Parning
Hej! Nu har vi här hemma börjat tänka på att para min lilla kanin hona! Med en lejonhuvad hane. Men jag har en liten fråga och undrar om ngn vet om det är okej att para henne, hon är 2 ½ år ungefär. Tror ni det kan funka endå? och om det blir fina ungar när man blandar dom raserna?
Tacksam för svar!
Skulle inte para en 2,5 års hona om hon aldrig haft kull förut.
Nej hon har aldrig haft kull förut.
Men om jag parar henne vad blir omständigheterna? 
#1 Ville också säga att hon är max 2 ½ Är lite dålig på att hålla koll på sådant .
Vill ingen svara? 
Det kan uppkomma större komplikationer när de blir äldre, dels p.g.a. kondition och hälsa. Det kan såklart gå bra men somsagt blir riskerna större.
första kullen efter 1 år kan bli katastrof om man har otur! det har nämligen laggt sig fett vid höfterna som kan medföra problem vid födsel och då kan både honan pch ungarna stycka med.
Bäckenet börjar stelna efter 1 års ålder och då kan det bli komplikationer vid födsel. Jag skulle inte våga para en hona som var 2,5 år.. Det där avgör du såklart själv!
Mvh Linnéa Cedstedt
www.torpetskaniner.webs.com
#7: Bäckenet stelnar faktiskt inte. Däremot är det inte fullt lika smidigt/elastiskt, men det är inte samma sak. 
Sen är det ju så att ju äldre honorna blir, desto lättare samlar de på sig fett och då inte bara synligt fett utan det kan finnas ex runtom organ. För mig går gränsen absolut vid 2 år och då ska det vara en väldigt vältränad hona, dvs aktiv hoppkanin. En vanlig sällskapskanin skulle jag inte para efter 1½.
#7 Det stämmer dock inte. Bäckenet stelnar inte efter ett år, det kommer från marsvinshållet och vet inte ens om det stämmer där.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Okej tack för alla svar! Så min risken blir större för min hona att hon dör?
Ni tycker alltså inte att jag ska para henne om hon är 2?, tack för att ni sa till mig. Vill verkligen inte att min hona dör.
#8 och #9
Jaha, jaså. Då blandade jag ihop det från marsvinshållet ;)
Men ja, som Ninni säger så ska kaninen vara i otroligt bra form om man ska para så pass sent. Visserligen ska en hona alltid vara i bra form om man ska para, oavsett ålder. Men när de börjar bli över 1 så ska man vara extra noga med det :)
Jag skulle vilja säga att du inte borde para tyvärr :/
**Mvh Linnéa**
www.torpetskaniner.webs.com
Min hona är ju en hermelinkanin, när jag köpte henne sa dom att hermeliner är ganska " spralliga av sig" alltså dom gillar inte så jätte mke att sitta stilla. Men det kanske inte gör ngn skillnad 
Jag tror jag ska para henne, vet inte om det hjälper men har börjat hoppa med henne och så har hon fått gått ut på prommenad oftare och sådant. Jag hoppas verkligen att inget hemskt händer. Men nu när jag tänker efter är hon nog inte över 2. 
Det är ju du som tar risken. Om du är osäker så ta inte en kull. Dessutom borde du göra en intressekoll för att se om någon skulle köpa ungarna. Jag skulle inte våga ta en kull på en kanin som är över 1,5 år. Inte värt riken :)
Dessutom måste du ju ha plats för kanske 5 hanar till om du inte får iväg dem. :)
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
Ja, alltså jag ska leta personer som är intresserade av kanin först, men jag vet att jag tar en risk så har nog inte bestämt mig ännu när jag tänker på det.
#11 Det stämmer inte på marsvin heller ;) Är som på kaniner, ökade komplikationer osv :)
TS: Jag hade inte parat en 2-2½ år gammal hona om det är hennes första kull. Ökad risk för komplikationer osv,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror som sagt jag bestämt mig på att inte para henne 
Bättre att du köper en annan yngre hona att avla på :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Inte för att låta kränkande eller påhoppande men..
Du får nog vara beredd på att komplikationer uppstår. Sådana hemska så att kanske honan dör. Jag skulle aldrig parat min kanin för första gången om hon är över 1-1½år eftersom risken finns att min hona dör.
Detta är såklart upp till dig men..
Vad har du för syfte med kullen? Allt för många kaniner får sitta hemlösa. Många, inte alla, men många köper mest utställningsdjur (vil ej bli påhoppad nu för jag sa det, men så tycker jag att det är)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#19, sa just att jag inte ska para henne 
#13 Jag har tagit kull på min 2,5 åriga hona, vi hade ringt veterinär och jag har frågat massor med duktiga uppfödare och dem säger att det inte kommer vara några problem.:)
#21, Var det hennes första kull? Jag tror inte jag vågar chansa, vill verkligen inte att min hona dör elr får problem. 
#22 Hon har inte fått den än, men ja:)
Jag säger inte att du ska chansa eller inte, ditt val!:)
#20 Oj trodde där stod att du hade bestät att du skulle para henne ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Du kan ju ha henne som en kel kanin ist :)
Läs på innan du gör nåt!!!
#21 Tror inte att någon seriös veterinär eller uppfödare skulle ha sagt till dig att det inte blir några problem. Det kan man inte ens säga när det gäller en betydligt yngre kanin. Problem kan alltid uppstå, och risken är betydligt större om honan är äldre pga fett osv. Så veterinärer och uppfödare har alla garanterat sagt att det är viktigt att honan är i bra form, och det borde man ju kunna avgöra själv. Har man en aktiv hoppkanin så är hon nog i bra form, en kanin som får fel kost (kanske gnagarblandning och i fel mängd) och lite eller ingen Motion är nog inte i jättebra form som 2,5 åring.
Ts, bra att du inte tänker para henne :) Köp hellre en unge om du vill ha fler kaniner :)
Ljustadalens kaningård
#27 faktiskt det jag tänkt göra 
#25, ja det är ju klart!
#26 Klart att jag skulle läsa på om jag bestämt att para henne. 
Du kanske ska läsa innan du ens ntänker på att para henne och vad skulle du göra med bebis/arna…alltför många blir hemlösa elr hammnar i fel händer så som i en djur affär som #19 sa…….:/
#29 Läs vad hon har skrivit i tråden
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#"9 Jag vet Vilken ras? mina kaniner är, onödigt att fråga om det. Och vad tror du? Seriöst så tycker jag detta är onödigt, du har inte rätt till att säga att jag inte kan något om Avel för det kan jag.
#31 du har nog skrivit i fel tråd Anyas :)
#32Eh oj, men tanke på att jag fick meddelande av henne. o.o
Förlåt,