Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2576 ggr
BunnyWunny
0

Fransk vädur?

Hej jag ska köpa nu en kanin snart blir det, jag har aldrig haft kanin förr, bara en hamster men jag undrar om fransk vädur är en nybörjarkanin eller inte, jag har läst en massa och isf undrar jag om det finns någon uppfödare i närheten där jag bor. I närheten av Boden, Piteå eller Luleå kanske. Och om fransk vädur inte är en nybörjarkanin. Vilken kanin är det då? jag vill bara ha en kanin för sällskap och kel och ingen för Avel eller hoppning, jag kanske ska hoppa med den hemma men men…

Tack på förhand.

Always <3

MH1994
0

Fransk vädur är den absolut mest underbara kaninrasen som finns. Snälla och goa, väldigt sociala och kontakt sökande och de har mycket tålamod vilket gör att de passar bra även i barnfamiljer Glad
Jag har växt upp med franska vädurar och har inget negativt om dem.

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Fridaaaa
0

Jättekaniner överlag är det viktigt att dem blir mycket hanterade ifrån början eftersom dem är så stora och starka. Inte roligt att försöka klippa klorna på en fullvuxen sprattlande jättekanin ;)

Av de tre jättekaninerna anser jag att just frasse är den bästa nybörjarkaninen, då dem är oftast mycket lugnare än BJ eller TJS :D

För en fransk vädur kräver ju stora ytor (långt över lagligt mått för dem som står på jordbruksverkets sida), finns inte inneburar att köpa som passar en frasse som vuxen, så inomhus kommer den behöva vara frigående eller i ett eget rum :)
Eller en stor yta utomhus :) 0,9 kvm är ju minstamåtten men skulle säga att dem behöver nästan det dubbla för att kunna skutta ordentligt :)

Gå gärna in på jättekanin.ifokus om du inte redan varit där. Finns många bra tips? och råd om jättekaniner! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katten_
0

Tycker att dvärgvädur är en perfekt nybörjar kanin, jättelugna (min är) och är bra på att hoppa :)

/Christel & kaninerna! Glad

BunnyWunny
0

#3 Jag vet inte om vi har möjlighet att ha den i ett eget rum eller frigående, finns det verkligen inga burar som funkar? Funkar det om man tar ut den ofta eller blir det typ samma sak?

Spelar det någon roll om det är Hane eller Hona??

Always <3

BunnyWunny
0

ojdå, menade #2 på förra inlägget

Always <3

Zakarias
0

Åh frassar är jättefina, men köpa en unge då det är svårt att få en vuxen tam. Om dem inte redan är det då du köper den :)

Fridaaaa
0

#4 Då får man bygga egna i så fall. Inte hittat någon innebur som har en innerhöjd på över 70 cm eller bredd på över 70 cm.
En jättekanin ska lagligt sätt ha en bur som är 130x70x70 alltså minst, men jag tycker att det är på tok för litet så minst 160x70x70 bör dem ha. Mini-måtten för lagligt är för små enligt min och många andras mening.

BunnyWunny
0

#7 Ok. Har inte hittat en enda sida i Norrbotten ens som säljer franska vädurar. är det någon som vet någon?

Always <3

Zakarias
0

#8 Finns inga uppfödare i norr eller västerbotten. men du kan kolla på blocket där kan det komma fram några frassar i norra delarna av sverige då och då. men dem är ju oftast inte registrerade eller märkta

BunnyWunny
0

#9 Ok, men kan man lita på dem då? Jag har hört om flera som blivit lurade eller att kaninen ifråga sålts pga att kaninerna varit agressiva osv.

Always <3

Zakarias
0

#10 Då ska du köpa en unge om du känner dig osäker. Jag skulle inte köpa en vuxen frasse om dem sa att den inte var så jättetam.

tattig
0

Min första kanin var en fransk vädur. Den fick jag av mina föräldrar på min 6årsdag. Jag ville så gärna ha en kanin och har ALLTID älskat djur, och varit väldigt omvårdande. Så efter tusentals teckningar på kaniner med hängöron så fick jag en svart liten gos. Sotis hette hon.

Hon levde i över 6 år.

Hon var precis som en hund eller katt. Lekfull, kelen och blev faktiskt mirakulöst nog rumsren. Varhon i mitt sovrum och lekte på mattan ( ja, hon var bara på mattan i mitt sovrum när friskutten gällde ) och vart hon pinknödig sprang hon till sin bur, pinkade och tillbaks igen för att lekamera.

Låg jag på golvet med henne så putsade hon mig i heeela ansiktet, håret och öronen.

Hon var väldigt tålmodig också. Hon var liksom med på typ allt, sa aldrig ifrån. När hon var ute på somrarna kunde hon rymma ibland men kom ALLTID tillbaka. Helt sjukt eller hur?

När hon dog sen när jag blivit 12 så var jag helt förstörd. Kaninen jag köpte efter henne efter ett par år hade fel på käken och fick avlivas omgående ( inte så kul.. ). Nästa kanin som var en vädur, var väldigt egensinnig men på ett negativt sätt. Hon höll sig för sig själv och var mestadels arg. Hon kom från samma kull så det måste ha varit en massa defekter.

Men franska vädurar är enligt mig underbara. För jag hade en som barn och det var mitt första husdjur.

tattig
0

Nu kanske hon inte var en renrasig fransk vädur utan mamma och pappa köpte henne i en djuraffär i Eskilstuna. Som sa att hon var merdelen fransyska dådå. Så hon var väl normalstor.

BunnyWunny
0

#11 vi får se hur det blir, det är svårt att hitta uppfödningar här uppe…

Always <3

Fridaaaa
0

#14 Transport brukar ofta gå att ordna :)

BunnyWunny
0

Tack för alla era svar det har hjälpt mig jättemycket Glad

Always <3