Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 3110 ggr
Zvintos
0

Zvintos kullplaner 2012

Nu ser kullplanerna för 2012 relativt färdiga ut när det gäller dvärgvädurarna. Den som vill kan redan nu visa sitt intresse och stå med på intresselistan (inte bindande). Kullplaneringen för hermelin rexarna är fortfarande under bearbetning.

Kull 1 - Dvärgvädur
Denna kombination planeras att göras i slutet på mars eller början på april. Det kommer bli white zobel brun och white zobel blå i normalpälsat, även ev zobel brun och zobel blå. Ungarna kommer vara ringmärkta och ha stamtavla.

Mamma: Solöns Ulva, white zobel blå.
Utställd på 90p i B-klass, utställd 1 gång hittills i A-klass men blev nollad pga sin sidoteckning som är väldigt svag.
Ska prova en gång till och se om hon kan gå igenom, annars blir hon en lucka.
Hon är en stor tjej och väger just nu 1.9kg.
e: White zobel blå 94p, u: White zobel blå 92p.

(Foto: Monica, Sandåsens Kaningård)**
Pappa:** Sandåsens "Frasse", white zobel brun.
Stambokförd på 91p.
Väldigt mörk med tydlig sidoteckning, vilket jag hoppas ska komplettera Ulvas svaga.
Relativt liten hane på 1.7kg.
e: White zobel brun 94p, u: White zobel blå 90p.

Mer info går att läsa på hemsidan och intresse kan lämnas via kontaktformuläret, mail eller PM här på iFokus.
Uppfödningen finns för övrigt i Kumla.

Denna kommentar har tagits bort.
Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny bild på Ulva

Zvintos
0

Ny bild på Frasse

Zvintos
1

Parningen blev tidigarelagd. Idag fick dem träffas för att se om intresse fanns. Hon lät honom komma till men bjöd inte till helt, så frågan är om han ens kom åt. I vilket fall så kommer svaret om ungefär en månad.

Zvintos
2

Förra månaden blev det inget, vilket jag också misstänkte skulle bli fallet. Men idag fick de till ett par lyckade parningar, utan tvekan! Så beräknad nedkomst är runt 1-3 April.

Zvintos
0

Ulva är nu på dag 15 och har gått från renlig, till en riktig grävmaskin, vilket jag tar som ett bra tecken.

atlanta
0

Spännande! Eventuellt intresserad av en bebis när de kommer.

Zvintos
3

5 dagar kvar utav dräktigheten. Magen är rund och go med väl kännbara "spenar". Hennes nya bur blev även helt färdig idag. Nedre delen kommer dock kläs in med fyrkantsnät innan ungarna börjar vandra runt.

atlanta
0

Vad spännande Glad Ska bli kul att se vad det blir för sötnosar. Ev intresserad av en zobel blå eller brun om det blir en hane. Håller koll på din hemsida.

Zvintos
0

#11: Ja, vi får se vad som dyker upp. Glad Troligast blir det dock bara white zobel blå och white zobel brun. ^^ Men det lär synas från dag 1 om där är några "vanliga" zoblar.

atlanta
0

Är även white zobel blå/brun en Godkänd färg?? Har zobelsiames brun jag vill kunna para med,, spelar det nån roll om det är white zobel då? Är så dålig på vilka färger man inte bör para, läser allt jag kommer över för att det ska bli bra =)

Zvintos
0

#13: White zobel brun och white zobel blå är båda godkända färger. Glad Dessa bör dock inte paras med zobelsiames eftersom det då kan ge white zobelsiames, som inte är godkänt.

atlanta
0

Ok tack, då får jag hoppas på att det kommer en vanlig zobel brun eller blå hane =)

Zvintos
0

Grävmaskinen är igång och nu är hon värre än någonsin. Skapligt rund om magen är hon också. Dag 29 idag, så ungarna kommer troligen under natten. Mer halm ska hon få idag också, utifall att hon tycker det blev för lite förra gången.

[Jölia]
0

Så fin hon är, hoppas att det blir fina och friska ungar :)

Zvintos
1

#17: Det får vi verkligen hoppas. Glad

Just nu håller hon på att boa med hö, mer halm kommer som sagt senare under dagen när vi handlat.

Zvintos
0

5 små knytten låg i Ulvas bo och alla lever och mår bra. Glad

Saffran.
0

#19 Vad roligt! :D Hoppas allt går bra. :)

[Jölia]
0

#19 Vad roligt :)!

Zvintos
1

Tackar! ^^ Nu väntar ett par spännande dagar, tills färgerna syns tydligt. Glad

fluffkanin
0

Grattis till dig och Ulva! :)

zezagena
0

Grattis, det är så spännande med kull. De blir säkert riktigt fina Skrattande

Zvintos
0

Som det ser ut kommer denna kombination att göras om relativt snart och då hoppas jag att mamma Ulva väljer att ta bättre hand om sina små.