bolåda, varför?
hej
jag har jämt haft bolådor till mina honor när dom ska ha ungar pga att det är lag på det men en kompis har det inte o menar på att ute i friheten har dom ju inte det utan hon lägger in extra mycket halm och spån så dom kan gräva ner ungarna i buren.
varför har man egentligen bolådor?
för det är ju som hon säger, det mest naturliga är ju att kaninen gräver ner sina ungar
kom gärna med era åsikter:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Det är så att ja, honorna gräver ner sina ungar i ''friheten'' därför måste dem ha en bolåda i buren när dem ska föda. För mamman ska känna sig trygg!
Mina honor bojkottar mina bolådor… Trots olika storlekar. Men jag har dem ju där ändå!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 Samma här, ingen av mina honor har boat i bolådor men dom finns där endå.
//Anna Odenbrand
Bolådan ska väl representera en bohåla som de skulle grävt om de hade möjlighet av det.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
jo men min väns honor gräver ju ner dom i hålor i halmen så varför finns denna lag?
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#5: För att försöka efterlikna kaninens naturliga beteenden. I det vilda gräver de en lång tunnel och där i en grop. Denna grop är relativt snäv och skyddad. Att bara gräva en grop i halmen blir alltså inte helt samma sak och därav kan jag tro att krav på bolåda kom in. Precis som ex krav på sitthylla.
Sen finns det ju inget krav på att honorna ska boa i bolådan, men de ska ha tillgång till en. Mina har alltid valt bolådan.
Jag har vanliga hus till mina honor när de är dräktiga. Det fungerar bra det också.
Blir inte lika instängt vilket mina flickor verkar tycka om!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com