Pellets
Jag har funderat lite.. Just nu köper jag kaninmat från ett ställe som heter Fäboden, där har dom kaniner, fåglar och andra smådjur tillsalu. Dom säljer transportburar, matskålar, vattenflaskor, godis och dom säljer även kanin mat så som pellets, havre och gnagar blandingar m.m. För någon dag sedan kom jag att tänka på att jag inte har den blekaste aning om vad jag ger mina kaniner!
Allt ligger löst i tunnor och sedan får man plocka det man vill ha. (SOm med lösgodis.) Jag får snart hem yttligare en liten filur och så klart vill jag mina kaniners bästa! Vad skulle ni gjort? Bytt pellets? Alla jag känner (som äger kaniner och bor typ där jag bor) köper mat till sina kaniner därifrån. Nästa gång jag åker dit ska jag iallafall fråga vad pelletsen har för märke och vad dom innehåller o.s.v. Jag tror dock inte att dom har koll på det.. Mina andra kaniner mår iallafall bra och har ätit av den pelletsen i hela sina liv så det är nog ingen fara så. Jag läste för ett tag sedan att pellets som man kan köpa i djuraffärer mest innehåller fett och socker, vilket inte låter så bra. Jag skulle kanske inte kalla Fäboden för en djuraffär men det är ju en affär.. och dom säljer djur.
Lite kortfattat då; Skulle ni fortsatt att ge era kaniner av den här pelletsen? Vad ger ni era kaniner för pellets? Vad köper ni den pelletsen?
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Jag vill ju veta märket på fodret jag ger mina kaniner:P Känns tryggare då :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Två bra sorter är Oxbows o Cuni Complete.. Som jag vet.
Det är nog bäst att kolla vad de innehåller. De två jag nämnde eller timotejbaserade pellets är de som jag läst runt på nätet o frågat vet o fått som svar.. Dessa källor verkar ha ungefär samma uppfattning om kaniners mat o verkar ha en sund inställning.
Fiberhalten ska ligga runt 20-26% ner till 18 kan accepteras men är lite lågt.
Protein runt 10-15% max 15! protein ska ninar tydligen inte ha så mkt av. 15% är nog också lite högt. 10-14%.
Fett ca 2% (Cuni complete innehåller visserligen 3%, men jag tror ändå att det är ett bra val.. Oxbows innehåller 2% )
Men kanske är det viktigaste att man inte ger för mkt pellets i förhållande till ninens storlek o aktivitetsgrad. :D
Hö ska det vara.
Jag menar inte att besserwissra, detta är bara vad jag läst av kaninexperter. ^-^
Om du funderar på %, innehåll mäts ofta i värden per 100gr. Då motsvaras 1 gr av 1%, Så 10 gr protein per 100gram blir 10% alltså. Men kolla med affären, de ska väl ha innehållsförteckningar.
Lycka till.
Säger som det redan sagts att man såklart vill veta märket på fodret man ger och således kan se vad det är för värden.
Mina kaniner här hemma får Rabbit Royale och har fint hull på det. De får dock inte dagligen, utan klarar sig på det mer sällan tack vare höet. Beställer hos Gnagarborden, för övrigt.
När jag köpte kaninmat åt min kanin åkte jag till flera affärer och kollade igenom näringsvärden på alla märken de hade, tills jag hittade Selective Rabbit! Det hade jättebra värden och jag hoppas att Charlie kommer att tycka om det… ^^ Lite dyrt dock kanske, köpte 3kg för 249kr på DjurMagazinet (billigare än Arken Zoo där det kostade 289kr).
Tycker du ska fråga på Fäboden. Det är en kunnig djuraffär så tror nog de kan svara på vad det är för märke på pelletsen som de har i lösvikt.
Jag köpte i lösvikt på Djurmagazinet för några år sen, sen fick jag reda på att de sålde de i säckar oxå ;) Så där fanns ju värdena :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Pelletsen fäboden säljer har jag med en säck på 25 kg kostar runt 180 kr :D
Mvh
Beatrice Bergman
Det är Edel pellets dom har på Fäboden. :)
Så länge du vet vad det är för märke på pelletsen och kan ta reda på värdena så är det ingen fara att köpa från djuraffär ;)
Jag har samma problem hos min djuraffär (foderboden)
Sist jag köpte, så köpte jag lösvikt eftersom det inte fanns kanin % marsvinspellets :(
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com
Tack för alla svar! :) Ska förmodligen dit imorgon eller i övermorgon så ska fråga om innehåll o.s.v då bara för att vara säker. ;) #8 är Edel bra? C:
Edel är bra :)
Mvh
Beatrice Bergman
Älskar edel. Dock har jag för mig att det är ganska mycket fett och protein i just den pelletsen, men det funkar mycket bra till kaniner som rör på sig mycket :)
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com
Se bara till att du bara tar av pelletsen då, om det nu är lösplock. Edel är ett okej pellets :)
Vill dock påpeka att man inte alltid ser på kaninen hur den mår av dett foder. Den kommer inte säga till när den börjar få onyttigt fett kring organen ellere liknande. Men som sagt, edel är ok!
Tack för alla svaren! Mina kaniner rör på sig mycket, dom är ute flera timmar om dagen. Hopptränar även nu när vintern är över så ser fram emot en trevlig hopp säsong! (våren/sommaren/hösten)