Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 2030 ggr
Katten_
0

Det går inte!

Ja, Cornflakes är inte ett dugg bra på att gå i sele eller att hoppa.

När jag har honom i sele och det fastnar mellan bena så blir han galen och springer snabbt och skriker!

Finns det någon övning som hjälper sel träning?

Och hopp träning?

Han är dålig på båda. Jag vet att han KAN hoppa, men har aldrig sett honom göra det mycket eller något!

Hjälp? :/

Mvh christel

/Christel & kaninerna! Glad

Friggeshoppkaniner
0

Finns flera trådar och artiklar på Kaninhoppning.ifokus Flört

Se till att aldrig låta kopplet släpa i marken (dvs hålla upp det hela tiden) och ha ett ganska långt koppel (ca 3 m) och ut och gå med honom i sele och koppel ganska ofta så han får vänja sig. När han har vant sig vid det kan du börja hoppa hinder på ca 10 cm.

Lycka till med din kanin! Glad

[MiniPim]
0

Vissa kaniner gillar helt enkelt att inte hoppa och det tycker jag dem får ha rätt till. Selen kanske är för stor? Jag vet inte, han kanske är en kelkanin som gillar att sitta och kela.. :)

Katten_
0

#1. jaha okej, :) Ska försöka. vad gör jag om han blir galen igen då?

#2, ja han gillar att kela, men han kan hoppa! Han har hoppat över en bräda som var kanske 10 meter, och han var jätte duktig! :)

[MiniPim]
0

#3 Visst kan han :) Alla kaniner kan, bara det att dem måste vilja också :D

Katten_
0

Ja jag vet…

Men det ser ut som han tycker det är lite kul.. :)

Friggeshoppkaniner
0

# 3 Testa att inte hålla emot i kopplet (som man gör med tex hundar) och hinner du inte med att springa bakom honom när han blir rädd så kan du testa släppa kopplet tills du hunnit ifatt honom så slipper han att bli dragen i selen. Trasslar han in sig kan du försöka klappa honom lungt och hjälpa honom, men drar man åt magbandet så att det inte glider och håller upp kopplet hela tiden så brukar dom inte trassla in sig Glad

Anledningen till att han skriker är inte för att han blir galen, kaniner skriker när dom har dödsångest och är i shock.

Katten_
0

Ja det är det jag är rädd för att han gör igen!

Friggeshoppkaniner
0

# 7 Fast testa ge han godis (som tex äpple och morot) när du ut och går med han och ta det lungt och låt inte kopplet släpa så tror jag inte att han kommer trassla in sig igen.  Flört

Katten_
0

Okej, har du en till artikel?

Friggeshoppkaniner
0

# 9 Börja med att gå till första artikeln och om du går lite längre ner än där man kommenterar så finns dom andra artilkarna där Glad

valorous.kid
0

vilken sorts sele använder du?

valorous.kid
2

#3 10 meter var väl att överdriva lite XD

Friggeshoppkaniner
0

# 12 Antog att hon menade centimeter Cool

valorous.kid
0

#13 förmodligen ;)

[Guldvingens]
0

En kanin som bodde hos min granne, som dom köpte av mig (min honas avkomma), han kunde inte hoppa. Han försökte, men hade verkligen inte tekniken utan krashade genom allt. Hans teknik var helt värdelös. Vi försökte regelbundet, 5-10cm hinder, han fixade det inte.

Han var helt enkelt inte gjord för det ;) Hans mamma hoppade elit-hinder trots sina 1,4 kg till trots :P så, ja.

Katten_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Cornflakes kan ju hoppa i alla fall :)

valorous.kid
0

Vilken sorts sele använder du?

Katten_
0

När han blev rädd för sitt sele, när han skrek och så.

Då fick jag tag i honom och såg att det runt magen var avbitet eller vad man ska säga. men kopplet är kvar. Jag och mamma ska åka och köpa nytt på morgonen idag… Kopplet kanske är 2-3 meter

Fridaaaa
0

Säker på att selen sitter bra?
Kanske testa en bogsele eller bröstsele istället? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katten_
0

Ja, Men det här selet som sitter som en jacka för kaninen gillade jag. var finns dem? :)

turealexandrapolly
0

Tycker du iallafall kan prova en annan sele som han kanske gillar bättre :)

När du hoppa med han så kom ihåg att inte höja för snabbt, så alltså att

din kanin hinner med. Uppvärm han också innan låt han springa runt i hagen

t.ex. i 5-10 minuter. Hoppträna inte för många gånger i veckan och inte för långa stunder :) och alla kaniner gillar ju som sagt inte att hoppa och det

men man ska ju aldrig tvinga dom (nej, jag tror inte att du gör det Glad)

När han klarat ett hinder så kan du första gångerna ge någon belöning

alltså någon morotsbit eller kaningodis. Sen så räcker det bara med att du säger duktig och klappar han :)

Lycka till! :)

Katten_
0

Ja okej :) Han hoppade över en liggande sak. sen höjde jag och då kunde han hoppa över… :)

turealexandrapolly
0

När du tränar honom med selen så kan du ha på den korta stunder och

var ute med honom i koppel. Sen så kan du låta han gå med sele i hagen också

vaktar du honom, prova göra så några dagar och se om det går bättre.

Lycka till igen! Skrattande

Katten_
0

Haha tack igen Glad

Fridaaaa
0

#20 Dem selarna är värdelösa. Dem sitter inte bra heller. Bättre med vanlig h-sele, bröstsele eller bogsele.

Katten_
0

Varför är de värdelösa? :/

Fridaaaa
0

#26 Dem sitter inte bra, dem går lätt sönder och är inte bra till en kanin som inte gillar sele sedan tidigare.

Katten_
0

Men de ser ju sköna ut :( jaha..

Fridaaaa
0

#28 Ser sköna ut ja ;) Jag har testat 2 olika, och båda har varit värdelösa. Så rekommenderar itne det.

Katten_
0

Okej :P

T0vve
0

För att lära honom gå i koppel behövs bara träning. Ett tips? är att ha honom i en inhängnad (ex kompostgaller) först med selen på men utan koppel, sen även med koppel. Jag har haft kaniner som varit helt tokiga då selen tagits på, men nu kan gå hur bra som helst. Helt plötsligt fungerar det bara! :)

Hoppningen däremot vet jag inte. Har inte listat ut hur man lär en kanin att hoppa. Hoppar bara med de kaniner som har kunnat det från början;)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

valorous.kid
0

jag använder en sån där med ett sträck på ryggen och sen typ en sak runt halsen och en runt magen, den gillar jag. och min kanin tycker om den, köpte den i en djuraffär tror jag Obestämd

Fridaaaa
0

#32 Det är H-sele :)

bambiiii
0

hAR INTE LÄST KOMMENTARERNA

Hej!

Din kanin kanske inte orkar hoppa? vill inte hoppa?då ska man acceptera det, annars kommer ni inte att ha en så bra relation! Men vilken söötis!

Vill han hoppa så ska du hoppa med honom men max 1gång i veckan, annars kanske han tröttnar på det! :D

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Katten_
0

Ja kanske det. Haha tack bambiiii :)

Ja när jag hade honom på balkongen idag så rusa han över hinderna, han hoppade jättebra tycker jag. när han var lös så hoppa han över de i alla fall ;)