Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6803 ggr
AkaiTsuki
0

Börja med matta?

Jo jag undrar om jag kan börja med matta i kaninburen..

Min orsak är att det spånar ner så mycket när han hoppar runt och har sig.

Ifall han börjar bita och riva i mattan måste jag väl byta tillbaka?

Tänkte ge honom en större toalett (Stor kattlåda) istället för en hörntoalett som han gärna bajsar utanför.

• Vilka mattor rekommenderar ni i så fall?
  • Hur ofta bör mattorna tvättas eller bytas ut?

OT… kan man börja ta björkpinnar nu?  Bor i västra götaland vid vänern.

//Joanna

Jenna_Nord
0

Blev bara lite nyfiken..
Varför kan man inte ta björk på vintern?

Mvh Jenna

AkaiTsuki
0

#1 Eftersom det är överskott av något i björken som kan göra kaninen sjuk på vintern… tror jag

//Joanna

[Tilde]
0

Ja, björken bildar något slags "gift" för att skydda sig inför våren. Men det borde väl vara okej att plocka grenar nu? Det är ju april.. :o

AkaiTsuki
0

#3… Det snöade här senast idag…

//Joanna

[Tilde]
0

#4 Oj då o.O Vet inte när man kan börja plocka grenar då..

Jenna_Nord
1

De har varit halv-vår här hur länge som helst.. Men snöade imorse för första gången på någon vecka..

Och min pojke som fått björk, men har inte märkt något :S

Mvh Jenna

mandyosv
0

Man kan ta björk nu och dom älskar videung också! Kaniner har ju behov av att gräva så tycker inte du ska byta bort spånet mot matta! Ta halm istället det hoppar ju inte ut lika lätt!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Saffran.
0

Ja visst kan du testa med matta om du tycker det verkar bättre. Men ett tips? då är att har halm och kanske lite spån i huset, så kaninen kan "gosa" in sig där. ;) Det negativa är väl att det minskar grävmöjligheterna… Men du kanske har en rasthage i trädgården som h*n kan gräva i. Jag är lite osäker på vilka mattor som ät bäst. Kanske vanliga dörrmattor? Tvättandes beror på hur mycket kaninen kissar på mattan. :)

AkaiTsuki
0

#7 Jo tack för tipset men just nu vill jag ha tips?ifall jag ska börja med matta eftersom jag är inte 100% på att jag vill det än..

Det är mamma som skriker och tjatar över att spånet flyger åt alla håll när han hoppar runt.. och jag orkar inte med det tjatandet för tillfället ^^''

//Joanna

natha-mjau
0

Matta är bra då det inte skräpar, har själv provat med boris tror ja den heter, 4 kr st på IKEA. har 3 st till en 120 bur.

maja brukar ibland kissa på mattorna, och då tar jag bort den och tvättar den direkt, har en till extra matta som jag bara byter ut med då, om de bara är en som är kissig.
ibland om de är 2 så kan jag ibland tvätta båda och låta dem torka under dagen och lägga in dem igen. brukar tvätta dem med såpa/tvål och skrubba med en diskborste.

Om hon inte kissar på dem (vilket är sällan) så brukar jag ta ut dem och borsta av allt hö så de blir lite fräschare.

man märker hur ofta det behövs tvättas och borstas av. absolut minst 1 gång i veckan skulle jag säga.

sen ibland brukar jag variera och ha strö ibland och tvätta alla mattor samtidigt :)

AkaiTsuki
0

#8 Han är rumsren och går på toa, bor i lägenhet så rasthage är omöjligt men går ut med honom så fort vädret tillåter

//Joanna

natha-mjau
0

#11 jo samma här :) men min är frigående under dagarna.
maja är oxå hyfsat rumsren iallafall, i buren är det sisådär med bajsen.

Du kan ju köpa flera mattor så du byter alla på en gång om du vill köra de hela tiden. men tycker absolut att du ska prova om han är såpass rumsren.

sen om han biter på mattorna tycker jag du ska ta bort dem.

AkaiTsuki
0

#10  Det priset verkar helt okej ju Skrattande

Så då behöver man ca 6 mattor om man har 120 bur

//Joanna

Hell
0

#11 Jag funderar också på det, köpte en fin svart/röd på IKEA idag för en 70:- som nog går i hela buren. :) Tror det är ganska smidigt, vet inte hur din kanin är men min är inte intresserad av att ligga på bottenmaterialet utan skjussar undan det där han ska sova, så tror han skulle uppskatta en matta istället. Det är nog bara att testa!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

AkaiTsuki
0

#14 Nä min är elegant och sover på högsta plats på sitthyllan han :)

Ska testa när vi fixat i lägenheten och kunnat åkt till IKEA

//Joanna

AkaiTsuki
0

Om han inte trivs med att använda mattor kommer jag självklart att inte använda det till honom :) Men jag testar

//Joanna

Hell
0

#15 Haha, ja min gillar att sova på sitthyllan också men även under den, brevid matskålen osv. ;) Och ja, kul att veta om det funkar! Jag tcker det verkar smidigt, speciellt som min är duktig med att gå på lådan och inte verkar gilla underlaget. Så ska nog också testa

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

natha-mjau
0

gör så :)
du kommer inte bli missnöjd iaf

AkaiTsuki
0

Akkio (min kanin) Är ingen stor grävare, han gräver när han är sur eller besviken över att jag inte kan släppa ut honom just då xD

//Joanna