Vad är detta?
Vad kan detta vara? Skabb eller eksem eller något? Hur tror ni detta uppkommit och hur brukar man bota deta, går det bort av sig själv eller finns det någon salva eller något på apoteket att köpa eller behöver man recept från veterinär? Kan tillägga att kaninen inte åt på två dagar men nu inatt har hon ätit hälften av maten hon får, hon har druckit normalt hela tiden. Uptäckte detta idag och det måste kommit inom dom närmsta två dagarna. Hon är pigg och som vanligt förövrigt. Tacksam för hjälp!
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Hmm..skabb,ringorm?
Ring vetrinären!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Utan att vara säker alls.. ser ut som möjlig skabb/skorv?
Jag tror att du utan fara skulle kunna testa att stryka på lite olivolja ett par dagar o se om det blir bättre. Kliar hon sig?
Annars kanske vet?
Men olivolja först skadar säkerligen inte o se om det läker.
Men kanske någon annan med mer vana har bättre idé.
Men olivolja har jag hört är en naturmedicinsk bot mot skabb/skorv både på djur o människor. ^.^
#1 Jag tycker inte det ser inte ut som ringorm, då ringorm blir liksom nästan runda ringar, har ringorm på kanin och det liknande inte det där :)
Skorv, eller parasit?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
3# Ahha okej!
Men kan det vara skorv då..
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Ser ut som mjällkvalster?
Ljustadalens kaningård
Hej!
Har kaninen fällt lite hår pga. det din kanin har fått? Liknar sådant som min Dvärgvädur fick för något år sedan som lätt smittade andra kaniner! ( Vad de på kaninhoppningen sa iaf..) Kommer inte ihåg vad det hette som han hade fått, men vi fick gå in till veterinären iallafall och de skrev ut ett recept till oss!
Det var en spruta vi skulle ta i kaninens nacke då det var giftigt ifall kaninen skulle få i sig det eller något sådant!
Tror det är skabb eller något liknande. Eftersom mitt marsvin och jag dhar haft ringorm och det var mer rödd och fläckigt..
http://www.youtube.com/watch?v=HuHcoxTEJRw
http://www.youtube.com/watch?v=Sf4W3djIzRI
pälsskabb.. fur mites engelska.. du kan se exempel på youtube.. o text o bilder på nätet..
på ear mites (öronskabb) verkar olivolja funka bra..
på fur mites.. kanske.. men blir det inte bra på några dagar eller om haon är allmänpåverkad så ska du konsultera veterinär.. :D
eller babyolja, eller majsolja har jag läst (men tror oliv är bättre) men i princip vilken ofarlig matolja som helst..
eller möjligen utspädd äppelcidervinäger (1 del vinäger, 2 delar vatten.. fast det är möjligt att det svider.. såolja är nog bättre)
läste också att någon hade jättebra effekt av honung.. som är antimikrobiellt (o skabb är små kvalsterodjur,… mjällkvalster även kallat..) hehe.. man har forskat.. trodde att min nin hade d i örat
Mjällkvalster kanske, (om inte skabb) har andra kaniner smittats?
Det är ju väldigt smittsamt så det lär märkas om några veckor annars?
Jag har en kanin hemma som har mjäll och skorpor men detta är eksem och inte smittsamt då han har träffat andra kaniner genom galler och jag har burit och hållt på med samma kläder och redskap utan att andra kaniner har drabbats. Mjällschampoo används på honom och detta hjälper lite :) Han lider inte då det inte kliar.
Stronghold är till kvalster (recept krävs) kostar 300 kr.
Mjällschampoo kostar ca 100 kr.
En veterinär bör kanske ta prover och undersöka för att man ska kunna få svar på vad man ska behandla mot.
Men förlåt.. mjäll hos människro är orsakade av Svamp? så vill jag vet o mjällschampon därför anti-svampmedel..
Det kallas mjällkvalster.. men är inte mjäll… bara påminner om..
Så jag tror inte du ska behandla med d. Om det hjälpte skulle det försvinna.. inte bli lite bättre.
Jag kan fatta om man inte vill lägga 300 på stronghold.. men kanske testa lite med olivolja..? Om inte veterinär eller annan expert sagt att mjällschampot är en bra idé.
Förlåt att jag lägger mig i..
Inget illa ment..
Hon har inget i öronen och kliar sig inte, ska ta och mejla lite olika veterinärer för att fråga om priser,
läste att man skulle behandla alla kaniner för att göra så det inte sprids,
// Hanna
Ingen annan kanin har smittats, antar att hon fick det på en utställning för två månader sedan, denna hona är dräktig och kommer få ungar om två dagar, så känner inte riktigt för att åka med henne till veterinären innan hon fött iallafall,
Ska jag flytta henne ungar till en annan hona efter hon fått, om det går eller kan smittan komma med kaninungarna till nästa hona och hennes ungar då?
// Hanna
#12 Mjällschampoot blev jag rekommenderad eftersom att min kanin inte led av parasiter (kollade i mikroskop) då det antagligen bara är eksem. :) Är det parasiter krävs något starkare (ex. stronghold).
Jag trodde direkt att min kanin hade mjällkvalster så jag ringde en vet, utan undersökning och fick recept på Stronghold men detta hjälpte inte så det fick bli en undersökning och en billig mjällschampoo flaska. Hade jag undersökt från första början hade jag sparat 300 kr ;) Så det finns både för- och nackdelar haha.
AHA.. jag förstår.. alles gut då! :D
Hmm.. låter som om du ska försöka fråga om det är problem med mjällkvalster o födsel.. låter annars dumt att flytta barnen..
Men det är bara vad jag tror.
Veterinären är säkert sjysst o svarar på frågor.. speciellt som ninen ska föda o därför ej bör ut å åka.. annars ring annan vet.
Roslagstulls djurklinik är bra att ringa annars.. slå upp nummer på google
#15 Om det är smittsamt blir ungarna också smittade så isf bör du behandla alla när ungarna blivit tillräckligt stora eller så flyttar du på ungarna till en annan hona som kan ta emot dom, dock kan ju mamman bli orolig. Jag tror jag skulle låta honan ha kvar ungarna, det kanske inte ens är smittsamt?
Annars kan du ta päls och mjäll i en liten påse/burk och ge den till en veterinär som undersöker om det är parasiter det handlar om. Då slipper du stressa honan.
#18 Nä kan kan ju vara så, tror ungarna får bo kvar. men hur är det meningen att man ska behandla, är det ett shampo eller?
// Hanna
#18 Beror på vad det är, stronghold är dropp som man har i nacken (precis som det finns för katt och hund mot ex. fästingar). Sen finns det schampoo om det inte är parasiter.
Ok. Tack för alla svar! Ska prova med mjällshampo först hjälper det inte får jag åka till veterinären. Kommer ge henne några dagar dagar efter ungarna fötts också innan jag åker. Så jag lär nog märka om det är vanlig mjäll tills dess hoppas jag :-)
// Hanna