog ordna sig :)

Hna två kompisar har också fått gräs men dom har inte fått diarre.. Men han är ju också ganska gammal. (kajsas syrra)

Ge inget gräs och inga grönsaker och låt honom bara få hö och vatten så löser det sig. Annars kan du ge torkade brännässlor, mirakel för magen!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

jag är orolig för sotis frö att han är så mager! Jag vet inte vad jag ska ge han frö att han ska gå upp i vikt. Han äter inte torrfodret men fruktblandningen äter han. Är lottie ett bra foder för kanier som är magra?)kajsas syrra) vill ha svar!=)
Testa torkade brännässlor. Och Lottie är som vilket foder som helst så jag skulle inte säga att det var bättre än något annat om man vill att kaninen ska gå upp i vikt..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

alltså om en kanin har riktig diarré så är det jätte farligt, DEM KAN DÖ UNDAR 24 TIMMAR! fats detr är jätteovanligt… Men din kanin har säker ätit förmycket av något nytt (min kanin gjorde det idag och blev lös i magen). Så som sagt över 8mån^bara hö och vatten man kan även ge dem ris^^ man kan läsa mera på http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm el på http://home7.swipnet.se/~w-77537/ksjukmage.htm

# 11 kaniner kan vara magra för att dm har magmask, om dem har magmask så äter dem massor men ändå magrar.

Ge han bara hö och vatten inge gräs,grönsaker m.m

Hö och vatten i några dagar.

#14 men har är ju 9 år och han är ju väldigt gammal såkan det inte beror på att han är väldigt gammal? För att då kanske dom lblir lite magrare eller?

Vi har trokat brännässlor som vi ska ge han imorrn! Jag är så orolig. Jag har nästan haft han hela mitt liv. Jag tror att det beror på att han har ätit för mkt gräs. Vad är det frö bra foder som gör att dom går upp i vikt? Jagh ar pelletsen stampe till mina kanier. Och det kanju vara så att han inte gilar den det kanske inte är därför han äter den. Han kanske gillar lottie bätter!

Men han kanske har mask? för att masken äter ju upp matemn som kaninen har i magen. Tycker ni att jag borde avmaska han.Fö r att det kan ju vara därför han är så smal. Vi har gett han torkade brännässlor. Jag hoppas att han ska sluta ha diarre då!

Nu har vi avmaskat han! Men hans diarre har inte sluatat=( Vi har gett han torkad brännässlor! Vad kan man ge dom mer?Kan det vara så att diarren aldrig slutar?? vill gärna ha svar fort!Är så orolig frö han. Vi ger han bara hö och vatten!

Sotis väger bara 1 kg! det är väl väldigt liten för en kanin?
#21: En av mina väger 900 g. Vad är han för ras?
Somsagt, han överlever en dag med endast hö och vatten. Börja försiktigt sedan att ge honom pellets / grönsaker.

Man kan oxå ge den enbart kokt ris ..
Men snabba dej o få bort diarren, för när kaniner har haft det i ett par dar .. dör dom oftast..

Okej. Det ska jag göra direkt när jag kommer hem! Men han fick dirren i fredags tror jag! HAN FÅR INTE DÖ!q!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hab är en korsning tror jag!
#24: Vadå för korsning?
Ge kaninen inte grönsaker eller gräs då det ofta påverkat till diarrén. Blev det inte bättre av torkade brännässlor, ge bara hö och vatten som flera skrivit ovan. Se till att han dricker ordentligt då djur lätt blir uttorkade av diarré.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ek löv är jätte bra för det med !!!!!