Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1547 ggr
[aammE]
15

Varför förstår inte folk?

Att sjuka djur skall tas till veterinären?

Kaniner visar ju sällan/aldrig hur sjuka de egentligen är… Var med om att en tjej hade en kaninunge (8v gammal!!) som hon skrev hade "matvägrat ett tag" och rättfärdigade att hon ej tagit kaninen till veterinären med "men den verkade ju må bra". (Kaninen dog)

Ser OFTA detta här på forumet (inte bara kanin), på andra forum och på andra ställen. Hur rättfärdigar man detta? Varför agerar man inte?

Zakarias
2

Det beror nog på okunnighet och själviskhet (man tror att man vet vad som är bäst för kaninen/djuret)

Och kanske att man är för snål eller inte har råd att gå till veterinär!?

mandyosv
2

Om man ser en klar förbättring inom väldigt kort tid så är kanske inte vet. så akut.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Qepta
2

Håller med TS.

Som djurägare är man skyldig att ta kontakt med en veterinär om djuret inte är friskt, alternativt åka in med djuret. Om djurägaren inte är myndig är det föräldrarna som ska göra det.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[aammE]
1

#2 Om det är ex. en sårskada eller liknande som läker och ser ut att läka bra så, ja. Men kaniner är ju som sagt var bytesdjur och visar inte när de mår dåligt, så det är svårt. Det går så fort också.

Ljusta
7

Jag tar nästan aldrig mina kaniner till veterinären. Har bara hänt när jag vill ta prov på snor osv för att veta vad som orsakar det. Annars behandlar jag hellre kaninen själv hemma eller rådfrågar andra uppfödare (erfarna såklart). Jag tror inte att veterinären är en magisk läkegud utan vet att många erfarna uppfödare ofta vet mer än dem och då slipper man betala dyra pengar och stressa kaninen genom ett veterinärbesök.

Tycker inte att man ska klanka ner på kaninägare som rådfrågar här innan kaninen tas till veterinär. Många kaninägare och uppfödare har varit med om diverse sjukdomar och åkommor och kan ge snabba råd. Hellre det än att inte göra någonting. Men att ringa (gratis i de flesta fall) och rådfråga en veterinär borde vara mer standard än att ta dem till en veterinärstation det första man gör för minsta lilla.

Ljustadalens kaningård

Zvintos
2

Jag tycker som så att först och främst så ringer man en veterinär och frågar, om det inte är urakut (dvs handlar om liv eller död). Har man ingen bra veterinär i närheten så finns det ändå någon att ringa som kan ge råd, ex Roslagstull. Är det inte urakut så brukar det ju bli att man får tid ex om någon dag eller senare än så. Medans man då väntar så ser jag inget fel i att fråga de mer erfarna. Handlar det om icke akuta så ser jag heller inget fel i att fråga de mer erfarna. För mig handlar det om vad det gäller. Behöver djuret vård, så ska den få det, oavsett om det gäller veterinär eller hemma. Kan man inte göra det hemma, då är det veterinär som gäller.

[sstorm]
3

Många drar sig nog eftersom många veterinärer inte kan göra ett skit rent ut sagt utan man får betala och kaninen dör ändå.

[TeamGolden]
0

Min kanin har aldrig varit sjuk men jag är så sjukt rädd om honom! jag kan liksom ibland oroa mig över att han är sjuk även fast han är HELT frisk :s vet inte vad det är för fel på mig men jag är väl så rädd om honom :) Om han blev sjuk skulle jag direkt iaf ringa och fråga vad jag skulle göra och sen följa veterinärens råd, mer än så kan man ju inte göra :) men för nån dag sen höll han på rymma ut i skogen så jag blev totalt livrädd för grannen har jätte stora hundar som är lösa och som jag upplever dom beter de sig agressivt och jag hörde att dom var i skogen!! jag sprang efter och jag såg grannens hund på håll komma springande så jag fick sån tyå panik att jag liksom bara slängde mig efter kaninen och drog upp honom! jag hoppas han inte blev skadad men jag frågade ändå mamma vad hon trodde man han är helt normal men jag har så fruktansvärt dåligt samvete över att jag liksom drog tag i honom, men ändå så tänker jag på att jag även kan ha räddat honom från att få en plågsam död…..:'(

[aammE]
1

#5 Det håller jag med om, har många mediciner hemma så mina möss behandlar jag ofta själv och rådfrågar då också andra uppfödare. Men när kaninens allmäntillstånd är så påverkat att den inte äter, då åker man till veterinären, speciellt när det pågått en tid och kaninen är 8v gammal som i exemplet.

[aammE]
1

Och jag vill inte heller påstå att det är så jäkla dyrt med veterinärbesök, det handlar bara om prioriteringar, varken jag eller min sambo har mycket pengar (vi lever under existensminimum, men har sparpengar) men vi har alltid råd med veterinärbesök.

Norberg90
4

Jag har enormt förtroende för "min" veterinär, så jag ringer alltid och rådfrågar om det är något. Han är jätte duktig och superintresserad.

Dessutom blir det alltid billigt hos honom. Sist var vi o skulle kastrera en katt o jag tog med min ena kanin för att han fick ett sår som jag inte kunde fatta varför. Veterinären undersökte o kollade även i mikroskop ifall det kunde vara något djur. När vi sedan skulle betala så sa de bara priset för kastreringen av katten. Så jag sa -Men kaninen då?

-Det blir gratis, idag har vi kaninrabatt sa hon o skrattade :)

Jag har oxå enormt förtroende för flera uppfödare, har några jag kan fråga om det är något. :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Norberg90
1

Strömsholms djurklinik har jag dock inget till övers för. Detta hände när jag var ny på kaniner. Jag ringde en kväll för att min ena hona var dålig o vägrade äta o dricka, var förstoppad och allmänt slö.

Svaret jag fick från Strömsholm var - Det är ingen idé att du kommer in. Det kostar 2000 kr bara att kliva in genom dörren, och ingen av oss kan kaniner.

Som tur var fanns det uppfödare som kunde hjälpa mig, o dagen efter var hon bra igen :)

Dvärgvädur i Viltgrå

gulzebra
1

Tycker det är helt bedrövligt att det inte ses som en ren självklarhet att uppsöka veterinär vid behov. Det är en sak om man själv vet vad som är fel, hur det ska behandlas och kort och gott har den kunskap som krävs för enklare behandlingar, då är det förstås onödigt - jag behandlar en del själv också när jag kan det - men när man inte har det som krävs, inte kan ställa en korrekt diagnos och inte kan sköta behandlingen själv, då ska man självklart åka in till veterinär.

Utöver det skulle jag vilja "lägga till" ett ansvar för att faktiskt kolla upp veterinärer innan man köper ett djur. Många veterinärer har olika starka och svaga sidor, få är utbildade på smådjur, en del är helt enkelt bara dåliga, och så finns de där guldkornen lite här och där. Det tycker jag att man borde kolla upp innan - jag vet inte hur många gånger jag läst på forum efter forum att folk letat veterinär först när det är akut och när de väl kommer iväg är det försent. Hittar man ingen som är duktig på det specifika djurslaget så får man åtminstone läsa sig in på vanliga åkommor själv och åka till en veterinär som lyssnar på ägaren och inte är helt avig mot att ringa en annan veterinär som kan djurslaget. En veterinär kan inte vara allvetande, de är inte mer än människor med en begränsad utbildning - men en del är villiga att lära sig, de får man söka upp och ta vara på.

Kan inte hålla med om att det inte är dyrt dock… Veterinärvård är dyrt, beroende på vem man vänder sig till (här fick jag senast betala runt 650 spänn sist jag var in med en råtta som hade skabb. Lägg där till kostnad för medicin som landade på nästan 300 kr, samt resa till och från veterinären och apoteket, inkomstbortfall om man måste ta ledigt från jobb, jourkostnad om det är på jourtid… För att inte tala om vad det kostar för distriktsvet en helgnatt). Men det är en kostnad man tagit på sig ett ansvar att betala samma dag som man köpte sin kanin. Kan man inte betala nödvändig vård så kan man åtminstone vara barmhärtig nog att avliva.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mandyosv
0

#12 Väldigt bra av dem att vara ärliga och inte be dig komma in - betala 2000 kr - för att de sedan ska säga att de inget kan göra eller skriva ut någon slumpmässig medecin :)

Så hade jag fått det beskedet när jag ringde ang. kanin så hade jag absolut åkt dit med t.ex hund om dom kunde det.

sen så åker man ju oftast inte till en klinik med ett akut problem

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

PrinzeZz
0

#12 jag tror det beror lite på vem man får som veterinär och vad åkomman är, men att det är dyrt kan jag hålla med om.

jag åkte dit på jourtid en gång med en akut dålig kanin och precis som du fick höra fick jag punga ut 2000:- i förskott.

Allt som allt slutade det på 5500:-, men kaninen blev bra snabbt.
(jag fick panta burkar efter det för att ens ha råd att tävla de närmsta veckorna haha).

Annars har jag min kanon vet-station 1 km hemmifrån, med veterinärer jag litar blint på. Dom är dessutom billiga, de har dock ingen jour men man kan inte få allt.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

PrinzeZz
0

dubbelpost

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Norberg90
0

#14 Japp, det var bra av de att säga som det var :)

Dvärgvädur i Viltgrå

Norberg90
0

#13 Då har jag tur med min veterinär. Jag åkte till vet med en kanin som hade pälslösa fläckar. Det besöket gick på 200 kr, o då var det koll i mikroskop, rengörning, koll av kön (han har kluven penis ville veta om han tyckte det var allvarligt) och en antibiotika spruta :)

Dvärgvädur i Viltgrå

Peak303
0

Håller med TS, förstår inte hur svårt det kan vara att ta med djuret till veterinär när man ändå vet att man måste?

Behövt åka till vet 2 gånger, ena gången var då min ena kanin slutade äta vilket slutade med avlivning..

Andra gången var då en av mina andra kaniner knäckte framtänderna. Satt och grät som en galning för jag trodde att jag skulle behöva avliva honom med. Men han fick komma in dagen efter igen för att besöka "tandläkaren" fick medecin och mat så han skulle kunna äta.
Han blev bra snabbt. Tror allt som allt gick på 1200:- men de var de värt då jag verkligen inte ville förlora min kanin.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Norberg90
0

Åsså var jag med en hane som hade förstoppning, dock gjorde inte veterinären någon behandling eller så, utan kollade bara upp honom och sa att jag skulle mata med Critical Care. Det besöket gick på en hundring.

Så ja, jag har nog haft tur :)

Dock inte lika tur med min häst som har kostat ca 25.000 senaste året pga skador. Tur man har försäkring på honom. Dock har jag ju fått betala typ 10.000 kr av det iallafall.

Dvärgvädur i Viltgrå

gulzebra
0

#18: Det var inte illa! Min plånbok önskar att det vore lika billigt här :P Men det är väl som med allt, olika priser i olika regioner och olika priser beroende på klinikens storlek osv. De riktigt stora djursjukhusen tex tenderar ju att få högre priser iom all utrustning tex - en röntgenmaskin och rehab-avdelning är ju inte gratis liksom.

Egentligen skulle jag gärna se att veterinärvård var subventionerat på något sätt, åtminstone så att tex sjuka och gamla kan ha djur utan att veterinärkostnader ska vara ett problem - djur tillför så mycket så det kan det vara värt. Men nu svävar jag iväg tror jag… :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[aammE]
0

Jag går alltid till blå stjärnan, visst har det kostat mycket (typ 2000kr för undersökning + stronghold och baytril) men DYRT tycker jag inte att det är, det är ju en kostnad som man måste betala när man har djur och det räknar man ju in från början när man skaffar djuret.

mandyosv
0

#22 Blå stjärnan? Skojar du eller! Dom tar ju överpriser så det skriker om det.

Skulle dit med katten för trode han var sjuk och de sa att det skulle kosta minst 2000 för undersökning och att han antagligen skulle få sova över..

Vi åkte till en privat veterinär istället han tog 600 och felet var bitmärken vid svansroten + feber..

Så blå stjärnan är ju bara löjligt om man inte har ett väldigt akut dåligt djur.

gulzebra
0

#22: Fast att man tagit på sig en utgift betyder ju inte att utgiften inte är dyr för det.

Skaffar jag en etta för 10.000/månad så har jag tagit på mig att betala hyran när jag skrev kontrakt, men det är ändå en dyr etta liksom.

kyrkeliden
0

Har man inte kunskapen själv om vad som är fel så ska man ju absolut uppsöka en kunnig person oavsett om hanhon är veterinär eller inte. Jag själv vänder mig först och främst ofta till andra uppfödarvänner som har lång erfarenhet av kaniner. Tycker de har en bättre aning oftast vad som är fel än exempelvis en veterinär.

Vad gäller veterinärer har jag både bra och mindre bra som jag träffat. Vid djursjukhuset på Ultuna (Universitetsdjursjukhuset) handlar det väldigt mycket om vilken veterinär man får, men känns oftast som jag själv får säga vad som är fel och sen vad som behövs göras. Å på det får man betala skyhög undersökningspris och etc. Tråkigt, men ja de har alltid öppet så tar priset då. Har hittat en klar favorit som jag litar på till 100% - Cecilia Trägårdh på fågelkliniken. De har bara smådjur och fågel så känner mig alltid trygg där.

Kaniner är knepiga djur och det är inte lätt alltid. Hade själv en kanin som blev dålig och jag försökte hemma en halv dag innan jag åkte in till veterinär. Hon dog senare samma dag. Veterinären hade inte hittat vad som var fel så ja….och kan lova det märktes inte tidigare att hon var dålig. Så ibland går det så sjukt fort och tycker inte man är sämre djurägare för det.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

[luckymoa]
0

Jag köpte en unge som jag tog till vet när han var 9 veckor… Han slutade äta och allmäntillstånder var allmänt kasst… De som hände var att de undersökte honom, gav två sprutor… Vi var inne en halvtimme.. De kunde inte säga vad det var, och jag fick betala 1500 spänn + bensin! Och vad händer? Jo, han dog! Ofta kan de inte göra ett skvatt! Men jag gjorde vad ja kunde i alla fall… Ok, ja erkönner, ja e lite bitter över att han inte klarade sig…

[luckymoa]
0

Kan tillägga att han verkligen var urmysig :'(

[aammE]
0

#23 Men Bo Runsten är duktig på möss, eller, har i alla fall tagit sig tid att lära sig väldigt mycket om möss. Fick dessutom lämna in ohyreprov helt gratis där. Så betalar hellre mer för att gå till en veterinär som är duktig än en billig veterinär som inte är lika bra.

Med katter och hundar kan man ju gå NÄSTAN till "vem som helst", alla veterinärer kan ju hund och katt..

Fridaaaa
0

Jag tycker personligen att man ringer veterinär och rådfråga först.
Jag t.ex har ingen lämplig kaninveterinär häromkring så kör ju inte en lång sträcka i onödan, utan ringer och rådfrågar först.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.