Para syskon med syskon?
Jag förstår inte, om kaniner är släkt med varandra och man parar dem.. det är väll så att det blir missbildningar?
Finns det någonstans man kan läsa om det?=)
Nej, det är först efter många generationer av väldigt hård inavel som det kan uppstå problem. Men då är det inte missbildningar främst, utan att djuren blir mindre i storlek, känsligare för sjukdomar och får mindre kullar.
När man parar två närbesläktade djur, så det enda som dyker upp är det som redan finns i generna. Detta gäller också när man parar två kaniner som inte är släkt. Om det då dyker upp defekter/missbildningar, så betyder det bara att detta redan fanns i linjen/generna och beror alltså inte på själva inaveln i sig.
När man inavlar dubblerar man både positiva och ev negativa egenskaper och därför bör man veta vad man gör och medveten om detta.
#1 Tack :)
det är ganska säkert att det blir så… till 80%
You can't make a rainbow without a little rain
#3: Och vad baserar du det på?
#4 Vi hade 2 honor (fanta och cola) som fick varsin kull… en av colas ungar (popcorn/ hoppis) såldes till min kusin sedan fick hon ungar med en av fantas ungar ( Nam-nam/ Bonjovi) och BonJovis/Hoppis ungar blev "missbildade"… vissa fick för långa/för korta ben… medan vissa fick olika storlekar på sina öran, så jo! det är ganska så säkert att det blir inavel… har en till historia om du vill veta?
#5: Fast det är några enstaka fall. Jämför man med hur många inavelskullar det föds så är procenten väldigt väldigt liten. Att då säga att det är 80% säkert, blir alltså fel.
tro vad du vill… men så är det! du kan prata med vilken veterinär som hälst… tror nog dom vet BÄTTRE ;)
#7: Faktum är att majoriteten av veterinärer har ganska liten koll när det gäller kaniner och särskilt sådana saker som inavel odyl. Jag tror hellre på de uppfödare som har verklig erfarenhet och då just av inavel.
Det blir INTE missbildningar av att man parar helsyskon. Det som kan hända är att eventuella dolda anlag kommer fram, tex bettfel.
Finns det inga oönskade anlag så händer ingenting, i första generation. Inavlar man länge så kan djuren bli mindre, få lägre fertilitet och högre dödlighet i kullarna. Även försämrat immunförsvar. MEN då pratar vi hård inavel under en längre tid.
min mammas väninna har ett intyg om att hon var typ nån slags "smådjurs-expert" så jag liter mer på henne :D hon har varit uppfödare också!

#5 Framgår ju inte ens att dom ungarna var släkt, eller så fatatr jag inte hur du menar, ni hade två honor som fick varsin kull, var honorna släkt?? Fick dom ungar med samma hane??
Inavel ger väldigt sällan missbildningar om det inte redan finns sådana dolda anlag. Så det är väldigt liten risk.
#10 Spännande… Vad var det för intyg?
#11 Fanta och Cola är helsyskon
#10 Kom ju inte ihåg vad det hette… skulle självklart säga om jag visste :D Hon bor i Stockholm och jag i vetlanda så det är lite långt att åka dit bara för att kolla det intyget ;)
#10 Långt ifrån alla veterinärer vet vad dem pratar om när det gäller kaniner.
Och bara för att din mammas bekant har intyg betyder det inte att hon är kunnig eller duktig på det.
Men det var ren otur med din kompis PARNING där.
Sedan får du säga vad du vill, men du har fel ang det med 80 % blir missbildade osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#14 Så om du t.ex har ett intyg på att du ja, jag vet inte…, är toppklassad hjärnkirurg så betyder inte det att du är det? Samma sak…, fasst med kaniner
#15 Haha nej det är inte samma sak. Har du läst till hjärnkirurg så har läst i många år. Så man kan inte jämföra det. Hellt 2 skilda saker på intyg och utbildning för det första och helt skilda saker.
Veterinärer utbilda sig inom sjukdomar, inte Avel osv direkt mycket, speciellt inte inom smådjur
Kolla bara på djuraffärer, för att få sälja djur i djuraffär måste man ha zoocertifikat, men dem kan nästan ingenting ändå?
# 15 Står det i intyget att hon är toppklassad i kanininavel? "Smådjursvetande" och inavel är det stor skillnad på.
Jag har själv fått en helsyskonskull (pga missbedömning av kön) varav ingen fick defekter, dock dog mamman förskyldning ett år senare. Och pappan och två ungar dog av okänd anledning, misstänker att pappan och ena ungen dog pga någon sjukdom myggor burit med sig men det är bara en gissning.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#16 men hon är inte nån slagt veterinär… hon har ju utbildat sig till uppfödare… Hon har ett SLAGS intyg om det sa jag innan, eller hur???!!!
#18 Skre vinte att hon var veterinär heller, läs mitt inlägg noga tack

Har också haft inavelskullar pga tjuvparning, bl.a. far- dotter alla ungarna är friska och krya.
Jag har gått kursen "Hållande, uppfödning och försäljning av kaniner", och jag är postitiv till inavel, om man som Ninni säger - vet vad man gör.
Som sagt, de "missbildningar" som sker är sådant som redan finns i generna. Dina kaniner var förmodligen inget bra avelsmaterial.
Kjell Carnbrant, som är "chef" över alla kanindomare och har vunnit SM i kaninutställning flest gånger av alla, han är för inavel/linjeavel, om man vet vad man gör.
De flesta uppfödare sysslar med linjeavel, just för att förstärka postiva egenskaper, och se vad det ligger för negativa egenskaper i generna.
Jag planerar själv att använda mig av linjeavel sedan.
#17 jaa…
#19 läs du med då? du skrev såhär:
Veterinärer utbilda sig inom sjukdomar, inte Avel osv direkt mycket, speciellt inte inom smådjur
och om du nu inte menar att HON är en veterinär, varför blandar du då in en veterinär? det har inte något med saken att göra…
Blir så irriterad på folk som inte kan förstå att inte vet bäst av alla…..
Ängla_97, jag tror att folk här är mycket mer kunniga än dig, för att dem har haft kaniner mycket längre än dig.
Och många är erfarna uppfödare som kan mycket om inavel.
#23 Har jag sagt att JAG kan eller? jag pratar ju FORTFARANDE om min mammas VÄNNINA! jag har haft kanin längre än ni tror btw…
#22 Därför att du skrev innan om veterinär just därför. Du behöver inte ha så otrevlig ton, ingen annan har det här.
#24 Bara för att man har haft kanin länge betyder det inte att man kan allt eller mycket om kaniner? Finns dem som haft kaniner bara något år som kan mer än någon som har haft kanin kanske över 4 år. Så kan skilja,
Jag har haft kaniner sedan jag föddes men finns dem som kan mer om kaniner än mig som haft kaniner mindre tid än mig, just detta med Avel, genitik osv, man blir aldrig fullärd och ingen kan allting
Jag har fött upp kaniner i tio år, och haft kontakt med erfarna uppfödare lika länge. OCH kan genetik. Vad kan du?
Alltså inavel KAN resultera i missbildningar och sånt för de flesta djur, men det händer ju inte alltid. Om t.ex. två människor som är syskon skulle få barn är det större rsk för missbildningar och sjukdomar, men det händer såklart inte alltid.
Eftersom man kan bära på gener för sjukdomar som endast syns om det är dubbel uppsättning av den genen, är det större risk att barn av inavel får den sjukdomen än om två främlingar får barn.
Man kan avla reptiler som är släkt utan problem så länge man inte gör det i flera generationer. Istället för att endast tänka negativt om inavel på djur (sjukdomar, missbildningar, osv.) så kan man även stärka positiva gener! :)
Om din mammas väninna påstår att det blir missbildningar till 80% om man inavlar så beror det antingen på att hon totalt missförstått "kursen" hon gått, eller att hon helt enkelt inte har gått den :)
Inavel på kaniner är inte farligt så länge de hålls inom rimliga nivåer. Vad skulle kunna dyka upp menar du som inte redan finns i generna? Blir det missbildade ungar i en inavelskull så beror det helt enkelt på "genetisk otur" ("miss i produktionen", lika som kan hända med människor och andra djurslag) eller att det fanns hos båda individerna som helt enkelt inte var bra avelsdjur :)
Jag linjeavlar, kan mycket om genetik och har fött upp kaniner i 20-25 år, och det enda som har hänt är att det dykt upp bettfel (som jag för övrigt är jätteglad att jag fick reda på fanns i generna).
Ljustadalens kaningård
#24 försök att hålla en trevligare ton tack för allas trivsel!
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Anledningen att inavel på kanin inte är så farlig är för att det inte finns så många defekter i dem. De vanligaste är bettfel, dvärggen, max factor, hippo…
Om en kanin skulle födas utan ben så skulle den troligen avlivas och inte avlas på. Vi människor har massor av sjukdomar och defekter i oss och eftersom praktiskt taget alla får föröka sig så sprids ju dessa defekter. Vi är inte direkt en "ren" ras genmässigt. Med kaniner är det annorlunda.
Ljustadalens kaningård
Vi människor bär på en massa defekter, sjukdomar och missbildningar, det är därför det är så vanligt att det blir "fel" vid inavel, och det är därför incest är olagligt. Det är inte olagligt för att det är äckligt, utan för att vi bär på en massa skit.
Aja… allt jag skrev är iallafall sant… punkt slut! tänker inte tjabba om det mer…
#32 Det är säkert sant för dig och din mammas väninna, men inte enligt de som har kunskap inom ämnet ;) Ett tecken på mognad är när man kan inse att man inte kan så mycket egentligen och vill lära sig mer. Det finns alltid jättemycket man har att lära sig oavsett hur länge man har haft kaniner/uppfödning.
Ljustadalens kaningård
#32 Nej det är inte sant, inte faktan du skrev i alla fall.
#33 Jag säger inte att jag vet så mycket om kaniner, men hon vet det. hon har utbildat ig imon smådjurs uppfödning :D Btw jag sjlv är inte kaninexpert har jag ju sagt men hon har ett intyg om det…
#35 En bit papper säger ingenting om vad man kan ;)
#35 Hon har säkert gått kursen som #21 hänvisade till, det finns inga andra godkända uppfödarkurser, och säger hon att det blir till 80% missbildningar när man inavlar så måste hon nog gå den igen ;)
Och för övrigt så har en väldigt stor del av Sveriges (renrasiga) kaninuppfödare gått samma kurs, så hon är inte direkt unik i sitt kunnande :)
Ljustadalens kaningård
Nä visst men då får jag sluta lyssna på henne då… då har hon fel i allt va?
#36 men det där "pappret" får man inte hux flux? man måste kämpa för att få det
#38 Nej får man inte men betyder inte att man har lyssnat bra eller tagit till sig det som förläsare osv sagt :)
Men vem har sagt att hon har fel med allt? ingen.
#39 joo det vet säkert hon själv
Det lär som sagt vara den där kursen som de flesta uppfödare har gått, bla jag. Det betyder inte att man automatiskt blir expert…
Men SNÄLLA! VARJE tråd jag gör och frågar något så börjar alla tjata på varandra.
Jag undrade,om ni vill skälla på varandra så kan ni pma istället..
Tack till dem som har svarat :)
#42: Fast det är ju trots allt ett diskussionsforum och det brukar kunna bli diskussioner i trådarna då. 
#43 Ja men jag har en annan tråd och då är det massa som har tjatat om annat och det är irriterande
#42 och i varje tråd så svarar du åt MIG när det gäller MINA KANINER… varför?
#45 Det är ju du som svarar i alla trådar, inte MiniPim? Det har jag sett i alla fall.
#46 du förstår inte… om någon frågar MIG vad det är t.ex för ras på min kanin jag säljer, svarar minipim på det jämt…
#47 Det är ju ett diskutionsforum, alla har rätt att svara på andras inlägg hur mycket dem vill :)
#46 Det har hänt 1 gång, och visst eftersom du inte sa åt mig att det är fel så men jag ska inte göra de igen om du inte vill
MiniPim, ang din fråga om helsyskon-parning är det inte alls ovanligt att det görs hos många uppfödare för att få fram egenskaper som bra o båda bärare av el testa linjen. Tror att två helsyskon ändå har betydligt mera olika gener än mor-son/far-dotter..
Viktigt dock veta vad men ute efter. Har tidigare själv känt mej dubbel till detta o "små-äcklad" av in/linjeavel men har ändrat mej o kommer trol själv gör en mor-son-parning i syfte att kontrollera ev genetisk defekt..
Och ängla du har inte rätt till att skriva i mina trådar att du säljer dina kaniner.
#49 Jag sa till dej?
#51 Håll inte på att skriva i mina då??
#52 När man skriver i en tråd så skriver man inte privat till en. Alla har tillgång till att svara , om du stör dig på det kan du skicka pm.
#53 herregud det fattar jag väll?!? men när det gäller MINA kaniner så har INTE DU RÄTT till att SVARA ÅT MIG eller hur??
#54: Fast det är väl ingenting att reta upp sig på. Släpp det och gå vidare istället. 
Skulle någon Medarbetare kunna ta bort tråden så kan jag göra en ny och skriva TYDLIGT att man inte ska skriva massa ot.?.
#54 Snälla lugna ner dig. Alla har rätt att svara här om dem kan.
#56: Skapa en ny tråd kan man alltid göra, men denna tråd kommer ej låsas. När det kommer till diskussioner så händer det att trådar går lite OT ibland. Så länge det inte förekommer rena elakheter och påhopp, så har vi som regel att inte låsa. Det skulle innebära alldeles för mycket moderering för våran del om vi skulle gå in och göra det varje gång det går lite OT. 
#58 Okej, tänkte kanske att folk irriteras lite och tycker att vi är otrevliga! ;)
#54 Lugna ner dig lite, om du inte gillar att vissa personer skriver i dina trådar behöver du ju inte skriva några!
Till MiniPim, Man linjeavlar ju för att förstärka dem goda och dem dåliga sidorna. Det är så man märker om det finns bettfel och andra saker i leden :)
#60 tack :)
Jag inavlar medvetet i EN generation (far/dotter eller mor/son), sedan avlar jag ut med någon helt obesläktad. På så vis så ser jag om det finns fel i linjerna och kan förstärka de goda egenskaperna.