Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 695 ggr
Katten_
0

Könsmogen när?

Hej!

Får hem en 10 veckors gammal hona om 2 veckor. Ja ungefär 10-11 veckor tror jag. Men vi ska till kaninträff då, med en OKASTRERAD hane.

Kan man göra det? att de träffas? Men vi håller vakt såklart! :)

När blir kaniner könsmogna och om hon inte är brunstig, kan hon få barn i alla fall? dum fråga men..

Måste ha svar snabbt helst! :D

Mvh christel

/Christel & kaninerna! Glad

Helgonsbarnet
0

Ja en hane och hona brukar gå ihop oavsätt ålder, men klart man ska hålla koll om dom visar tecken att det inte går, bäst att vara försiktig!

Dom blir väl könsmogna när dom är ca 6-8 månader?
_7-8 är det lägsta för att para en hona.
_

Med vänliga hälsningar
Patricia 

zezagena
0

Det kan nog vara så att hon precis blivit könsmogen el blir inom kort o kan då bli dräktig o är ju inte alls mogen vare sej fysiskt el psykiskt för detta.

Helgonsbarnet
0

Jag vet inte om det häller hanar, men äldre honor brukar visa tecken om dom går med yngre honor för dom kan tro det är kaninungar (händer väl inte alla gånger) men det har hänt mig.

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Katten_
0

Nu hänger jag inte med :p

Om hon inte är könsmogen, vad händer då?

Zvintos
0

Dvärgraserna kan bli könsmogna så tidigt som runt 12v. Mellan 4-6 månader är väl vanligast dock. Kaninerna har ingen förbehållning av att träffas på det viset och det finns då för mig ingen anledning att låta dessa två träffas.

Helgonsbarnet
0

Hon kan väl inte få barn? hon har inte utvecklats klart för att få kaninungar  och hanen var väl kastrerad så oron att hon ska få ungar är liten!

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Katten_
0

Nej, han var INTE kastrerad.

zezagena
1

#6 står o-kastrerad hane Flört

Sålde ett syskonpar-ungar i början av min Avel o rek ägarna att sära dem senast vid 12 v ålder. Tror de särade vid 13 v o då var honan dräktig, gick ändå bra, bidde en unge som hon ändå  klarade fint.

Hanen kommer försöka para henne ideligen ( om han är som hanar vanl är), mkt jobbigt för henne som liten..

Mentalt o fysiskt är de vanl mogna först vid 7-9 mån ålder precis som #1 skrivit

Helgonsbarnet
0

Okej då skulle jag inte rekomendera att låta dessa träffas

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Katten_
0

Oj, Okej. Nej de låter som om jag skulle göra så hon fick de jobbigt! :O

Men om hanen är kastrerad och hon är 7-8 månader då?? :)

Zvintos
0

#10: Om hanen är kastrerad och varit det ett tag så finns ingen risk för dräktighet.

Katten_
0

Nej, men honan.. :)

zezagena
0

#12 Hans drift är trol så stark så han kommer trol besvära henne o försöka para ändå. Är hon högt i rang o han låg kan hon kanske säja ifrån men han kommer nog inte ge upp helt. Kastrerad hane är bättre el allra bäst  båda två. Skrattande

Katten_
0

Jo, men de är väl riskfyllt att kastrera honor??

Friggeshoppkaniner
0

# 14 Det är ett större ingrepp på honor ja, men särskilt mer riskfyllt är det inte ;)

zezagena
1

Det är ett större ingrepp än på hane men går vanligtvis helt bra. Narkos är ju alltid en viss risk. Kastration av hona förebygger oxå cancer i livmodern  Glad

Katten_
0

Ja jag vet. men de är väl dyrt? :)

Jag ska göra ett nytt inlägg nu, som heter: mina kaniner

kommentera gärna!! :D

Friggeshoppkaniner
0

# 17 Kostar ca 5-7 hundra för hanar och 8-15 hundra, olika från klinik till klinik men inte dyrare än 15 hundra ;)

Katten_
0

Ganska dyrt :/

Friggeshoppkaniner
0

# 19 Fast det är ju bara att höra med närmaste klinik, oftast brukar det räcka med att bara kastrera hanen ;)

Katten_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha bra, här är hon ;)