Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3270 ggr
Michiis
0

Bettfel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg detta nyss på min ettåriga kanin. 
undertänderna ser ut att sitta lite väl långt ifrån varann.
Har inte sett detta innan.
Funderar på om det är bettfel eller om han har tuggat på något som gjort detta?..
Tandköttet ser också lite svullet ut där i mellan, så är lite orolig.
Ser inte ut så på min andra kanin, och som sagt det har inte sett ut så här förut :S så kan bettfel komma så plötsligt? 
För vet inte annars va han kan ha tuggat på som gjort detta :s
Kan det vara något allvarligt? :/

// Michis

Lina R
0

Dom ser lite långa och oslitna ut… Men inte det klassiska "bettfelet" (ärftligt underbett).

Bettfel kan komma mycket snabbt, tänderna kan växa 1 cm i veckan. Det här sesr faktiskt ut som ett överbett, kanske beror på någon sorts smäll, eller att en tand gått av.

Det ser inte riktigt normalt ut helt enkelt. Håll koll på tänderna, mät dom gärna idag och om dom har växt mycket nästa vecka så är det in till veterinär för klippning som gäller.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Michiis
0

Fixade en till bild.

Ja jag håller med att övertänderna ser lite långa ut, 
okej ska hålla koll.
om det fortsätter och växa och man ska in till vetrinär och klippa, hur mycket brukar det kosta på ett ungefär? 
Är det vanligt att det blir så här?
Och lär man få åka in flera gånger och klippa?

Eftersom det inte verkar ärftligt? Så kan man avla på han ändå eller är det en dålig idé? för hade tänkt låna ut han till Avel, annars blir de kastrering på han om det är så :P

// Michis

Michiis
0

En till bild..

// Michis

Lina R
0

Om du vet att han har haft ett normalt bett hela livet fram tills förra veckan så är det lugnt. Annars hade jag inte avlat på han.

Vad det kostar hos vet kan bara din vet svara på.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Henwen
0

Jag klippte själv på min kanin:)

Michiis
0

okej. 
Alltså fick höra att hans mamma hade också fått så, så funderar om det är nå genetiskt i alla fall?
Fast det kommit fram så sent bara..

// Michis

Zakarias
3

#5 Man får bara klippa med tillstånd från veterinär!?

hobbymupp
0

Tycker att det som ser mest konstigt ut är det du nämner, att han är svullen. Äter han som vanligt?

Michiis
0

Jo han äter som vanligt och verkar inte må nå dåligt av det eller ha ont.

// Michis

[hellosunshine]
0

Risken med att klippa kanintänder är att de bryts ända ner i roten, man måste då dra ut tänderna istället!

Jag rekommenderar dig att du tar dig till en veterinär som slipar tänderna istället. Detta är något du kommer behöva göra resten av kaninens liv, hur ofta är väldigt individuellt.

Du ska absolut inte avla på en kanin med bettfel, det är ärftligt.

Lycka till

hobbymupp
1

#10, det är ärfligt om det uppkommit utan anledning eller redan från födseln. Dock är ju inte förvärvade bettfel ärftliga :P

Men vet man inte precis hur det har uppkommit (typ, kaninen har slagit sig) så ska man abslut inte avla på den nej.

Clariiz
0

Jag har klippt kanintänder själv. det är inte alls svårt om man vet hur man gör. Dock ska man alltid åka till en veterinär första gången så denne kan visa hur man ska klippa. 
Sedan är det alltid bra att åka till veterinären då och då för att se så man klipper rätt osv.

TS, det ser verkligen jättekonstigt ut! Och att det har uppkommit bara sådär.. Tänderna sitter ju dock fortfarande väldigt rakt mot varandra så förhoppningsvis bör/lär han kunna slipa dem ganska bra själv.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Henwen
0

Har inte sagt att jag inte hade tillstånd:)

Zakarias
0

#13 Sa inte heller att du inte hade det, ville bara förtydliga att man inte får göra det utan tillstånd :)

Michiis
1

Än så länge verkar hans tänder inte ha förvärrat sig iaf :P och han har fått mycket pinnar och hö. Men blir de värre så blir det åka till vetrinären och klippa :) 
Och jag ska inte avla på han, han ska ev kastreras och sättas ihop med min kaninhona :)

// Michis

svartkanin
0

Jag rekomenderar att fara till vet och klippa/slipa ner tänderna.

Min ena kanin har ett medfött bettfel av typen "tångbett". Innan vi for och filade ner dom hos vet hade hon svårt att äta mm. Nu far jag in med henne regbundet 1 gång i mån.
På min närmaste djurklinik kostar det kring 200:- att fila ner dom ink en liten drognings dos.

Bild före vi for och klippte:

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se