Färg till bur
Håller på och bygger burar och det börjar bli dags för att måla. Ni som byggt egna burar Vilken färg? använde ni? Alltså vilket märke? Måste ju vara nått som inte är farligt om ninisarna gnager på den.
Putt :)
Mvh/Ellen<3
Märke kommer jag inte ihåg vilket jag använde. Däremot vet jag att jag använde mig utav linoljefärg.
Jag använde mig av Beckers vattenbaserad träbets, vilket jag fick rekommenderat :) Luktar inget (om man inte sticker ner näsan i burken) och torkade på ca 10 min :)
Tack för svar. Ska iväg och shoppa idag, mina nya vänner kommer hem på söndag
plus en liten tjej som ska mellanlanda här en dag.
Till insidan kan jag bara rekomendera "hammarlack" (det är en sorts lack, finns på t.ex biltema osv). En hård lack som gör det 100 gånger lättare att rengöra i buren!
Ytan blir glansig och hård och det blir då lätt att rengöra med svamp/diskborste och vatten, även kiss verkar släppa rätt bra med bara lite ljummet vatten.
Huvudsaken är att använda en lack på insidan av buren. Färg som inte är lackartat eller bara inoljning kommer leda till att kiss sugs upp i trät, och när det väl gjort det går lukten aldrig att få bort utan det gror in sig ordentligt. På en utebur gör det väll inte så mycket kanske, men det är ju ändå ganska onödigt för kaninen.
På utsidan spelar det mindre roll, en avnlig väggfärg blir bra, eller linolja om du hellre vill ha det naturfärgat 
Hakuna matata!