Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 679 ggr
[squash97]
0

Färger? +Ras-frågor...

Jag har fått upp ögonen för kaniner men har noll koll på färger, finns det någon bra fakta sida eller liknande med färger och/eller raser vore jag tacksam. Eller om ni här kanske har tråkigt eller tid över så att ni kan lägga ut bilder på olika raser och/eller färger :)

Och just det, min syssling hade en kanin när han var liten och när jag frågade Vilken ras? det var så sa han att det var en vädur, alltså ingen Dvärg vädur utan "bara" vädur… Finns det någon ras som heter vädur eller är det enda dvärgvädur? :P

Klara.b
0

Kaninfarg.se är en toppen sida med mycket färger!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[MiniPim]
0

Kaninfarg.se , en supersida med massa färger och information.

Sedan kan du ju googla på det ;)

Friggeshoppkaniner
0

Finns ingen ras som heter vädur :p Men dvärgvädur finns ju och fransk vädur, engelsk vädur osv och så finns det ju korsningar av diverse raser som också får hängöron. Men folk som inte vet så mycket om kaniner säger vädur till alla kaniner med hängöron :)

BusBella
0

Det finns många olika vädursraser, alltså med öronen neråt. Dvärgvädur, Engelsk vädur, Fransk vädur, Lejonhuvad dvärgvädur är bara några exempel. Rasen vädur existerar dock inte.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Lillhems Kaniner
0

Sen finns även Lilla tysk vädur som är mellan fransk vädur och dvärgvädur.

[squash97]
0

#1 & #2 Tack, ska kolla det ;)

#3, #4 & #5 Haha, okidoki, då vet jag det iaf… Är det någon här som vet, vilka kaninraser är det vanligast att sälja i djuraffärer? (Tänker inte köpa från djuraffär men tycker att det är lite intressant med hur många djuraffärer förvränger raser och färger…) :)

BusBella
0

#6 Hermeliner, Dvärgvädurar, Lejonhuvade, Lejonhuvade dvärgvädurar och Rex/Liten rex är vad jag sett i djuraffärer.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Friggeshoppkaniner
0

# 6 Dvärgvädur/Hermelin/Lejonhuvade korsningar :)

[squash97]
0

#6 & #7 Okej, tack :D

[Luppa]
0

Tror det är ganska sällan som renrasiga kaniner hamnar hos en djuraffär. De flesta är nog korsningar mellan alt möjligt, som kallas för det de liknar mest. Eller rätt och slätt "dvärgkanin".
Min syster tex har en 3 kg kanin med korta ståöron, påminner om en Alaska. Han är köpt på djuraffär som "Dvärgvädur".

Klara.b
0

Ja jag skulle säga att små kaniner är vanligast i djuraffärer för att det är många barn som vill ha den där "lilla söta kaninen" , dom tjatar och sedan väljer  dom den minsta.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[squash97]
0

#10 Dumt tycker jag att djuraffärer säljer som de gör, att de inte kollar upp allting om de djurslag de har att göra med och att de lär andra fel är nästan ännu värre.

#11 Jo, det brukar ju tyvärr bi så med djuraffärer :/