Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1569 ggr
zezagena
0

E-vitamin

Varför innehåller så många foder dåligt med E-vit?

Kaniner behöver tydligen 60-70 mg/dagen o många foder- Edel, Bello, RR innehåller endast 40-50 mg/kg..Obestämd Såklart kan man tillsätta extra vetegr/olja, aprikoser, frön/nötter i fodret men borde inte ett fullvärdigt foder täcka dygnsbehovet bättre..!

E-vitamin viktigt bla för immunförsvar fertilitet vävnader/blod/muskler..

kyrkeliden
0

Det är inte konstigt att kraftfodret inte uppnår det fulla behovet av E vitamin. Det är jju ett kompliment till hö. E vitamin mängden i hö kan variera en del men ligger ofta inte lägre än 20mg/kg ts.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

zezagena
0

Ok, men 20 mg/kg är ändå inte spec mkt, inte många kaniner som käkar flera kg hö/dagen..

Digivande hona behöver ex minst 100 mg/dagen

zezagena
1

Får rätta mej lite, RR ( som jag använder), innehåller faktiskt 90 mg/kg o ger själv av detta lite större mängd än "vanlig pellets" ca 1-2 dl/kanin o dag så tsm med hö o löv/barrgrenar bör det ge skapliga värden. Inför kull/digivande hona kommer jag ge extra vetegroddsolja o vetekli Glad

Friggeshoppkaniner
0

Edel som jag använder inehåller 60mg/kg + hö, fungerar bra för kaninerna, digivande honor brukar få mer pellets vid kull såklart Flört

Kaneli
0

#3 Är du säker på 90 mg/kg? På den innehållsförteckning för RR som jag hittat på nätet står det 50?

Undrar också över mängden - i en gammal tråd här på forumet hittade jag en uppgift om att 1 dl RR väger ca 60 g. Enligt produktinformationen ska en vuxen då ha 2 dl per dag och en digivande hona runt 6 dl, låter väldigt mycket…?

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

zezagena
0

#5 Jo står på påsen. Är ju mera lätt o fluffigt örtigt så väger betydligt mindre än pellest. Själv ger jag dubbelt så mkt av RR än ren pellets så 1-2 dl/dagen funkar bra för mina kaniner, 6 dl låter för mkt..

Ger nu till mamma med 3 glupska ungar just ca 7 dl/dagen o de käkar massor av hö oxå Flört (viktigt lära sej redan som liten ju)

Kaneli
1

Får fortfarande ihop det här… Säg att man ger sin kanin 2 dl RR per dag vilket då enligt tidigare tråd skulle motsvara ca 120 g. Det betyder att kaninen då fått i sig ca 11 mg E-vitamin. Då får den allt knapra i sig en faslig massa kilon hö för att komma i närheten av ett dagsbehov på 60-70 mg….? Och hö väger ju nästan ingenting per liter känns det som. Man kanske borde ge E-vitamintillskott i flytande form trots allt…?

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur