Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 634 ggr
Katten_
0

Avla ungar?

Hej! Jag vill ha små kaninungar, mamma vill inte :P

Har inte frågat. Men jag tror hon säger nej.

Men om on säger ja, hur många ungar får en kanin? och finns det någon hane som är ledig? :)

var kan man sälja ungar? vill kanske behålla 2 eller 3 om jag får :)

/Christel & kaninerna! Glad

NaDa...
5

Ja, om man bara vill avla för att 'få söta kaninungar' så får du nog tänka om..
Du ska ju helst ha ett syfte med kullen (För tex hoppning eller utställning), det finns massor av 'kelkaniner' som hamnar ut på blocket och inte blir sålda…
Så väljer du Att ta en kull så ska den vara väl planerad och man ska ju helst veta föräldrarnas bakgrund.

Håller själv inte på med Avel, eftersom att jag inte har någon renrasig kanin (Eller en fast han är kastrerad). Så de andra frågorna har jag inget säkert svar på. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Wera]
0

Du säljer ju ungarna till privatpersoner och bekanta, ex. genom annonser på blocket. Sista utvägen är ju djuraffär men helst ska man ju inte det. Man vet ju aldrig vart dom hamnar och oftast är "djuraffärsdjur" spontanköp där många sedan inser att man inte vill ha dom p.g.a. bristande kunskap, intresse, lust, tid, flytt och allergi.

En hona kan få allt från 1 unge till 10 st (räknar dvärgkaniner, större raser kan få fler). Men vanligaste kullstorlekarna på dvärgar är kring 3-6 stycken skulle jag vilja säga. Jag får vanligast 4-5 st per kull, fått 1 en gång.

Tycker dock att du bör vänta lite för helst ska man ha föräldrarnas stöd, risker finns ju och dyr veterinär vård kan behövas ibland om det blir akut för honan.

[EllenAlicia]
0

om du ska föda upp tycker jag att du ska välja någon kanin du har som kankse hoppar (om du har det) helst i ngn hög klass msv-elit ?? går ju med lätt oxå :/ elr om du har någon med riktigt fin teckning!!

Katten_
0

Jo det är ju klart. Mamma säger att jag kan hålla på med de när jag blir äldre.

Så jag kanske börjar avla när jag är 15-16 :)

Tack för svaren i alla fall :)

NaDa...
0

#4 Klokt! Då har du massor av tid att läsa och lära om uppfödning :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

valorous.kid
0

har du folk som vill köpa kaninerna?

har du en bra hona, fin teckning, bra temperament och/eller bra i hoppning??

du måste ju ha ett mål med aveln, kel, hoppning eller utställning.

din mamma måste ju vara med på det! som #2 sa…

har du kunskap om Avel?? det finns ganska mycket saker man måste tänka på. bolåda t.e.x.

om du har allt det här och dina föräldrar går med på det så har jag en hane! han kan inte svlas till utställning p.g.a. blandras och "dålig" teckning…

<--- Backy <3

Katten_
0

De där är ju fin teckning! Har en viltgrå hona, när kan hon para sig? kanske får para när jag är 14-15 maybe ;)

Hoppas det! :)

Fridaaaa
0

#7 Mellan 7-12 månaders ålder tar man första kullen, upp till 18 månaders ålder går med bra om honan är i bra hull och kondition :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katten_
0

Om honan är typ 5 år? kan hon inte paras då??

Fridaaaa
0

#9 Inte första kullen nej, det är förgammalt. Man brukar ta ur kaniner ur Avel när dem är 4-5 år gamla

Katten_
0

Hmm, :(

Om 3 år är jag 15. hoppas jag får avla då. kan hon paras då? om hon är 3?

Fridaaaa
0

#11 Inte första kulle helst nej, den bör hon få innan hon är 1½ år. Mycket större risker att ta första kullen när hon är 3 år gammal.

Katten_
0

Attans! :/ antar att jag får ha 2 kaniner i en bur. en i en annan.

sen kanske när jag får para så köper jag en större bur till den ensamma och sätter in en ny hona :)