Ny kanin!
Hej jag har precis fått en ny kanin.
Jag har inte hatt någon kanin på jättelänge nu men nu har jag fått en.
Jag har bestämt mig för att lära den att hoppa.
Men jag fick den igår och jag vet inte vad jag ska göra så att den vet att den är säker hos mig..
Jag vill att den ska veta att den kan lita på mig.
Hur ska jag bli vän med den?
Jag vet att det krävs tålamod men vart börjar man
Jag försökte att mata den med en morot men den vill liksom inte :P
Hjäälp? /En som älskar sina kaniner..<3
http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm Den sidan är superbra och det står massa information om allt man behöver veta om kaniner! :) Under "Tamare kanin" kan du läsa hur du blir kompis med den lilla ninen.
Ja vänta att testa med att hoppa. Hur gammal e kaninen? För kaninen måste vars minst 3-4 månader gammal innan man börjar ha den i sele. Mycket kel och gos och umgås mycket med kaninen. Så ska du se att den litar på dig till slut.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Kan man inte ha den i sele när den är yngre? :O Hur ska man då kunna ta ut den utan att den springer iväg? :(
Ajdå :/ Så det är "farligt" för dem även om man inte skulle dra i kopplet eller liknande?
Bor tyvärr i lägenhet och enda sättet jag får behålla kaninen på (min sambo vill inte ha den) är om den bor utomhus, vilket då blir på balkongen. Vi får kanske fixa nät så inga rovfåglar kan komma in på balkongen.. så kan kaninen springa fritt där i alla fall :)
#5 Ja, kaninen kan bli rädd och springa iväg plötsligt så det rycker till i kopplet, inte särskilt bra för bebisar med känsligt skelett.
Aha okej, tack för att ni berättade det! Googlade och såg nu att det stod 3 månader :) Hade nämligen inte hört något om det förut.
Och förlåt att jag kidnappade tåden! xD
Haha xD gör inget ;) Min kanin är 4 månader gammal :)
Vad är det för ras? :)
Finns det förresten någon lag i Sverige på hur gamla kaninerna ska vara innan man får sälja dem?
#9: Tyvärr finns det bara rekommendation, ingen exakt ålder rent "måste"-mässigt. I lagen står det att ungarna bör vara minst 6 veckor eller vara kvar så länge de behöver mammans omvårdnad, så just den biten går att tolka lite som man vill.. Dock brukar uppfödare sällan sälja ungar innan 8 veckor, ev 7 veckor i vissa fall.
Okej! Var nyfiken så inte uppfödaren jag köper kaninen av säljer för tidigt (den är ca 8 veckor gammal när jag får den). Skulle inte förvåna mig om han gjorde det :/
Det är en blandras av Dvärgvädurskanin och Lejonkanin :)
Då är den säkert supersöt :D Plus att jag älskar lejon-korsninar ^^
det bästa ´är att gosa och leka med dem små:)
Min som är 5 månader nu ungefär har blivit jättetam och kan springa fritt ute utan koppel :) han löshoppar också :) så det är tiden! har och vill man lägga ner mycket tid på sin kanin som jag gjorde även när det var svinkallt och han har trotsig och jag trodde allt hopp var ute så tillslut blev vi bästavänner och han ser mig nu som sin medlem i folken och inte som en jobbig människa :) det blir mycket roligare att äga kanin om man blir vänner och man kan leka m.m utan koppel :)
Lycka till! :D
Hur fick du den att gå ute utan koppel
??
Jag fattar bara inte…
#16 Alla kaniner kan man inte lära det. Hänger på kaninen. jag kan ha 3 av 5 kaniner lösa :) Dem lugna kaninerna. Bor man dock nära väg eller liknande ska man ej testa det :)
jag började med att ha selen på och ett långt koppel så släppte jag kopplet och gick efter, och sen så efter ett tag vågade jag till och med ta av selen och kopplet. men som #17 sa, alla kaniner kan inte gå lösa och det beror ju på vart man bor, jag bor på landet och den stora vägen är omöjlig för honom att komma till :)
#18 Man ska aldrig ha kaninen lös i koppel, alltså bara släppa kopplet. Skulle kaninen sticka och fastna i kopplet är ju inte det bra
jo jag vet men jag känner honom väldigt väl så jag behövde inte oroa mig, större delen av tiden satt han och tvättade sig så non need to worry :>
Tack, alla kaniner e juh söwtaa ^^<3