När får man börja röra?
Nu har det gått nästan exakt 1 vecka sen våra tre kaninungar föddes och vi har inte rört de än för att vara på den säkra sidan. (eftersom att det är honans första kull och vi inte vet hur hon reagerar av människolukt på de små bebisarna). Men vi kollar dem alltid om dagarna så att alla mår bra och att alla har överlevt, men när får man börja ta i dem och hålla i de på riktigt? Ska man bara röra dem när dem själva skuttat ut boet eller kan man göra det innan utan konsekvenser? Tacksam för svar!
Du kan ta ut ungarna nu men innan kan du ta lite av mammans bajs och gnida mot dina händer, så att kaninungarna inte får din lukt på sig och mamman fortfarande vill ha det;)
#1 Så det finns ingen risk att hon blir sur att man tar upp dem och kanske till och med biter ihjäl dem?
#2 Litar hon på er så är chansen väldigt liten. Jag börjar röra ungarna från första dagen. Tar bara upp och kollar dem lite snabbt. Nu är dem så pass gamla så ni behöver inte vara oroliga.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#1 Mammans bajs? :S Isåfall mammans päls…
Jag rör mina ungar från dag ett, brukar dock klappa mamman först
Jag lyfter och kollar alla ungar från dag 1 jag med. Brukar ta i mammans päls och lite i burunderlaget. :)
Håller på med ungarna redan första dagen och klappar mamman lite innan bara, har aldrig varit några problem.
Skulle inte ta kull på en hona som inte litade på människor (skygg, rädd, aggresiv och liknande) , mina honor burkar lungt sitta och äta hö medan jag håller på med ungarna 
#4 Japp, eller jag har ju inte provat men folk säger att man ska göra det.
Jag brukar pilla och ta upp ungarna redan då de är ganska nyfödda. Ibland kan jag lukta hund eller annan kanin, men kaninmamman brukar inte bry sig om det.
Jag brukar kolla åsatt det inte är några döda osv.
Och tar då på mej ett par fingervantar , som jag har lite liite av mammans päls på! :)
Oj såg nu att bilden var åt fel håll men vet inte riktigt hur man ändrar, hoppas att ni ser ändå!
#10 Gud så söt! :')