Kanin iFokus

Kanin

Etikettmedlemspresentation
Läst 1379 ggr
Hell
0

Hej!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har blivit med kanin efter ganska många år utan, en jättefin dvärgvädur som är snart ett år gammal och heter Hugo. :) Kände att det är alltid skönt att ha ett forum man kan gå till och fråga när det är saker som man inte har koll på, så därför kom jag hit.

Bor i lägenhet i Norrköping och försöker så långt som det går låta Hugo vara frigående då det var så jag brukade ha mina kaniner när jag var yngre. Det fungerar bra, Hugo är en väldigt charmig kanin som jättegärna vill vara med hela tiden där det händer saker och framförallt gillar han att mysa. Har inte helt kaninsäkrat lägenheten än utan ska ta och köpa lite kabellist till sladdar och så. Mitt stora intresse är akvarier så det kommer bli ett projekt i sig att ordna upp alla sladdar.

Från början hade jag tänkt skaffa två kaniner, men det blev så att jag fick ta över Hugo och det gjorde jag ju gärna, men skulle gärna vilja ha en till kanin. Jag tycker de brukar göra sig väldigt bra tillsammans, och tycker Hugo ser lite ensam ut i sin bur på kvällen. Han är kastrerad och jättesnäll, men jag vet inte om det är en bra idé att köpa en till kanin när den andra redan är nästan ett år? Så om ni har några tankar om de skulle jag gärna vilja höra dom :)

Kul att vara här!

Bild på Hugo (tror jag? Förstår inte riktigt hur allt funkar än ;)) han är lite tufsig just nu eftersom han fäller!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Friggeshoppkaniner
0

Kastrerad hane + hona brukar oftast funka, tror inte ålder spelar särskild stor roll Flört

Katten_
0

håller med #1 :)

/Christel & kaninerna! Glad

Hell
0

Okej! Vill ju att Hugo ska känna sig trygg i sitt nya hem, eftersom att han har flyttat nyligen (har bara haft honom 2,5 vecka) men känner att det kunde vara bra med en kompis till honom också. :) Så vore ju jättekul om det inte är några problem!

En djuraffär som jag litar på får in kaninungar om två veckor, så tänkte att det kanske kunde funka ganska bra?

Katten_
0

Ja, men du måste i början ha 2 burar! i fall de inte går ihop, och måste träffas i början..:)

Hell
0

Hm, ja det låter ju smart. Ska nog gå att låna en för ett litet tag i början, och om det inte går borde det väl räcka med att bygga en inhängnad där hon kan känna sig trygg?

Några tips? på att introducera dom för varandra? Ska man låta dom nosa på varandra genom galler först tex?

Katten_
0

Ja mellan galler först sen låt de träffas på en neutral plats, och om du släpper in hanen till honan går de fel! så ALDRIG hanen till honan!!!

Friggeshoppkaniner
0

# 3 Personligen har jag inte träffat någon seriös djuraffär och tycker därför inte om dom särskilt mycket,rädda och osociala djur osv. Och så brukar djuren tas för tidigt från mamman ca 4-6 veckor bara :/

Men om du litar på dom så borde det nog inte vara något problem :)

Fast det kanske finns någon uppfödare i närheten som har kull annars?

Då brukar man kunna få träffa föräldrar, syskon mm och veta lite om släkten, hur kaninerna bor osv :) Har själv bara djur från uppfödare, litar mer på dom är djuraffärer ;)

# 4 Lät som att Hell har Hugo i bur under natten så till början skulle kanske kaninungen kan sitta i Hugos bur (om Hugo är lös alltså) så kan dom nosa genom galler osv innan dom sätts ihop :)

Hell
0

Så om allt går bra när de träffas är det okej att jag låter honan hoppa in i hanens bur?

Är det en bra idé att låta dom träffas och sen låta dom sova i olika rum ändå även om allt går bra? Så det inte blir nåt bråk på natten och man inte har koll :)

Har tittat runt lite på sidan och gud vilka fina kaniner ni har allihopa, supersöta!

Friggeshoppkaniner
0

# 8 Ja det låter bra Glad

Hell
0

#7 Ja precis, den här djuraffären är riktigt bra och deras kaniner är väldigt sociala, pigga och så är de mycket större än vad kaninungar brukar vara när man ser dom i djuraffärer vilket jag tycker är bra. :) Nu har jag ju inte frågat nyligen men de tar in från lokala uppfödare som umgås mycket med djuren, och förut när jag har frågat har de sagt att det finns möjlighet att få träffa föräldradjuren och så ifall jag skulle vilja vilket jag tycker låter jättebra.

Men jag ska kolla om inte uppfödaren som Hugo kommer ifrån har en kull snart för då så tar jag gärna en därifrån såklart.

Och precis, på natten så är Hugo instängd i buren! Så det skulle vara en bra idé att låta henne vara i buren så får Hugo hälsa utifrån? :)

Friggeshoppkaniner
0

# 10 Okej, ja jag skulle ha gjort så att honan fick sitta i hans bur och känna hans lukt och samtidigt nosa på honom genom galler innan dom träffas utanför buren (med andra ord precis som du skrev) ;)

Hell
0

Okej vad bra! :) Jag har hela tiden tänkt att det är en dum idé (vet inte varför jag har fått för mig det :s) så nu är jag jätteglad då det verkar som det kommer att funka bra. Han är ju så kelig min Hugo, så han skulle nog bli jätteglad för en kompis han kan putsa på

Friggeshoppkaniner
0

# 12 Ja, fast du får nog räkna med att han kommer vara lite "dum" mot henne i början eftersom hon är yngre och det är hans revir, men det brukar avta efter några dagar ;)

Hell
0

#13 ja det är klart, han kan ju vara lite "buffig" ibland när han blir tjurig, men så länge han inte är alltför hårdhänt så får dom hållas :)

Ska jag försöka att ha dom i samma bur från början (hon får vara i hans bur ett tag medan han får vara ute och nosa och sen släpper jag in honom?

Eller ska jag låta henne vara i hans bur, han får nosa på henne, de får tillslut hälsa på varandra i buren men de får sova på olika håll?

Friggeshoppkaniner
0

# 14 Hur stor är buren? Annars kanske burdörren kan stå öppen utifall kaninerna lessnar på varandra så kan den ena hoppa runt i lägenheten/huset ;)

Hell
0

Den är 115 cm bred och 56 cm djup :) Och ja, det tycker jag låter som en smart idé! Jag måste kabelsäkra rummet som buren står i nu, har gjort en tillfällig lösning men den litar jag bara på när jag har ett öga på honom. De är ju så fruktansvärt påhittiga haha.

Friggeshoppkaniner
0

# 16 Haha ja det är dom Flört

Hell
0

#17 Första veckan jag hade honom var det bara att "testa" och se vad det var man behövde fixa

"Jaha, han kunde hoppa upp på buren och sen skrivbordet, då flyttar vi buren en bit"

"Jaha han kan komma bakom buren om han verkligen vill, då fixar vi så han inte kan det" osv. ;) Men åh vad livet har blivit bättre på den korta tiden han varit här haha

Friggeshoppkaniner
0

# 18 Ja kaniner är påhittiga och underbara djur! Skrattande

juliafrojd
0

de e väl en (lejonhuvad) dvärgvädur?

Hell
0

#20 Ja det stämmer :) Har inte full koll på raser känner jag, är det en ras eller en teckning eller hur man säger?

juliafrojd
0

jag tror en ras.. :)

Friggeshoppkaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 21 Lejonhuvad dvärgvädur är en ras Glad

Har själv en hona härhemma av den rasen Flört

Hell
0

#22, #23 Tack! :) Bra att veta! Och vilken sötnos! :D