Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 466 ggr
ninor
0

Flytta buren?

Jag hade tänkt para mina kaniner i sommar, men jag har en fråga som jag redan nu funderar på.

De har förstås varsin bur, dock står burarna väldigt nära varandra. Ca 30 cm mellan burarna. Båda två gnager på gallret i sin bur, sitter och tittar på varandra, och ibland hör jag hur Hedvig springer runt i sin bur, troligtvis för att Elliot sitter utanför hennes bur och tittar in, gnager på gallret etc. Det är inte alltid hon springer runt, utan det är enstaka gånger.

Men frågan är om jag behöver flytte någons bur antingen direkt efter parningen, eller när ungarna är födda? Eller kan de stå kvar så nära varandra? Tänkte om Hedvig blir stressad av det, skrämd etc.

Chieko
1

Om du tror att hon blir stressad av det så flytta den så snart som möjligt, och vänta definitivt inte tills ungarna är födda. Även flytt kan stressa så det är dumt att göra det när hon har ungar.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

ninor
0

#1 är inte säker på om hon blir stressad/rädd, eller om hon helt enkelt springer runt i buren för att roa sig eller hur man ska beskriva det. Det är som sagt väldigt sällan hon gör det och hon slutar alltid så fort jag sticker in huvudet för att se vad som pågår.

Är ju ett tag kvar innan ev. PARNING så jag hinner ju se hur det utvecklar sig också. :-)