Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2167 ggr
AkaiTsuki
0

Luktar starkt..

Akkio just nu luktar han väldigt starkt av "Kanin Man"

Något som man kan göra åt det?

//Joanna

natha-mjau
0
AkaiTsuki
0

#1 Jo det är min tanke men eftersom jag måste betala själv har jag inte råd just nu(sparar), men detta är typ vad han kaniner brukar lukta fast myycket starkare :/

//Joanna

Fridaaaa
0

Har inte haft illaluktande hanar som tur är :)
Men kastrering ja, kostar 500-800 kr ungefär :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AkaiTsuki
0

#3 Jo har tjeckat in ett i närheten som Akkios uppfödare har kastrerat på :) De tar 690 kr där om jag har rätt.

Har även en bur som jag därför ska sälja (Marsvinsbur, men kan inte sälja nu eftersom jag måste ta bort det mamma skrivit som mitt namn osvSkrikandes)

//Joanna

minaninar
0

Vissa säger också att urindoften har med maten att göra?

Att om de äter mkt hö så luktar de mindre?

Versele laga cuni complete påstår att de har "odour control" genom sin sammansättning…

Annars vet jag ej.. en man ska dofta som en man? lol

Suskiv
0

Burströet gör också mycket skillnad. Våra burar luktar mycket mer när de har kutterspån istället för läättströ.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Lina R
0

Hampaströ är bäst mot lukt tycker jag. Finns på granngården. Versele Laga Cuni Pro innehåller yucca schigidera som minskar ammoniaken. Men boys will be boys…. Okastrerade är dom inte lämpliga att ha inomhus. Tänk när dom börjar sprättkissa!

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

natha-mjau
0

hampaströ eller toalätt tycker jag luktar minst.

AkaiTsuki
0

Det är inte omgivningen som luktar, det är han som luktar ibland

//Joanna

AkaiTsuki
0

#7 Ha…det gör han redan :(  Men som sagt sparar mina pengar!

//Joanna

AkaiTsuki
0

Tog och gjorde rent han bakom ballarna brevid könet där. Hoppas det fungerar.

Fast hans ballar är normalstora men ganska uppfyllda osv, det är väl normalt för en icke juckande hankanin?

//Joanna

Lina R
0

Jadå precis som för människor kan dom vara olikastora :-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

AkaiTsuki
0

#12 Nja det är inte att dom är stora (normalstora skulle jag sagt) men att båda är nästan helfyllda till max snart :o

//Joanna

Lina R
0

Hur menar du?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

AkaiTsuki
0

Liksom de är precis så stora som det ska vara, men de är mycket mer fylligare och fullare än min förra hanes när han var i samma ålder

//Joanna

minaninar
0

Asså om han luktar så kan det vara de där körtlarna nånstans där bredvid bollarna/nära anus nånstans.. där kan det tydligen samlas nån tjock vaxig luktsubstans som hör till deras luktmarkeringssystem.. Tungan ute

Det är tydligen nån liten hudflik man måste lyfta o ta en mjuk liten bomullstops eller möjligen bomullsutuss o ljummet vatten (eller baby olja använder hon i den här videon) o rengöra..

Jag har inte ens lokaliserat stället själv (dessutom luktar min inget starkt) men det finns instruktioner, t.ex. en slumpmässigt vald:

http://www.youtube.com/watch?v=vldSCV9qY3c

(Thank god for internet, and thank god for youtube.. finns tutorials för allt från att göra make up till att putsa sina små lurvpluppar!) Det finns maaassssoorrrr av instruktionsvideos för att rengöra kaninen, klippa klor, träna ditten o datten, hantera.. o olika sjukdomar o allt möjligt bra för oss som inte är så vana än.. Kollar mest på  engelska.. men det finns säkert en hel del på svenska me!

Däremot tror jag man ska vara försiktig med topsen.. i en annan video ser det ut som om det gör ont. Jag skulle  nog föredra att försöka med en bomullsrondell eller en bomullstuss… :/

AkaiTsuki
0

O_O…. Oj det såg smutsigt ut i dens "Glads"

Min lilla fis hade bara lite som öronvax där… gjorde dock rent ändå som jag sa i #11

//Joanna

minaninar
0

Ja de kan tydligen ha olika mycket tendens att bygga upp där..

Jag visste inte om du hade hittat dem eller om du bara rengjort generellt i området.. eftersom ja fattat det som att det är lite pyssligt att hitta dem.. Min lilla svarta fis har jag bara kollat en gång.. jag hittade varken bajshål, glands, eller kulor.. hahah.. bara hans kön eftersom det var rosa med ett hål i.

AkaiTsuki
0

#18 Näe jag har hittat dem, vetat vart de är i flera år men inte tänkt på det mycket och inte kollat så mycket eftersom att det är ju ingen härlig lukt men har inte haft någon kanin som producerat så mycket som på videonFörvånad

//Joanna