Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4194 ggr
BusBella
1

Blod?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag hade Klara kissat rödbrunt. Jag vet att det kan bli missfärgat och det har det varit flera gånger, men det har aldrig den här färgen. Och det här var så mycket, och hon hade inte ens suttit stilla när hon kissade som hon brukar. Direkt när jag såg det tänkte jag livmodercancer, men det är ju ljusare än blod. Finner dock ingen annan förklaring, är bara så livrädd nu. Vad tycker ni? Är det blod?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Viccan92
0

Ser tyvärr ut som det. Hur är hon annars? Är hon pigg och äter och dricker som hon ska?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

BusBella
0

#1 Hon är precis som hon brukar, jättepigg som vanligt. Det var faktiskt ljusare än det är på bilden, mer oranget.

Mind your language.

/Emma

Viccan92
0

#2 Ännu ljusare. Har hon fått mycket morötter så kan det ju bli missfärgat. Så svårt med färgen på datorn. Men eftersom hon är som vanligt så skulle jag inte tro att det är något. Men håll koll.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Hell
0

Det är väldigt svårt att se, men är det små klumpar i det? Hur ser hon ut om du vänder på henne? Hade hon suttit stilla och det blivit en liten pöl hade jag nog tänkt att det är lugnt, men iom att det är utspritt sådär, som om hon sprätt till ordentligt tycker jag är otäckt.

Och lite äckligt, men hur luktar det? Luktar det som vanligt urin, eller luktar det lite mer järn?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

BusBella
0

#4 Det är inte klumpigt, hon ser helt vanlig ut och det luktar normalt. Ser inte ut som vanliga missfärgningar men är mer oranget än blod. Är så orolig just nu.

Mind your language.

/Emma

Hell
0

#5 Kaniner tenderar att ha väldigt rött/oranget urin när de har ätit mycket morötter t.ex. Har själv trott att det varit blod flera gånger och det har inte varit det. Speciellt på bilden där det blir väldigt starkt mot det vita underlaget

Har du någon veterinär du kan ringa och rådfråga? Hur gammal är hon?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

PrinzeZz
2

jag tycker det ser mer orangerött ut än den djupa mörkröda färgen som blodfrån livmodern har.

Personligen skulle jag sätta kaninen på spn och ta bort alla grönsaker/gräs och sedan avvakta några dagar. Spån därför att det är ljust och man då kan se färgen på kisset.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

BusBella
0

#6 Men hon har inte ätit morötter, bara sin vanliga mat, pellets, hö och lite knäckebröd som godis ibland. Hon fyller fyra år i sommar.

#7 Ja och det är ännu mer oranget i verkligheten.

Mind your language.

/Emma

zezagena
0

Ibland har kaniner orange kiss utan att ha ätit något spec "rödfärgat" el det något fel på dem. Tycker det ser normalt ut men håll extra koll.  Läs gärna mer om detta på nätet -porfyrin (= rödfärgad urin)

BusBella
0

#9 Tack så mycket! Blev lite orolig, men det såg ändå inte ut som blod.

Mind your language.

/Emma

[MiniPim]
0

Min kaninhona har kissat rött, först blev jag jätterädd men sen fick jag veta att det kan bli missfärgat. och dem måste inte ha ätit något speciellt tror jag inte;)

Dem kan inte ha mens? ..

Bamse 08
0

#11 Nej, kaniner kan inte ha mens.

What doesn't kill you makes you stronger.

Fridaaaa
0

#11 Kaniner har inte mens ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.