Avmaska?
hej!
Hur avmaskar man en kanin?
Är det nått man lägger i maten , eller vacinerar (spruta) dom ?
Har hört att man ska göra det rättså ofta , så ja då tänkte jag börja på en gång.
Men vet ju då inte hur man gör. ^^'
Så ; ska man till veterinär och ge dom en spruta?
eller är det en tablett/pulver som skall i maten?
Vart kan man köpa dethär ist?
Tacksam för svar! :)
Flytande medicin ges ex Axilur (0,6 ml/kg) 2 doser med 10 dagars mellanrum
Vart kan man köpa det? :)
Avmaska ska man BARA gör när man ser mask annars blir maskarna resistenta
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Det ska vara receptfritt på apotek 
#3 Men hur vet man om hon har mask då? ;o
#4 vad bra! :)
Kolla i stjärten o i bajskulorna. Avmaska om du hittar små vita maskar el om hon avmagrat trots bra aptit
Finns oxå naturligt avmaskande- både tall och asp tror jag
För våran ena hane , har bra aptit men ser lite mager ut.
Eftersom kaninerna bor så nära varandra ( och ibland kan bajskulorna åka ut r buren ) så är det väll bäst att avmaska alla?
Som 6# säger annars ska man inte ……
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Men det behöver ju inte vara mask bara för dom ser magra ut kan vara fel foder eller tänderna eller att den hanen helt enkelt bara e sådan…….
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Jag avmaskade mina bara för att jag hittat massa springmask flera gånger i bajspluttarna o omkring. Annars finns ingen anledning, ifall det inte verkar finnas andra symptom, men då borde först kollas vilken mask/parasit det är fråga om. ANtingen med kollamasken (apoteket, beställningsvara) eller genom veterinär. Andra symptom kan vara farliga grejer.. t.ex. fluglarver. Men jag visste att det var springmask, dels för jag hade det som barn:P o dels för att jag kollade runt på nätet o kunde utesluta andra alternativ.
En del säger avmaska höst o vår.-.. men risken är att maskarna blir resistenta.. o det vore illa. Så bara om det ger symptom.
Avmagring o sånt kan ju bero på annat, ev. annan sjukdom som måste kollas.. som den ovan mig sa.