Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 787 ggr
KajsaM
0

Lära gå i sele

Hur gammal var era kaniner när du lärde dem att gå i sele? Och vad är era bästa råd då :)

ciss
0

Undrar samma.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0

Jag tycker inte det finns en speciell åldersgräns, men man ska lita på kaninen först, och kaninen ska lita på en själv.
Eftersom Roxy var som en hund när hon bodde inne började vi inte med sele förrän vid ca 6-7 månaders ålder. Det gick super =)
Candy började jag med vid tre månader, hon lärde sig på en dag, så det var det!

Men jag tycker mellan 3-4 månader brukar vara lagom =) Beror somsagt på vad det är för kanin, om den litar på dig m.m.

Noa-Nisse
0

Skalman började "selträna" när han var ca 12 veckor.. jag vet inte om det är för tidigt. men jag började med att bara ha på selen i en stund varje dag. sen efter ett tag började jag sätta ett koppel i och höll det spänt hela tiden men inte så att det drog.
varför jag höll det spänt var för om han skulle rycka till eller skulle hoppa till så drar det inte så hastigt eftersom att han inte var van att där var ett koppel i början.

efterhand så vande han sig,  jag tyckte inte det tog så långt tid.

och om han gick mot sakor eller försökte gå under buskar så spännde jag kopplet och sa NEJ bestämmt. Han försökte i början att hoppa dit endå men han märkte nog att det inte var lönt för han kom aldrig dit. Och det har avlönat sig nu när jag har honom lös istället för i sele. när han går mot saker han inte får så säger jag bara NEJ och då förstår han, utan att ha honom i koppel!! vilket jag tycker är mycket roligare och det är skönt att kunna lita på sin kanin..! =)

ojsan det blev visst lite långt ;P hihihh

Medarbetare på Hundar.ifokus

KajsaM
0

Tror Hampus var kring 3 månader :)

twinnie
0

Moses var 6 månader. Han brydde sig inte alls om den. Hela hans uppfostran har liksom gått jättebra utan problem ^^

Lotta_A
0

Första gången molle gick i sele var han väl ett halvår ungefär. Gick superbra. Han är så snäll så!

SaraB
0

Har nyligen börjat med Molly o hon är 3 månader! ^^

huldisen
0

3 månader hade hulda på sig första gången och det gick hur bra som helst ^^

tillan_93
0

min va väl 2 månader eftersom han var det när jag fick honom

Sandra30
0

Hejsan!

Min kanin var 2 år.Denn tycker inte alls om det.Hoppas din har lättare för det.

Keligast
0

jag tar på selen när dom är ute och skuttar så dom får vänja sig vid den så den förknippar selen med att ut och hoppa! sen tar jag bara koppel en dag några minuter om dagen och utökar detta men jag brukar inte ha problem med detta =D

Flippa
0

Jaa, min kanin  var 2/3 mån :)

Frida
0

Anki va väl runt 10-11 veckor gammal när hon fick prova på att ha sele första gången. Gick som en dans…
Althalus fick jag när han va fem månader gammal och nu är han snart 10 månader - och har ännu inte fått honom att ha sele när han är "själv". Han tolererar den så länge han sitter i knät men när han får springa fritt ska den av så fort som möjligt.

Jag började med att bara ha selen liggandes framme där kaninen vistas så att han/hon känner igen den sedan när det är dags att prova första gången.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Stravaganza
0

Jag har precis fått min kanin. Den är 2 månader. Och den kan gå i koppel uatn problem, men det är lite knepigt det där med att minska kopplet som ska vara runt halsen och magen,  min kanin är så liten så.. <3

mackeNR1
0

min Totte är 2 månader, ja lär han nu att gå i sele

mackeNR1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här e en bild

mackeNR1
0

*putt*

Tina-A
0

#16: Sööt ^^

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nathalieee
0

Med hoppkaniner tycker jag man skal börja träna rätt tidigt, typ 2-3 månader. Brukar jag göra med mina hoppkaniner. dom andra kaninerna börjar med att vara ute i rastnings hagar .

Star
0

min kanin lärde sig vid typ 5års ålder * generad^^/

Sosso
0

Putte kmr jag faktiskt inte ihåg när han för första gången fick gå i sele, men Lisa gjorde det när hon var omkring 3 månader (:

Hellilojloj
0

Gud det känns inte som att jag någonsin skulle få på Grisen en sele. Hon är inte så mycket för att man trixar och lyfter henne… tips? för det???