Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1177 ggr
valorous.kid
0

hoppfrågor ;)

jag har några hoppfrågor :)

1. ungefär när(inte åldersmässigt)är en kanin redo att vara med i sin första tävling? jag har hört ungefär när den kan hoppa 8 hinder i rad utan att stanna. är det rätt?

2. vet ni om det finns någon ställe nära stockholm där man kan hoppträna, kanske hinder som låna ut eller liknanade… rådsparken?

3. är 20 cm mycket??

4. hur höga är nybörjar hinder?? alltså såna som finns i en nybörjar tävling.

5. kan man börja träna med en 2 årig kanin om han visar intresse av hoppning?

tacksam för svar ;)

Fridaaaa
0

1. Beror på kaninen helt och hållet men minst 4,5-5 månader tycker jag personligen att kaninen måste vara. Men tror det är tillåtet från 4 månaders ålder att göra debut.

2. Det kan jag tyvärr inte svara på, bor inte där uppe

3. Nja det är vad nybörjarhinder tror jag ligger på om jag inte minns fel? Dock bör man ju inte direkt hoppa med en 3-3½månaders unge på den höjden :)

4. Minns jag tyvärr inte.

5. Ja det kan man. Jag hade en hermelin som jag började hoppa med hemma när han var runt 4 år gammal :) Kaninen ska dock vara i bra kondition :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TeamGolden]
0

1. Selen kan man börja testa på en kanin vid 3 månaders ålder. sen när kaninen lärt sig gå i sele så kan man börja hoppa 5-10cm hinder och hjälpa lite på traven med att putta lite på rumpan. Jag vet faktiskt inte har inte hört nånting om det men jag skulle nog inte vilja att min kanin skulle tävla innan 6 månaders ålder iaf.. 

2. Stockholms kaninhoppare är jag medlem i, de har träningar och tävlingar för medlemmar men även för de som inte är medlemar har jag för mig, du kan ju söka på google..? Glad

3. enligt mig är det inte det men såklart blev jag jättestolt när min ninis hoppat det!

4. Hm.. i tävling? det har jag ingenarning om..Tungan ute

5. Ja det tycker jag, om man börjar lågt och går uppåt i kaninens takt så ser jag inga problem Skrattande och kom ihåg att beröm kaninen när den gör rätt men skäll aldrig på den när den gör fel ! Lycka till! Skrattande

Popstar
0

1. Jag tycker att när kaninen är såpass självsäker och inte så osäker på sig själv, då kan man börja tävla. Men det är som sagt min åsikt. Och givetvis att den har åldern inne, alltså fyra månader.

2. Tror dessvärre inte de finns något sådant ställe, ta kontakt med någon i Stockholm Kaninhoppare - de vill säkert hoppträna tillsammans med någon!

3. Enligt mig är det inte högt.

4. I Mini-klassen är hindrerna får max vara 20 cm höga och 30 cm långa. Mini är klassen för nybörjare och kaniner som inte klarar nivån i Lätt. Du behöver inte vara medlem för att tävla miniklass.

5. Ja, såklart!

torpetskaniner
0

Angående fråga 2: Det finns Stockholms kaninhoppare, men har du lust att åka en bit så finns även Uppsala kaninhoppare. Jag är medlem där, bytte från Stockholms kh. Vi är en liten, trevlig klubb som ofta har träningar. Vi har alltid fullt med nybörjare som är hos oss och tränar.

Vill du veta mer, så PMa mig eller kolla på www.ulkh.skhrf.com :D
Det är lätt värt att åka en bit dit!

Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com

valorous.kid
0

tack för svaren och #4 jag ska kolla ;)