Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1338 ggr
joannaebbalinnea
0

Står inte ut!

Nellie har blivit könsmogen och har nu i tre dagar, sprungit runt oss, bajsat och kissat ÖVERALLT! Bajsarna struntar jag i men inget kul med kiss i soffan. Hon är ju lösgående så jag undrar, ska jag behöva stänga in henne denna period eller hur gör ni för att underlätta?

Har i stort sätt bestämt mig för att kastrera henne men skulle vilja ta en kull till somnmaren först. Men ska det vara såhär vet jag inte om jag orkar vänta. Eller är första gången värst?

Zvintos
0

Tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet av just ditt problem, då mina kaniner bor utomhus.
Men förhoppningsvis kan någon annan svara på hur de gjort.

Spannarboda
0

Mina honor har det inte varit några problem med :/ eller jo, Pontiac blev lite jobbig, men det gick över efter ett tag!

candycandye
0

Jag skulle nog försökt hindra henne från just ställen som soffan under perioden. Kanske går det att avgränsa så hon inte kommer upp? Samma problem med min lilla hane som kissar i sängen, han får vara där korta stunder och sen sätter jag honom på tidningspapper där han (i vissa fall:P) kissar och sen får han komma upp igen. Vet inte om hon gör något "tecken" innan? Min hane brukar gräva/böka runt väldigt mkt och då vet man att det är på G. Ska dock inte kastreara honom då han är så lugn och gosig. Kanske din hona slutar efter sin kull? Eller efter kastreringen. Kanin säkra soffan:)

joannaebbalinnea
0

Saken är ju den att vi vill ju gärna ha henne i soffan så det är svårt att säga nej ena gången och ja nästa. Det har ju funkat jättebra innan detta.

Men ja vi får hoppas det går över fort annars överväga kastrering redan nu och strunta i kullen då jag ändå inte ska henne som ett avelsdjur.

Hur länge brukar en brunst hålla på?

Ändast_kaninavel
0

Jag skulle ha parat henne för att minska frustrationen.

Zvintos
1

#5: Dels är tråden gammal, men dels är det i mina ögon oerhört dumt att para enbart för att minska frustrationen. Det är en av anledningarna att det föds så jäsingens mycket kaninungar. Att ta kull löser ingenting, särskilt inte om det är hormonbetingat.. För det kan vara så att det går i arv, just hur hormonnivån ligger. Då är det bättre att kastrera istället, för att försöka bli av med hormonbetingat beteende.

Ändast_kaninavel
0

det finns två lösningar: 1. Kastrera /sterilessera (stavning?)

2. para

Jag kan det där snälla…. Skrikandes

Zvintos
4

#7: Uppenbarligen inte, eftersom det inte löser problemen. Dessutom, som jag skrev, så anser jag det oerhört dumt att para en kanin för att få den snäll. Djur som ska gå i Avel ska ha egenskaper man vill föra vidare, inte som man vill bli av med. Så det blir väldigt bakvänt att para en hormonstinn kanin för att den ska bli lugn. Det är en gammal "myt" som av någon anledning fortfarande hänger med.