Funderingar
Hej! Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på Min kanin har nu på sista tiden blivit väldigt rädd då man kommer nära henne i buren hon piper nervöst då man ex ska ge henne något gott eller lyfta upp henne kan dom vara så i perioder eller kommer hon vara så hela tiden eller något man kan försöka få bort? ( hon är snart 1år) Hon är även så då man är ute i sele hon har aldrig vare så förut hon kutar iväg och lägger sig på mage med stora ögon. Och så undra jag om ni kan ge några tränings tips? då man är ute o sele alla tips? är välkomna :)
Mvh Linnéa
Att hon lägger sig ner på magen är ett tydligt tecken på rädsla. Har hon varit med om något som har gjort henne räd. Har något i hennes liv förendras?
Det kan vara svårt att ta in mång ya intryck på en gång
Hoppas att det löser sig.
Frågar lite som #1, har något hänt? När började hon vara såhär? Vad hände omkring den tiden? Hur bär ni henne? Hur bor hon? Är det mycket ljud/andra djur där hon bor? hur mycket tid ägnar ni åt henne varje dag?
För att lugna rädda kaniner brukar jag spendera massa tid med dem, och inte ställa krav på dem förrän de är så säkra att de känna sig lugna för att jag är där. Är de riktigt rädda så kan man börja med att bara sitta och typ läsa vid buren, så att de vänjer sig vid att en människa vid buren inte innebär ett hot. Också beroende på hur rädda de är så kan man börja med stängd eller öppen burdörr.
Sedan brukar jag låta dem gå lösa på golvet med mig sittande och så uppmuntrar jag dem när de kommer till mig av sig själva med tex små morotsbitar. Om de bits eller nafsar så knuffar jag bestämt undan dem, men inga snabba rörelser. (ganska mycket följs principen possitiv förstärkning som i klickerträning). Om buren står på marken har de fri tillgång till den i början.
Att träna på att bli hanterad i buren kan man ta före eller efter golvträningen, beroende på kaninen. Träng i buren är ganska likt träning på golv, man har tex en arm i buren, går kaninen själv fram till den får den en bit morot. Efter ett tag kan man börja klappa den lite, får man göra det så får kaninen en bit morot. Och så fortsätter man så. Tänk på att allt görs lugnt och stilla, utan massa hetsiga ljud eller rörelser :)
Jag tror personligen att 99% av alla rädslor kan arbetas bort. Men det tar tid, för rädslor kan ligga djupt rotade. I all träning med kaniner som ska lära sig nya, läskiga grejer så låter jag det ta tid, och det brukar gå bra! Om rädslan inte går bort så kan det vara så att kaninen har ont, och då är det veterinären som gäller.
Vad jag kommer ihåg nu så har inget jobbigt hänt med henne. De kan ju vara att jag haft väldigt mycke att göra dom senaste veckorna och inte vare ute med henne och så men nyss då jag var ute och skulle ge henne lite frukt så kom hon fram och åt ur handen de som inte bruka hända :) jag var så lungn och försiktig så hon inte skulle bli rädd :) Då jag var ute med henne senast i koppel så hade jag gjort en bana med några hinder, tunnel och som staket runt banan med plast band och de var då hon blev stressad och rädd så hon la sig ner. Igår så tog jag ut henne på bron för jag skulle fota henne och då var hon inte rädd hon sprangrunt och man fick hålla i henne. Men hon är väldigt på andra kaninen som hon bor med och försöker para sig med henne (båda är honor ) Hon har väldigt olika beteenden hela tiden.
Mvh Linnéa
#3, håller med #4, sära på dem. Kan vara stressande för båda kaninerna att bo ihop om de måste visa dominans hela tiden.
Okej men den andra går ju också på henne Lite då och då. Och idag då jag var ute med henne så försökte jag att vara så lungn och inte göra hastiga rörelser och då gick de jätte bra Sen kan de ju vara att Jon blir rädd och stressad ute för att kopplet som jag har på henne är ca 5m långt så de släpar då hon springer och då hon springer bland löv så låter de efter henne kan de vara en orsak att hon blir stressad?
Mvh Linnéa
#6, tja, hon blir ju inte mindre stressad för att den andra är på henne också.
Så bra att det gick bra! Visst kan ljuden vara en anledning, testa med ett kortare koppel och se om det funkar bättre. Annars är ju långa koppel bra :)
#7 nä Jag hade ett kortare förut men då blev hon bara stressad för att jag var så nära hela tiden Jag tror jag skulle behöva ett som är lite mittemellan :)
Mvh Linnéa
Jag börjar nu tro att dom "Para " sig i perioder för nu är dom inte på varann men Doris hon piper så fort man rör henne. Jag försöker vara lungn och tyst och prata lugnt med henne Men finns de något jag kan ha gjort fel?
Mvh Linnéa
putt putt
Mvh Linnéa
har du provat sära på de? :)