Aktiviterngstips
- handdukar, kuddar och godsedjur är favoriter hos kaniner, dom är ju både varma och roliga! :D
- kartonger och rör är jätteroligt ha många kartonger så kan du byta varje dag.
- toalettrullar är ju jätteroliga istället för grenar.
- ha höhäcken lågt ner så att kaninen kan hoppa upp i den.
- sätt hinder i buren så kan kaninen hoppa när den känner för det.
- Ta en promenad! ta kaninen och gå ut i snön, höstlöven, vårblommorna eller gräset!
- aktivitetsbollar, broar och olika träleksaker som går att köpa i djur affär är ofta poppis.
- gör tärningar, matskålar, och andra leksaker i träslöjden.
- träna tricks med kaninen, te.x gå på bakbenen, slalom, stå på bakbenen, snurra mm.
- kottar och ihoprullade papper älskar min kanin!
Att ha hö häcken långt ner är jätte farligt! Kaninen får lätt in en tass och kan bryta den. så ha höhäcken så högt upp man bara kan är ett mkt bättre tips?!

#1 men man packar ju jättehårt så att det blir omöjligt för kaninen att bryta tassen, det har då alltid funkat för iggi.

#2 jag menar att man kan ha toalettrullar då man inte har tillgång till grenar

jag är lite otydlig ofta när jag skriver
och då kan det bli ganska konstigt ^^, sorry ^^,
Hur lär man kaninen att snurra och gå på bakbenen och sånt då? Vore kul :D
Det där med höhäcken förstår jag inte. :S
Min tycker det är jobbigt att äta ur höhäcken verkar det som, vilket verkar göra att han äter mindre hö.
Men jag skaffade en sån där gallerhöhäck i svarta spjälor, istf den som kom med buren. Är det samma risk med den. Ska man då sätta den så högt att han bara kan äta underifrån?? Eller menar ni bara att man inte ska ha den på halmen där han springer?
Jag tog genast fram toarulle o kartong. Dessutom kan jag tillägga brun papperskasse modell stoooooor o gömma en pellet därinne.. hehe obs ej plastkasse, kanske kvävningsrisk precis som me små barn? :D
Tack för tipsen.
Men en fråga o kommentar:
Att ta ut en innekanin på promenad på vintern eller när det är för kallt ska man väl inte göra har jag förstått? Det ska väl vara 15+ innan man tar ut innekaninen om så bara för prommis??
#9 Beror på hur kallt, men 5-10 min är ingen fara om det ej är minusgrader. Minst 5 plusgrader tycker jag att det ska vara.
Det ska inte skilja mer än 10 grader mellan där kaninen är och ute om man ska ha den ute längre än 5-10 min
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är inte toallettrullar farligt ifall dem får i sig det?
Bara en tanke som dök fram 
7# Håll upp en godis över huvudet och säg "upp" Kaninen kommer förmodligen sträcka sig efter den och resa sig berömm då massor och ge godis! Berömm så fort den lyfter lite på benen så h*n förstår att h*n gör rätt men ge inte godis först när den står upp så den inte kommer av sig eller tror att det där räckte ;) När ni gjort det ett tag och kaninen förstår vad h*n ska göra kan du prova att bara säga upp och se om den reser sig om inte fortsätt locka upp h*n ett tag till innan du provar igen med endast kommando :) Lycka till och tjata inte ut det gör det inte flera gånger pär dag. Kaninen måste få tänka över vad du lärt h*n! Hoppas du förståd! När du ska snurra gör du lika dant fast du rör godisen i en cirkel och säger snurra :) Kom i håg att säga tydliga kommandon och inte gå för fort fram! Du kan ju ha vilka kommandon du vill t.e.x. Stegra och dansa istället om du vill! Lär kaninen att stegra först innan du lär snurr/ dans så år det lättare :)
11# Det borde det inte vara… Ser många här och på andra ställen som ger både kartonger och toarullar… Men det är nog Inge bra i större mängd :/ Fast vad är bra i större mängd? ;) Nån annan som vet?
#12 Tack så mycket! :D Det är ungefär som att träna en hund alltså.. Ska absolut testa det med min kanin! Ska de vara en speciell ålder innan man lär dem sånt?
#14 Ålder på kaninen spelar ingen roll när du lär den olika saker :)
#14 Nä, jag har inte märkt nån skillnad mellan att träna en 5 månaders unge och en 4 år gammal kanin. Båda gick lika bra :)
haha, några saker är ju livsfarliga!!
Felaktigheter i denna artikel:
- Ska man ha kuddar eller liknande till kaniner ska det vara av material som inte trådar sig om dem biter på den (t.ex bra fleece)
- Man ska inte ha höhäcken långt ner så att dem kan hoppa upp i den = livsfarligt!
- Toalettrullar ska man inte ha istället för grenar (tolkar det som att dem menar att det är bättre med toalettrullar vilket ju är fel)
- Ihoprullat papper och kottar är inte bra?
#16 Tänkte mer om det fanns någon minimiålder, då min bara är 8-9 veckor när jag får henne… :) men jag antar att jag kan börja träna henne när vi har blivit bra vänner, hah ^^
#18 Kan de få toalettrullar om de också får grenar? Eller ska de inte ha rullarna alls som leksak eller så?
#19 Ja som leksak kan dem ju ha toalett rulle då och då, grenarna är för att slipa ner tänderna:)
#20 Ja precis det jag tänkte :) För toarullar har ju inte speciellt mycket tuggmotstånd så det påverkar tänderna. Men har köpt en träboll med en bjällra inuti som leksak (och ska köpa en stimuleringsboll), så toarullar kanske är lite onödigt xD
kottar är ju inte dåligt ?
#22 Beror på vad för kottar har jag läst.
okej ;)