Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 807 ggr
[luckymoa]
0

Färghjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

P.g.a. olika åsikter i en annan tråd skulle jag vilja ha lite hjälp att färgbestämma denna lilla fröken… Kan tillägga att både mamman och några av syskonen e kanel… Vad kallas denna färgen i japanbenämning då? Tacksam för svar =)

Zvintos
0

Jag tycker den ser gul/svart japantecknad ut. Vad har pappan för färg?

[Luppa]
1

#1 Det tycker jag och flera andra med, det var det diskussionen gällde.

[luckymoa]
0

Trefärgad mantel :)

Zvintos
0

Alltså är pappan gul/svart japantecknad manteltecknad. Och då stämmer det rent genetiskt också. Något annat tycker inte jag att ungen ser ut att vara i alla fall.

[luckymoa]
0

Men om mamman e kanel, kan det inte bli kanelungar då? Eller menar ni att kanel/japan heter svart/gul?

Zvintos
1

#5: Klart det kan bli kanel om pappan också bär på brunt samt gult (kanel är gult+brunt). Kanel/japan heter gul/brun japan. Men gul/brun japan ser annorlunda ut än kaninen på bilden, då ränderna blir mycket ljusare.

http://kaninfarg.se/images/farg.gulbrunjapan.jpg

http://kaninfarg.se/images/farg.japangulbrun2.jpg

[luckymoa]
0

Ska va helt ärlig å säga att ja tycker att hon ser ut som den som är på den andra bilden… Kan inte släppa detta riktigt känner ja ;-)

Zvintos
0

#7: Bild på hur hon såg ut som yngre?

[luckymoa]
0

Hon är 10 veckor nu =) Ska fixa mer bilder!

[luckymoa]
0

Minna <3

[luckymoa]
0

igen

[luckymoa]
0

Jag tycker att hon e för röd för att vara gul, och det mörka e typ havanna färgat… =)

Zvintos
0

#12: Fast kolla inte på det gula, för satinet gör att det blir rödare. Utan det är ränderna som man ska kolla på. Glad

Försök gärna ta bild i vanligt ljus utan blixt, då blixt också gör att färgerna förvrängs en aning, särskilt på satin.

[luckymoa]
0

#13 ok försökte ta utan blixt men de blev så suddigt så man såg knappt att de va en kanin Glad De e inte lätt att få med små vildingar på bild Flört

[Luppa]
0

Ränderna är för svarta för att vara bruna… Att hon är satin gör dessutom att hon ser rödare ut, men det är som sagt inte där man ska titta.

[luckymoa]
0

Ok… Nån som vet någon utställning i närheten av Lidköping som man kan ställa ut henne och få henne färgbestämd? :) Dock har hon bara h bevis…

Zvintos
0

#16: Har hon bara H-bevis kan hon inte ställas på någon av SKAFs utställningar.

[luckymoa]
0

Ne de vet ja… Men de finns väl andra utställningar för kaniner utan stamtavla väl?

[Airo]
0

#18 du tänker på petutställningar?

Zvintos
1

#18: Ja, det finns. Men det verkar inte anordnas sådär jättemånga PET-utställningar. Och även om det gör, så tror jag inte att de är såpass insatta i genetiken att ex domaren kan färgbestämma. Glad

[luckymoa]
0

#19 yes! #20 misstänker de oxå :/ Men ja får väl göra som ni sagt å kalla henne gul/svart Japan i fortsättningen :) men jag kommer nog skriva kanel inom parangtes ;)