Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1016 ggr
Fridaaaa
0

Bråkat?

Flizan & Smilla har blivit småsura båda 2 sedan vi avlivade Tufsan för ca 1månad sedan. Nu idag hittade jag pälstussar i buren. Men inga sår på dem.
Är det som dem har bråkat?
Det var inte som ett bo utan lite var stanns i "buren". 
Och det var inte pga fällning som pälsen var där.

Men när jag gav dem mat och vatten satt dem bredvid varandra och åt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
1

När jag hade Micki och Musli förra året så bodde dem tillsammans, en dag när jag gick för att mata dam så låg det liksom päls i buren som små bollar .. Sedan såg jag att dem bråkade lite, att micki den mer starka hoppade på musli och massa..

Jag vet inte, kanske samma dak med dina kaniner?

Rexkanin.W
1

Om den kaninen som dog var ledaren i kaningänget, kan de bråkar lite om högste hönset platsen? Tror det är en rang-fråga. Om de inte går över hade jag särat på dem.

Fridaaaa
0

#2 Ja jag tror det med att den kaninen som avlivades var ledaren, hon var då dessutom äldst.

Ljusta
0

Jag upplever att "pälstussar utan sår" ofta uppstår när honorna jagar varandra eller "parar" sig med varandra utan att egentligen vilja skada den andra. Ofta en dominanshandling för att visa vem som bestämmer. Om de slåss eller sparkar på varandra på riktigt så brukar man ofta hitta sår på öron, nos eller kropp. Om de är lika starka så kan de tyvärr hålla på ett tag. Håll lite koll på dem och se så att klimatet inte blir sämre.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#4 okej tack. Nej inga sår har någon av dem. Halvsystrar är dem, nog ärft lite av deras mammas "tjurighet" tror jag hihi :)
Men ja jag håller full koll. Och skulle det bli sår måste jag sälja någon av dem :(
Vilket inte känns roligt. Hoppas dem slutar med det.
Såg ut som att det mest var Flizan-tussar i buren.

Ambellah
0

Det var precis så det började för mina två, idag har vi delat på dem då dem fortfarande inte kan hålla sams :)

Mvh Alice och Morpen :)

Fridaaaa
0

#6 OKej hoppas mina slutar snart, vill inte behöva dela och ev sälja :(

Ambellah
0

#7 ja vi får hoppas på det. Men håll ett lite extra öga på dem. Mina bråkade dock aldrig när jag var där , antagligen för att jag är "ledaren"..

Fridaaaa
0

#8 Ja jag kollar till dem flera gånger/dag :)
Nej det är just dessa inte heller gör hmm

Ambellah
0

#9 jag har ju mina precis utanför köksfönstret men det kanske inte du har? Vi hör ju in när dem t.ex. stampar , vilket dem gjorde en hel del ;)

emmajensennn
0

Kan vara så att dom har bråkat. Fanta och Cola jag hade funkade bra ihop (hel syskon) men när dom var ifrån varandra 1 dag så blev dom så däppiga och då satte vi ihop dom igen. det var då dom också började bråka! man såg inga sår på dom men det låg päls över heeeela gräsmattan!

You can't make a rainbow without a little rain

Fridaaaa
0

#10 Nej har mina i boden. Har Alex utanför sovrumsfönstret hehe :)

Ambellah
0

#12 okej.. då blir det ju lite svårare. Har du ingen kamera med lååång batteritid då? närå.. men du får göra ditt bästa. titta på bakbenen/rumpan/svansen också eftersom att dem brukar bitas där när dem jagar varandra ! :)

Fridaaaa
0

#13 Nix tyvärr inte, bara digitalkameran.
Yes kollar igenom hela kaninerna varje dag.

Ljusta
0

Är det bara idag som det har legat hårtussar i buren? Jag skulle absolut inte sära dem efter bara någon enstaka tuss, det kan komma efter en tillfällig uppgörelse eller att de var surbrunstiga och ridit på varandra. Men ligger det ofta tussar i buren och en verkar dominera den andre så kan det ju vara mest humant att sklja dem åt.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#15 Nej igår och förrgår med, värst igår.
Det var massa tussar, inte bara enstaka, var därför jag reagerade.
Dem har hållt på till och från ca 1 månad nu.

Ambellah
0

#15, 16 jag skulle inte vänta så länge så det blir för allvarligt så ni måste åka till vet. med någon / båda av dem. Man brukar ju känna av om dem är dominanta eller bara sura/brunstiga :)

Fridaaaa
0

#17 Tror nog lite både och faktiskt :) Annars hade dem brunstat varje dag i en månad ;) hehe
Men håller som sagt koll!