Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 462 ggr
valorous.kid
0

några kaninfrågor.

behöver en kanin strö eller kan man bara fylla buren med halm? jag brukar bara ha hö och halm i buren och han värkar trivas :/

behöver kaniner strö eller är det bara typ för att spara pengar?

och det är väl bra att ge kaniner grenar, gräs och annat grönt?

finns det något som är riktigt giftigt och något som kaniner brukar älska? jag brukar ge:

äppelgrenar, äpplen, morot, liite sallad, grangrenar m. barr, kottar(mest för leksak), gräs, ruccola, gurka, ibland flingor, ibland frön…

allt det där ger jag inte varje dag utan varierar mig varje dag.

är det bra att göra så här: ½ dl. pellets på morgonen, hö, lite gräs och sen lite grönsaker på kvällen(kl:3)

sen den här kaninen frisk ut?

några frågor som jag hoppas få svar på ;)

Fridaaaa
1

Någonting bör vara under halmen som suger åt sig urinen, t.ex spån. För halm har inte bra uppsugningsförmåga:)

Ja grenar är bra för tänderna. Gräs ska man vänja dem vid långsamt nu när det börjar komma, annars kan dem få diarré osv. Likadant med t.ex maskrosblad

Flingor och frön är ingen direkt kaninmat. Men gurka och sallad går bra ibland som godis, innehåller ju  mest vatten. Morot är också mer godis (innehåller en del socker)

Jag tycker att kaniner ser frisk ut på bilden ja, men det är ju inte så lätt för oss att säga som inte träffat kaninen:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

me när det bra som jag gör? pellets på morgonen och grönsaker på kvällen? eller ska man kanske strunta i grönsakerna?

minaninar
0

Jag var själv inne på ruccola, tills jag upptäckte hur mkt kalcium det är i dem.. Jag misstänker att det är för mkt för att man ska kunna ge det mer än nåt blad då och då..?

Fridaaaa
0

#2 Mina får grönsaker 1-3 dagar/vecka och det fungerar bra.

Mina får

Morgon: Pellets (ca 0,5 dl var och ca 3 dl till jättekaninen), hö och vatten
Mitt på dagen: Grönt ifrån trädgården nu på vår/sommaren (t.ex lite gräs)
Kvällen: Ev grönsaker och påfyllning av vatten & hö :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

#3 jaha, okej.

#4 som jag ungefär då ;)