Bra hoppkanin?
Hej!
Alla kaniner KAN ju hoppa, men de måste ju vilja. Men Cornflakes vill inte. Så jag ska inte tvinga honom. Ska försöka med Kiara :)
Men finns det någon ras som är EXTRA bra på att hoppa?
Till exempel Dvärghare eller Belgisk hare? :)
de har ju så långa ben…!
/christel
/Christel & kaninerna! 
Hoppkorsningar som är speciellt uppfödda för det som tex Vädurskorsningar eller Harkorsningar.
Jo men vilken av dem? Dvärgvädur? Belgisk hare?
/Christel & kaninerna! 
Det finns ingen ras som är extra duktiga på hoppning, vädurskorsningar som är framavlade just för hoppning är utan tvekan majoriteten av de bästa hoppkaninerna.
Belgiska harar brukar vara lite för sega och envisa för att funka i de högre klasserna, Dvv brukar vara för små och krumma för att fixa de högre klasserna och Dvärgharar brukar vara för små för de högre klasserna.
Men siktar man inte på de högsta klasserna går alla kaniner att hoppa med.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Finns ju vissa kaniner som är avlade för att hoppa och vad jag har sett så är det väldigt ofta dvv i dem. :)
Även renrasiga dvv brukar jag också se väldigt ofta på tävlingar. :) Men min dvv George tycker inte att det är någon id'e att hoppa om det är för högt, då tycker han att det är lättare att bara putta ner pinnarna och gå över ^^
Sen min hermelin Billy är jätteduktig på att hoppa, men jag vet inte om hermeliner är någon vanlig hoppras, ser somsagt mest dvv och korsningar med den rasen på tävlingar :)
Hoppas du fick något svar där :)
Ja, :) Jag vill inte tävla med kaninen då. utan bara hoppa hemma :)
/Christel & kaninerna!