Kastrera eller inte?
Står i valet o kvalet om jag ska kastrera vår lille Snutte som blir 2 år i juli. Vi har precis fått hem honom från en annan familj där han inte fick så mycket uppmärksamhet. Vi har haft honom i en vecka men redan har vi verkligen funnit varann, och han älskar att bli klappad o ompysslad av mina döttrar. På kvällarna när de somnat hoppar han glatt upp i min famn o ligger där o myser! MEN, sen ett par dagar tillbaka har han börjat lämna urin både här o där. Även På Oss. Han har Aldrig gjort detta hos tidigare ägaren, utan varit rumsren. Jag börjar tro att han blivit "förälskad" i oss och därför fått detta beteende sen han kom till oss. Han ligger o knäpper när man gosar med honom o är supernöjd, och sitter man på golvet o förflyttar sig till soffan följer han efter o hoppar upp dit o lägger sig vid oss, eller som sagt i famnen.
Mina farhågor är att om han blir kastrerad så blir han inte lika gosig längre, om det nu skulle vara hans drift som gör honom så himla kelen? Vill ju inte att han ska tappa detta mysiga temperament han har. Han o flickorna funkar såå fint tillsammans och de kan i princip göra vad som helst med honom, Utom att bära honom. Då sprattlar han som en tok. Går detta att träna bort förresten? Är rädd att om jag envisas med att träna på att lyfta honom så tappar han förtroendet för oss? Eller så kanske inte kaniner unkar? Är noga med att ge hnom nåt gott som beröm så att han kopplar ihop det med nåt positivt.
Vad tycker ni vi ska göra?
jag tycker du ska Kastrera, de kan bli gosigare som min kanin, och så är de lättare att få de rumsrena. Och jo, du måste träna den att bli lyft. Det blir ganska svårt annars.
/Christel & kaninerna! 
Det kan inte vara så att han är lite osäker så här i början i sin nya familj? Min hittekanin, en vuxen intakt hane, kissade på mig i början. Jag satte honom då i kisslådan bums. Hade ett duschdraperi över soffan första tiden, då blev olyckor lätta att hantera.
Senare kissade han inte på mig men på andra han var lite osäker på, och när vi var o hälsade på hos min mamma. Nu kissar han enbart i sin låda sedan flera månader tillbaka, har haft honom i 5 mån. Det är till och med så att om han blir lite rädd t ex för hunden så skyndar han sig iväg till lådan och kissar =) (Han bor alltså i vardagsrummet, ej i bur).
Det måste ändå vara lite läskigt att komma till en helt ny miljö, om man är en liten kanin. Kanske ska ni avvakta ett par veckor?
Tack för era åsikter!
Jag troooor inte att han kissar på grund av osäkerhet. Eftersom han självmant hoppar upp till oss i soffan, skuttar runt i buren på morgnarna o vill bli utsläppt m.m så uppfattar jag honom inte som osäker. Det tog inte många timmar innan han själv tog initiativet att skutta ut ur buren, och nu skuttar han in o ut som han vill, och får han själv bestämma ligger han antingen utanför buren på mattan, eller i soffan på filten. Men sen ett par dagar tillbaka så har han alltså börjat kissa, inte mycket kiss, emn han lämnar lite efter sig då och då. Jag kopplade det till revirmarkering..? Men han kommer fortsätta att vara gosig o kelen? Och ang lyft-träningen, han kommer inte att tappa förtroendet nu? Med tanke på att vi inte haft han så länge? Jag kan träna fritt? Hur lägger jag upp träningen bäst? Två ggr om dagen lyfta honom ca?
Tack igen på förhand!! Vill göra allt på bästa sätt och andras erfarenheter o kunskap är ju det bästa då!
Troligtvis är det revirmarkering (om han nu inte kissar stora pölar). Men skvätter han så är det bästa att kastrera och inom några månader (kan dröja längre ibland) så bör hans revirbenägna beteende försvinna. :) Jag hoppas och tror inte att hans mysiga personlighet kommer att förändras, en del blir bara lugnare.
Det kanske är så att han är höjdrädd (vissa kaniner kan vara det?) Då kan man börja träna genom att lyfta upp han när man sitter på marken/golvet.
Ok, tack! Får nog boka en tid för kastrering då, vill ju kunna ha han gosandes i soffan o famnen :-D
Jag ska testa detta som en första start i bär träningen, att sitta på golvet o bara lyfta upp honom kort. Kan ju uttöka med fler ggr per dag, och längre stunder så småningom.