Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1190 ggr
Tigerhaj
1

När boa?

Ni som föder upp/tar kullar, när tycker ni att det är vanligast att de blivande mammorna börjar boa och visa andra "gravid-symtom"?

Tycker att vi har sett alla möjliga varianter här hemma (trots att vi inte hunnit med så många kullar än), allt från ett perfekt bo på dag 15-16 till inget märkbart boande alls förrens det plötsligt funnits små marsipangrisar där :)

Skulle vara kul att få höra andras erfarenheter! :)

Sofiasmysisar
0

Min hona boa dagen innan och 2 veckor innan det var dags blev hon sur, bets som hon aldrig gör annars och hon fick enorm mage :)

Kolla in min hemsida :)

http://www.sofiasmystroll.n.nu

Tigerhaj
0

Ja det där roliga temperamentet känns igen… Tungan ute

Ljusta
0

Tycker att det är väldigt olika. Hade en hona som blir som förbytt dagen efter PARNING och börjar anfalla, annars världens snällaste. Vissa bygger bo efter några dagar menans andra väntar tills ungarna föds. En del vänder upp och ner på buren som ett dräktighetstecken medan andra inte visar det minsta lilla. Vissa visar dräktighetstecken trots att de inte är dräktiga alls. Säker kan man vara först när ungarna ligger i boet ;)

Ljustadalens kaningård

Zvintos
0

När det gäller boet så har mina boat som tidigast ett par dagar innan. En hona jag ägde gjorde samma sak varje gång hon var dräktig. Ett par dagar efter PARNING så fick man helt plötsligt inte ta matskålen utan att hon vaktade den. Så gjorde hon som sagt varje gång hon var dräktig, så för henne var det ett säkert tecken. Hon blev även en riktig lortgris och grävde runt i hela buren. Honan jag har nu blev lite knorrig och sen gick hon från renlig till lortgris. Resterande honor har jag inte märkt något alls på förrän de dragit päls och fött ungar.

Peak303
0

Jag har haft kullar på 3 olika honor, var av den ena boade precis innan, den andra någon dag innan och sen sista boar lite hur som.

Då hon två gånger tryckt in allt i huset precis efter träffen och sedan fårr ungarna bredvid huset och ena gången fick hon de inne i huset. Som tur är e hon inne kanin så om hon lägger de utanför har de inte spelat någon roll :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt