Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1382 ggr
anzikanin
2

Min Rasmus!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag behöver verkliigen HJÄLP!!! min kanin Rasmus vill inte vara med mig!!

Jag vill kunna gosa, gå i koppel och så men han vill liksom inte!! Han är snart ett år, men snälla ge mig tips? och hjälp på hur jag ska göra jag vill faktiskt kunna lyfta honom och gosa, snälla HJÄLP!!

Fridaaaa
4

Skriv gärna en bra rubrik nästa gång :)

Alla kaniner är helt enkelt inte sociala hur mycket man en kelar med dem.  Så är det. Han kanske inte är en "kel&goskanin" :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AkaiTsuki
1

Att lyfta är något man måste vänja från när de är små men går även när de är äldre förstås.

Man måste gå i kaninens takt.. och när han sprattlar ska du hålla kvar honom för annars blir det i hans hjärna "Om jag sprattlar så kommer hon släppa ner mig på marken igen"  , om det är omöjligt att hålla kvar utan att han skadar sig är en annan sak.

Börja med att bära honom intill dig i ca 10 sekunder utan att han sprattlar.. om han inte sprattlar och är duktig får han något belönande som spenat eller favorit godis

Sen är det att uttöka tiden som du bär honom till 15 sek, 20 sek, 30 sek osv.

Om du är rädd att han ska falla till marken då du bär honom kan du bära honom 10-20 cm över marken istället så ifall han sprattlar i väg utan att du har kontroll så skadar han sig inte

Tyvärr det är så som #1 säger att Alla kaniner är helt enkelt inte sociala favoritkaninen men att lyfta och bära är någonting som du kan träna upp så länge som du har tålamod och har inget emot att få rivsår

//Joanna

tilde&twix
0

Hoppas du visste detta innan du skaffade kanin, taget från en kaninsida.

"Om du vill ha en kanin för att du vill klappa och gosa med den ska du inte skaffa en kanin, utan kanske ett marsin. Kaninen är mer skuttiga och marsvin är mer kelgrisar."

- Det gäller ju inte alla kaniner.

Sen kanske det inte "klickat" mellan er ?

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Fridaaaa
2

#3 Haha vad är det för sida? Marsvin är inte tamare än kaniner kan jag lugnt säga, plus att då måste man skaffa 2 djur som man ska gosa med osv (ja marsvin måste bo minst 2 st) Så det stämmer inte att det är bättre att kanske skaffa ett marsvin :)

tilde&twix
0

Kommer inte ihåg, men min syrra har tryckt ut det på ett papper som står i hennes skötselbok som jag ger henne läxor i varje vecka.

Min syrra går i kaninägarkurs hos mig med teori & praktisk "lektion" då hon ska bli en del av min uppfödning nu i sommar. Låter kanske lite knäppt men ja. Det var hennes idé.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

bambiiii
0

Kan din kanin inte vara avlad för kel?

Vissa kaniner gillar inte att kela!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#5 Okej, för det stämmer inte. Marsvin är kanske något lugnare än kaniner oftast men dem blir inte lättare tamare plus lite mer lättstressade än kaniner. Plus att dem då ska vara minst 2 st :)

anzikanin
0

Tack men nu fick jag klappa honom jättemycket och det var jäääättemysigt! Jag matade honom också de var också jättekul! Tack för allt!!!Skrattande

Hell
0

#8 Det finns olika sätt för att skapa band mellan ägare och kanin. :) Hur gör du när du vill mysa med honom? Vad händer om du håller fram handen till honom, hoppar han bort då?

En del kaniner är inte superkeliga men de flesta gillar ju att man stryker dom på huvudet från nosen upp på pannan t.ex. Börja nånstans och se vad din kanin tycker om :)

Kul att höra att ni fick en mysstund tillsammans!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

anzikanin
0

#9: Ibland så kan han vara jättekelig och ibland så kan han bara vilja hoppa runt runt runt mig hela tiden! När han blir kelig så brukar han oftast bara stanna och så får jag klappa honom ibland så kan han slinka iväg men inte när han vill att jag ska klappa honom då är han oftast bara helt stlla. Kan någon tipsa mig hur man gör med koppel och sele för Rasmus är lite rädd för selen och jag vill licksom inte göra illa honom! Kan någon säga vad jag ska börja med och gå steg för steg? Skulle vara jätteroligt!!Skrattande

Hell
0

#10 Han gillar dig! :) När en kanin är lite skuttig vill de ju gärna få hoppa av sig lite, så då har de inte tid för kel! ;) Så låt honom skutta av sig och sen klappa på honom. Att han stannar till för en klapp eller två är för att han vill hälsa på dig innan han hoppar vidare! :) så det är bra.

Min kanin är superkelig men när han vill skutta så har han inte tid för kel, så då får man ge honom en klapp eller två och sen spara resten av myset till senare. :)

Här är en artikel på hur du kan selträna din kanin! Har han nåt favoritgodis du kan ge när han har selen på sig?

Del 1

http://kanin.ifokus.se/articles/4d717787b9cb462227084751-kaninhoppning-del-1-lara-kaninen-ga-i-sele

Del 2

http://kaninhoppning.ifokus.se/articles/4d71491ab9cb46223305d61a-lara-kaninen-hoppa-steg-2-seltraning

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

anzikanin
1

#11 Åh, vad roligt att han gillade mig!!!!!! idag lyfte min mamma upp honom för vi skulle tvätta honom lite där bak och sen så lyfte hon över honom till mig och han var så hiimla gosig!! Han blundade nästan!!!!! Tack för länkarna till selträning! Ska verkligen se dom!!